ZTE:n tytärbrändin Nubian alabrändi RedMagic on tuonut globaalisti tarjolle mielenkiintoisen RedMagic 6R -pelipuhelimen, joka tarjoaa huippuluokan teknisiä ominaisuuksia kilpailukykyisellä hinnoittelulla. R-loppuliite nimessä viittaa sanaan Racing, vaikka sitä ei suuremmin tuoda missään esille. RedMagic 6R on täysiverinen pelipuhelin, jossa on muun muassa erilliset kylkeen sijoitetut pelipainikkeet.
Puhelimen tehoista vastaa Snapdragon 888 -huippupiiri ja 6,67 tuuman AMOLED-näyttö on varusteltu 144 hertsin virkistystaajuudella. RedMagic 6R tarjoilee myös tehokkaita muisteja, 64 megapikselin neloiskameran sekä 30 watin pikalatauksen. Suomessa puhelinta ei ole mahdollista ostaa paikallisten jälleenmyyjien kautta, vaan se on saatavilla RedMagicin omasta verkkokaupasta. Puhelimen hinta on edullisimmillaan 499 euroa.
Tässä artikkelissa tulemme tutustumaan RedMagic 6R -älypuhelimeen noin kahden viikon mittaisen aktiivisen testijakson perusteella. Tulemme tutustumaan puhelimen rakenteeseen, näyttöön, kameroihin ja teknisiin ominaisuuksiin sekä tarkastelemme puhelimen akun latautumisnopeutta ja pakkaskestävyyttä. Testissä käynyt laite oli 8 + 128 gigatavun versio sekä väriltään musta Cosmos.
RedMagic 6R (NX666J) | |
---|---|
Mitat: | 163.04 x 75.34 x 7.8 mm |
Paino: | 186 g |
Rakenne: | Alumiinikehys sekä muovinen takapinta / etuosa Gorilla Glass 3 -lasia |
Näyttö: | 6.67 tuumaa / Full HD+ (2400 x 1080) / 20:9-kuvasuhde / AMOLED / 144 Hz / HDR10+ / 770 nitiä |
Järjestelmäpiiri: | 8-ytiminen Snapdragon 888 (1x 2.84 GHz Kryo 680 & 3x 2.42 GHz Kryo 680 & 4x 1.8 GHz Kryo 680) |
Grafiikkasuoritin: | Adreno 660 |
Muisti: | 8 tai 12 Gt RAM-muistia [LPDDR5]/ 128 tai 256 Gt sisäistä tallennustilaa [UFS 3.1] |
Takakamera: | 64 MP pääkamera (Sony IMX682 / f/1.8 / 26 mm / 1/1.73" / 0.8 µm / PDAF) + 8 MP ultralajaakulmakamera (f/2.0 / 13 mm / 1/4.0" / 1.12µm / 120 asteen kuvakenttä) + 5 MP makrokamera (f/2.4) + 2 MP syvyyskamera (f/2.4) + LED-salama |
Etukamera: | 16 MP etukamera (f/2.0 / 1.0 µm) |
Akku: | 4200 mAh (ei irrotettava) |
Käyttöjärjestelmä: | Android 11 + RedMagic OS 4.0 (sisältää Googlen palvelut) |
Muuta: | Dual-SIM / 5G-tuki (SA ja NSA) / 30 watin langallinen lataus |
Liitännät: | USB-C / USB 3.0 |
Ääni: | Bluetooth 5.2 ja aptX HD -tuki / yksi kaiutin |
Tunnistimet: | valoisuustunnistin / etäisyystunnistin / kiihtyvyystunnistin / E-kompassi / gyroskooppi / sormenjälkilukija näytössä |
Värit: | Musta (Cosmos Black) / Hopea (Mercury Silver) |
Hinta: | 499 € (8 + 128 Gt) / 599 € (12 + 256 Gt) |
Myyntipakkaus
RedMagic 6R toimitetaan mustassa myyntipakkauksessa, jonka päälipuolta koristaa punainen RedMagic-logo ja hopeinen teksti. Pakkauksen kyljillä on myös RedMagic-teksti, sekä yhdessä päädyssä on myös listattuna laitteen teknisiä ominaisuuksia. Lisäksi samaan listaukseen on laitettu tieto laitteen väriversiota, mallikoodista, muistiversiosta sekä IMEI-tiedoista. Ulkoisesti myyntipakkaus on pelkistetty ja normaali.
Myyntipakkausta avatessa ensimmäisenä esille tulee pahvitasku, jossa on metallinen SIM-korttiluukun avaustyökalu, takuukortti sekä läpinäkyvä suojakuori. Ainakaan testilaitteen mukana ei toimitettu käyttöpasta. Pahvitaskun jälkeen paketista löytyy muoveihin käärittynä itse RedMagic 6R -puhelin, jonka alapuolella ovat vielä kuulokeliitinadapteri, USB-C-kaapeli sekä 30 watin tehoinen pikalaturi.
RedMagic 6R:n myyntipakkaus tarjoaa kaiken käytönaloittamiseen vaadittavan sekä hieman ekstraa. Esimerkiksi on hienoa nähdä, että ZTE toimittaa laitteen mukana suojakuoren, kuulokeadapterin sekä myös laturin, jotka eivät ole itsestään selvyyksiä tänä päivänä. Lisäksi jos katsotaan puhelimen hinnoittelua, niin myyntipakkaus on mukavan täyteläinen.
Laatutuntuma ja ulkoiset huomiot
Rakenteeltaan RedMagic 6R on enemmän perinteisen älypuhelimen kaltainen kuin todellinen älypuhelin. Ulkoisesti laite on mukavan laadukas, vaikka tietyissä kohdissa on jouduttu karsimaan hinnan saamiseksi alemmaksi. ZTE hyödyntää laitteen valmistusmateriaaleina alumiinia ja muovia, eikä takapinta ole lasia. Puhelin on esitelty kahdessa väriversiossa, jotka ovat hopea Mercury sekä myös testiin saatu musta Cosmos.
Musta väriversio on varusteltuna mattaviimeistelyllä varustellulla alumiinikehyksellä sekä kiiltävällä muovisella takaosalla. Henkilökohtaisesti en ole suurin kiiltävän muovipinnan ystävä, sillä se naarmuuntuu ja kerää likaa selvästi enemmän kuin lasi. RedMagic 6R:n kohdalla muoviseen takapintaan tuli testijakson aikana pari naarmua, mutta suuremmilta naarmuilta pystyttiin välttymään. Takaosa keräsi valtavasti sormenjälkiä ja likaa, joten sitä joutui monesti puhdistamaan. Muovipintaan lika jäi tiukemmin kiinni kuin lasipintoihin. Laitteen etuosassa on Gorilla Glass 3 -lasipinta, joka kestää hyvin, mutta mistään tuoreimmasta lasiversiosta ei ole kyse.
Vaikka takaosan pinta on muovia, niin RedMagic 6R ei ole aivan niin muovisen tuntuinen kuin voisi olettaa. Puhdas alumiinikehys antaa mukavan laadukkaan tuntuman kädessä, joten muovinen takaosa on mielestäni varsin miellyttävä toteutus sekä looginen alue tinkiä materiaalista. Käteen laite istuu kohtalaisen hyvin, sillä kaartuva takaosa tarjoaa ergonomiaa, mutta laitteessa on muutamia teräviä saumakohtia, jotka häiritsevät hieman kokemusta. Vaikka RedMagic 6R tarjoaa laatikkomaisen vasempaan yläkulmaan sijoitetun kamera-alueen, niin onneksi laite ei päässyt pöydällä käytettäessä suuresti heilumaan.
ZTE on ilmoittanut puhelimen varsinaisiksi mitoiksi 163,04 x 75,34 x 7,8 millimetriä, joten laite ei ole missään tapauksessa kompakti, mutta on silti varsin ohut. RedMagic 6R painaa myös vain 186 grammaa, joka on vähemmän kuin monien muiden pelipuhelimien kohdalla. Puhelinta käsien välissä kevyesti taivuteltaessa ei ollut havaittavissa suurempia natinoita, joten laiteesta on saatu todella jämäkkä. Kokonaisuudessaan RedMagic 6R:n laatuvaikutelma on hyvä, mutta ei aivan parhaimmasta päästä.
RedMagic 6R -puhelimen rakenteessa todennäköisesti suurin heikkous on vedenkestävyyden puuttuminen, sillä mitään IP-luokitusta ei laitteeseen ole saatu. Tämän takia puhelinta ei kannata altistaa vedelle, sillä se saattaa koitua laitteen kohtaloksi. Toki ZTE on jokseenkin pitänyt huolen roiskevedenkestävyydestä, sillä esimerkiksi SIM-korttiluukku on suojattu erillisellä suojakumilla. RedMagic 6R:n rakenteen toinen heikkous on mielestäni näyttölasia kiertävä muovikaistale, joka ei sovi mielestäni mihinkään huippupuhelimeen. Onneksi ZTE on onnistunut tekemään muovikaistaleesta mukavan huomaamattoman, joten se ei häiritse tai ole tunnettavissa kovinkaan helposti. Toki se luo aina yhden ylimääräisen saumakohdan, ja tekee laitteesta halvemman näköisen.
Etuosaltaan RedMagic 6R on geneerinen, eikä tarjoa suurempia yllätyksiä. Näyttö peittää noin 87 prosenttia koko etuosan pinta-alasta, joten kehykset ovat vielä kohtuullisen kookkaat. Näytön alapuolella on muita reunoja paksumpi musta kehys, joka on tuttu ratkaisu monista puhelimista. Näytön yläreunassa on keskitetysti etukamerareikä, joka ei ole kaikista pienimmästä päästä. Etukameraa koristaa hyvin erikoisesti hopeinen rinkula. Puheluihin käytettävä kaiutin löytyy pienestä rakosestaan näyttölasin ja muovikehyksen välistä. Valoisuuden- ja etäisyydentunnistimet ovat asetettuna näytön yläpuolelle, mutta huippupuhelimille olennaiseen tapaan sormenjälkilukija on integroituna näytön alaosaan.
ZTE on pyrkinyt tuomaan RedMagic 6R -puhelimen takaosaan hillitysti pelipuhelimen henkeä, mutta muuten toteutus on varsin geneerinen. Vasemmassa yläkulmassa on esillä ulkoneva laatikkomainen kamera-alue, jossa on neljä kamerasensoria sekä kaksois-LED-salama. Kamera-alueessa on myös teksti ”64 MP AI Quad Camera”, jolla viitataan kameroiden ominaisuuksiin. RedMagic 6R:n takaosassa on myös hieman erilaisista harmaista sävyistä koostuva takapinta ja esillä on RedMagic-logo sekä teksti. Takaosan oikeassa yläkulmassa on lisäksi teksti ”Powered by Nubia”, jolla viitataan kyseessä olevan ZTE:n alabrändin Nubian tuotemallistoon kuuluva laite.
Puhelimen oikeassa kyljessä on perinteiseen tyyliin virta- ja äänenvoimakkuuspainikkeet, jotka ovat valmistettu kehyksen tapaisesti alumiinista. Painikkeiden tuntuma ja vaste on erinomainen. Oikeassa kyljessä on esillä myös Shoulder Trigger 3.0 -painikkeet, jotka löytyvät kyljen molemmista päädyistä. RedMagic 6R:n vasemmassa kyljessä ei ole mitään, ja yläreunassa on esillä vain yksi mikrofoni. Laitteen alareunassa on kaiutin, mikrofoni, USB-C-liitin sekä SIM-korttitelakka. Puhelimeen on mahdollista asettaa kaksi nano-SIM-korttia, mutta valitettavasti muistikorttipaikkaa ei löydy.
Näyttö
Näyttö on yksi osa-alueista, joihin ZTE on päättänyt panostaa RedMagic 6R -puhelimessa. Panostus näyttöön ei ole mitenkään ihmeellistä, sillä kyseessä on yksi pelipuhelimien tärkeimmistä komponenteista. Näyttö on kooltaan 6,67 tuumaa ja se perustuu AMOLED-tekniikkaan. Näytössä on Full HD+ -tarkkuus, eli 2400 x 1080 pikseliä. Lisäksi näyttöön on laitettu korkea 144 hertsin virkistystaajuus, 360 hertsin kosketusherkkyys, 20:9-kuvasuhde, 770 nitin maksimikirkkaus sekä etukameraa varten tehty reikä. RedMagic 6R -puhelimen näyttö on myös kauttaaltaan tasainen.
Näytön tarkkuus riittää varmasti monille käyttäjille ja ainakin itse koin sen olevan tässä hintaluokassa tarpeeksi. 360 hertsin korkea kosketusherkkyys on varsinkin aktiivisessa pelaamisessa hyödyksi, sillä kosketuksen viive on todella huomaamaton ja saattaa vaikuttaa pelaamiseen suurestikin. RedMagic 6R:n näytössä on lisäksi 10-bittiset värit ja laitteessa on Widevine L1 -sertifikaatti. Puhelimella voidaan käytännössä toistaa tarkkaa Full HD-, HDR- tai HDR 10+ -tasoista sisältöä, jos suoratoistopalvelut sitä tukevat. Muun muassa Netflix kertoi RedMagic 6R:n tukevan Full HD -videolaatua, mutta HDR-ominaisuudet eivät olleet käytettävissä. Näytön kirkkaus ei ollut mistään parhaimmasta päästä, mutta 770 nitin maksimikirkkaus riittää hyvin lähes joka tilanteessa. Suorassa auringonvalossa näytöltä luettavuus ei ollut kovinkaan erikoinen.
Näytöstä ei ole RedMagic 6R -puhelimessa tingitty, vaan se tarjoaa loistavan pelikokemuksen varmasti monille mobiilipelejä pelaaville käyttäjille. Henkilökohtaisesti itse tykkäsin näytön AMOLED-tekniikasta sekä korkeasta 144 hertsin virkistystaajuudesta, jotka yhdessä luovat todella vaikuttavan kokemuksen. Näytöllä musta on oikeasti mustaa ja samalla animaatiot näyttävät erinomaisilta 144 hertsin virkistystaajuudella. Puhelimessa on myös adaptiivinen virkistystaajuus, mutta ainakaan itse en ominaisuutta saanut kunnolla toimimaan, sillä virkistystaajuus oli aina 144 hertsiä. Toki RedMagic 6R:n puhelimen käyttäjät voivat valita virkistystaajuudeksi myös 60, 90 ja 120 hertsiä, jos ei halua käyttää parasta asetusta.
Näyttöä varten ZTE on toteuttanut myös moni muita asetuksia, joita käyttäjät voivat säätää. Esimerkiksi näytön värintoistoa on mahdollista säätää kolmesta oletusarvoisesta asetuksesta (normal, vivid ja natural), joiden lisäksi värilämpötilaa on mahdollista säätää oman mielensä mukaan väriympyrästä. Lisäksi puhelimesta löytyy tuki tummalle tilalle, yövalolle sekä silmäystävälliselle tilalle. ZTE on mahdollistanut lisäksi Always-on-display-toiminnon, jota varten on seitsemän erilaista kellotaulua, mutta käyttäjät voivat myös kustomoida oman kellotaulun videolla, gif-animaatiolla, kuvalla tai tekstillä.
Kokonaisuutena RedMagic 6R:n näyttö on hyvällä tasolla ja se tarjoaa huippuluokan teknisiä ratkaisuja. Alemmassa hintapisteessä ZTE on joutunut kuitenkin hieman karsimaan, mutta pelaamista ajatellen näytössä on kaikki tarvittava. Jos näyttö on puhelimessa tärkeä, niin RedMagic 6R ei varmasti tuota ainakaan suurta pettymystä. Lisäksi kyseessä on huippupuhelin tasaisella näytöllä, jonka ystävät ovat varmasti tyytyväisiä ZTE:n ratkaisuun.
Tekniikka, suorituskyky ja 5G
Vaikka ZTE on tinkinyt RedMagic 6R -puhelimessa monessa kohdassa, niin suorituskykyyn on päätetty panostaa todella. Koska kyse on pelipuhelimesta, niin suorituskyky on näytön ohella toinen osa-alue, joka on erittäin tärkeä. RedMagic 6R -puhelimessa hyödynnetään huippuluokan Snapdragon 888 -järjestelmäpiiriä, joka on nähty lukuisissa vuoden 2021 lippulaivapuhelimissa. Snapdragon 888 -piirissä Qualcomm on panostanut paremman suorituskyvyn ohella myös energiatehokkuuteen sekä tuoreempaan 5G-modeemiin.
Snapdragon 888 on valmistettu 5 nanometrin prosessilla ja järjestelmäpiiri tarjoaa Kryo 680 -ytimiä, jotka ovat jopa 25 prosenttia tehokkaampia ja ne toimivat jopa 2,84 GHz:n kellotaajuudella. Kyseessä on myös ensimmäinen CPU-alijärjestelmä, joka perustuu ARM Cortex-X1 -arkkitehtuuriin. Järjestelmäpiirissä on siis yksi 2,84 GHz:n taajuudella hyrräävä Kryo 680 -ydin, kolme 2,42 GHz:n taajuudella toimivaa Kryo 680 -ydintä sekä neljä 1,8 GHz:n taajuuden Kryo 680 -ydintä. Grafiikkasuorittimena toimii tuorein Adreno 660, joka on tähän asti tehokkain grafiikkaprosessori ja Qualcommin mukaan se on jopa 35 prosenttia tehokkaampi kuin edeltävä sukupolvi.
RedMagic on tarjolla globaalisti kahdessa muistiversiossa, joista edullisemmassa on 8 gigatavua RAM-muistia sekä 128 gigatavua sisäistä tallennustilaa. Paremmassa versiossa on huimat 12 gigatavua RAM-muistia sekä 256 gigatavua sisäistä tallennustilaa. Testissä käynyt versio tarjosi 8 + 128 gigatavun muistivariantin, joten tällä kertaa ei päästy testaamaan parasta versiota. ZTE hyödyntää laitteessa muista tuoreimmista huippupuhelimista tuttua LPDDR5-RAM-muistia sekä tehokasta UFS 3.1 -tallennustilaa, joka takaa aikaisempaa tehokkaammat siirtonopeudet ja pienemmän virrankulutuksen. Valitettavasti muistikorttipaikkaa ei RedMagic 6R -puhelimeen ole saatu, joten käyttäjien täytyy tyytyä sisäiseen tallennustilaan tai erilaisiin pilvitallennustilaratkaisuihin.
Koska kyseessä on ensimmäinen testissä käynyt ZTE:n valmistama pelipuhelin, niin suorituskyky on mielenkiintoinen osa-alue laitteessa. Snapdragon 888 -järjestelmäpiiriin perustuvia puhelimia on testattu jo useita, mutta valmistajien erilaiset ratkaisut saattavat tuottaa selvästi erilaisia tuloksia esimerkiksi suorituskykytesteissä. Ajoimme puhelimessa läpi tutut suorituskykytestit, joissa laite pärjäsi hyvin. Alapuolella olevasta taulukosta on mahdollista verrata RedMagic 6R:n saamia pisteytyksiä hieman kalliimman hintaluokan Xiaomi Mi 11i- ja OnePlus 9 -puhelimien vastaaviin pisteytyksiin.
RedMagic 6R (SD888) | Xiaomi Mi 11i (SD888) | OnePlus 9 (SD888) | |
---|---|---|---|
AnTuTu (V8): | 832 999 pistettä | 782 172 pistettä | 690 114 pistettä |
Geekbench 5 (single): | 1044 pistettä | 1133 pistettä | 1107 pistettä |
Geekbench 5 (multi): | 3607 pistettä | 3730 pistettä | 3584 pistettä |
PCMark 2.0: | 13 111 pistettä | 14 678 pistettä | 10 715 pistettä |
3DMark Slingshot Extreme: | MAX pisteet | MAX pisteet | MAX pisteet |
3DMark Slingshot Extreme (graphics): | MAX pisteet | MAX pisteet | MAX pisteet |
3DMark Slingshot Extreme (physics): | MAX pisteet | MAX pisteet | MAX pisteet |
3DMark Wild Life: | 5845 pistettä | 5413 pistettä | 5607 pistettä |
Mitä korkeammat pisteet sitä suorituskykyisempi laite. *Testi ei ollut käytettävissä puhelimella tai sitä ei ole testattu.
Suorituskykytestien perustella RedMagic 6R:n suorituskyky on huippuluokan tasolla ja se varmasti riittää myös paljon vaativille käyttäjille. Jopa hieman yllättäen puhelimella saatiin AnTuTu- ja Wild Life -testeissä kilpailijoita korkeampia pisteytyksiä, mutta suorituskykytestien tuloksia ei kuitenkaan kannata katsoa aivan liian tarkasti, sillä ne eivät kerro toimivuutta todellisissa käyttöympäristöissä. Suorituskykytesteissä puhelimet laitetaan äärirajoille, mikä ei vastaa peruskäyttöä. Mielestäni suorituskykyä on puhelimessa tarpeeksi sekä aktiiviseen päivittäiseen käyttöön että raskaimpienkin mobiilipelien pelaamiseen. Suorituskyky ei tule puhelimessa loppumaan kesken raskaissakaan sovelluksissa.
RedMagic 6R:lle toteutettiin testijakson aikana myös tuttu stressitesti, jonka tarkoituksena on paljastaa, kuinka vakaana suorituskyky pysyy pidemmässä käytössä. Vaikka suorituskyky riittää varmasti ongelmitta monille käyttäjille, useille on tärkeää tietää miten puhelimen suorituskyky säilyy mobiilipelejä pelattaessa pitkiä aikoja. Stressitestissä ajoimme peräjälkeen puhelimessa läpi AnTuTu-suorituskykytestin yhteensä viisi kertaa.
Ensimmäisellä testauskerralla RedMagic 6R -puhelimella saatiin AnTuTu-testissä todella korkeat 832 999 pistettä, mutta toisen testauskerran jälkeen pisteet lähtivät pieneen laskuun, sillä ne asettuivat 823 701 pisteeseen. Alin suorituskyky saatiin viidennellä testauskerralla, jolloin AnTuTu antoi enää 801 232 pistettä. Yleisesti suorituskyky tuntui pysyvän hyvänä stressitestin aikana, eikä monista Snapdragon 888 -puhelimista tuttua suorituskyvyn romahdusta päästy näkemään.
Kokonaisuudessaan suorituskyvystä katosi vain 3,8 prosenttia. Suorituskyvyn lasku on erittäin vähäistä, sillä monissa Snapdragon 888 -järjestelmäpiiriin perustuvissa puhelimissa suorituskyvystä on tippunut jopa selvästi enemmänkin. Esimerkiksi OnePlus 9 Pron kohdalla suorituskyvystä katosi huimat 26,2 prosenttia ja usein suorituskyvyn tippuminen on ollut 10-20 prosentin välillä. Suorituskyvyn lasku pidemmässä käytössä on normaalia Snapdragon 888 -puhelimille, mikä viittaa ongelmiin jo suoraan järjestelmäpiirin suunnittelussa. Myös RedMagic 6R tuntui kuumenevan eritysesti alumiinikehyksestään selvästi, mutta muovinen takapinta ei ollut yhtä selvästi kuuma. Kuumeneminen ei kuitenkaan vaikuttanut suuresti laitteen suorituskykyyn, mikä viittaa hyvään jäähdytysratkaisuun.
ZTE on panostanut pelipuhelimessaan vahvasti jäähdytykseen, sillä RedMagic 6R pitää sisällään monitasoisen jäähdytysjärjestelmän, joka viilentää suorittimen lämpötilaa nopeasti. Puhelimen sisältä löytyy suuri grafeenikalvo, nestejäähdytyskammio, lämpöä johtavaa geeliä, kuparikalvo sekä myös metallinen kehys auttaa jäähdytystä. Jäähdytysjärjestelmä tuntui testijakson aikana toimivan hyvin, eikä myöskään peruskäytössä havaittu häiritsevää kuumenemista, joka olisi vaikuttanut laitteen käyttökokemukseen. Ainoastaan hyvin raskaassa käytössä laite tuntui lämpiävän.
Snapdragon 888 on Qualcommin ensimmäinen huippuluokan järjestelmäpiiri, jossa on integroituna 5G-modeemi. Mukana on Snapdragon X60 -modeemi, jonka avulla puhelin pystyy tarjoamaan kattavan tuen 5G-yhteyksille. RedMagic 6R pitää sisällään monipuoliset 5G-verkot standalone-tekniikalla, mutta valitettavasti mmWave-tukea ei löydy Euroopassa tarjolla olevasta versiosta. Uuden sukupolven 5G-modeemin ansiosta RedMagic 6R -puhelimella päästään teoreettisesti jopa 7,5 Gbps:n latausnopeuksiin ja 3 Gbps:n lähetysnopeuksiin sub-6 GHz -taajuuksilla. Luonnollisesti modeemissa on tuki myös 2G-, 3G- ja 4G-tekniikoille.
ZTE on karsinut puhelimessa 5G-taajuusaluetuesta, sillä RedMagic 6R tukee ainoastaan n78- ja n41-taajuusalueita. Tuki 5G-verkoille ei ole siis niin kattava kuin monissa muissa 5G-puhelimissa, mitä voidaan pitää jopa pienenä ongelmana. Suomessa 5G-verkot pohjautuvat tällä hetkellä pääosin puhelimesta löytyvään sub-6 GHz:n n78-taajuusalueeseen, mutta 5G-verkkojen laajentuessa Suomessa ja Euroopan tasolla saattaa uusia taajuusalueita tulla käyttöön. Esimerkiksi Suomessa on otettu käyttöön hyvin pienesti jo n28-taajuusalue, jota ei puhelimen pitäisi valmistajan antamien tietojen mukaan tukea. Rajoittunut 5G-taajuusalue tuki saattaa koitua suureksikin ongelmaksi tulevaisuudessa.
Testijakson aikana RedMagic 6R -puhelinta käytettiin Elisan ja DNA:n 5G-verkoissa Hämeenlinnan alueella. Puhelimella päästiin molempien operaattoreiden verkoissa hyviin 5G-nopeuksiin, sillä yleisesti latausnopeudet olivat yli 500 Mbps tasolla ja lähetysnopeudet yli 30 Mbps tasolla. Parhaimmat tulokset puhelimella saatiin DNA:n verkoissa, jotka mahdollistivat jopa 918 Mbps latausnopeuden sekä 73 Mbps lähetysnopeuden. Yleisesti 5G-verkot tuntuivat toimivan puhelimessa hyvin. Toisinaan kuitenkin 4G-verkoissa laitteella oli ongelmia ja mobiiliverkkoyhteys tuntui todella epävakaalta.
Äänentoisto, sormenjälkilukija sekä pelipainikkeet
Äänentoiston osalta RedMagic 6R on hyvin erikoinen pelipuhelin, sillä puhelimessa on tasan yksi kaiutin. Usein pelipuhelimissa on panostettu todella paljon äänentoistoon ja laadukkaisiin stereokaiuttimiin, mutta valitettavasti äänentoisto on osa-alue, jota on jouduttu karsimaan hinnan alentamiseksi. Puhelimen kaiutin löytyy alareunasta.
Kaiutin ei ole kovinkaan erikoinen, vaan tuottaa hyvin perinteistä ääntä. Musiikkia ei kaiuttimen kautta ole mukavaa kuunnella pidempiä aikoja, mutta puhetta esimerkiksi videoissa on ihan miellyttävää kuunnella. Mieluummin RedMagic 6R -puhelimeen liittää kuitenkin kuulokkeet, jotta muusikin kuuntelu olisi miellyttävämpää. Puhelimen mukana toimitetaan kuulokeliitinadapteri, joten langallisien kuulokkeidenkin käyttäminen on mahdollista. Puhelimessa on toki myös Bluetooth 5.2 -yhteys, joten vakaa yhteys langattomiinkin kuulokkeisiin on mahdollinen.
Sormenjälkilukijan ZTE on integroinut näyttöön, kuten huippupuhelimelle kuuluukin. Kyseessä on optinen sormenjälkilukija, joka on toimivuudeltaan hyvä. Sormenjälkilukija tunnistaa sormenjäljen nopeasti, mutta lukitus avautuu keskimääräistä hieman hitaammin. Sormenjälkilukija tuntui myös varmalta, sillä vain harvoin tuli tilanteita, joissa lukitusta ei voitu avata. ZTE on tuonut sormenjälkilukijaan myös erilaisia tyylikkäitä animaatioita, joista käyttäjät voivat valita mieluisimman, mutta valitettavasti animaatiota ei saa kokonaan pois.
Pelipuhelimeksi RedMagic 6R:n tunnistaa viimeistään oikeassa kyljessä olevista Shoulder Triggers 3.0 -pelipainikkeista, jollaiset löytyvät monista pelipuhelimista. Painikkeita on kaksi, joilla pystytään korvaamaan mobiilipeleissä olevia näyttöpainikkeita ja samalla ne takaavaan enemmän pelikonsolimaisen kokemuksen. ZTE:n mukaan painikkeissa on erittäin korkea 400 hertsin kosketusherkkyys sekä vain 8,3 millisekunnin kosketusviive.
Pelipainikkeet ovat mukava lisä puhelimeen ja ajavat asiansa aivan kuten luvattu. Erityisesti ahkerille mobiilipelaajille kyseessä saattaa olla todella mielenkiintoinen ominaisuus, mutta valitettavasti painikkeista ei ole mitään hyötyä pelien ulkopuolella. Pelipainikkeet voidaan aktivoida vain pelitilan ollessa käytössä, jolloin myös niiden toimivuutta pystyy säätää oman mielensä mukaisesti.
Akunkesto ja pakkastesti
RedMagic 6R -puhelimen sisuksiin on saatu 4200 milliampeeritunnin akku, joka takaa valmistajansa mukaan hyvän akunkeston. Mitään varsinaista akunkeston lupausta ei puhelimelle annettu, mutta testijakson perusteella akun voidaan todeta kestävän aktiivisessa käytössä vaaditun yhden päivän verran. Kahta päivää yhdellä latauksella ei valitettavasti päästy, mutta onneksi puhelimessa on tuki pikalataukselle.
Yleisesti iltaisin akkua puhelimessa oli noin 20 prosenttia, joten puhelin ladattiin öisin täyteen, jotta virtaa olisi tarpeeksi seuraavaksi päiväksi. Päivän aikana puhelinta käytettiin monesti kuvaamiseen, sosiaalisen median selaamiseen, viestittelyyn, videoiden katseluun sekä muutamiin puheluihin. Puhelin oli myös monesti yhdistettynä Bluetooth-laitteisiin, kuten kuulokkeisiin ja kaiuttimeen, joiden kautta musiikkia kuunneltiin päivän aikana useita tunteja. Aktiivinen käyttäminen ei kuitenkaan pitänyt sisällään raskaiden mobiilipelien pelaamista. Testijakson aikana puhelimen näyttö oli asetettuna parhaimpiin asetuksiinsa, eli käytössä oli 144 hertsin virkistystaajuus. Valitettavasti 5G-yhteyksien vaikutusta akunkestoon päivittäisessä käytössä ei päästy todentamaan.
Kiinassa RedMagic 6R tukee 55 watin pikalatausta, mutta globaalissa versiossa on jouduttu syystä tai toisesta hieman pihtaamaan. RedMagic 6R tukee 30 watin tehoista pikalatausta, ja tehokkain mahdollinen pikalaturi toimitetaan myös puhelimen mukana oletusarvoisesti. Kyseessä ei ole kaikista tehokkain pikalataus, mutta omassa hintaluokassaan ymmärrettävä ratkaisu. Koska laturi toimitettiin puhelimen mukana, niin toteutimme RedMagic 6R -puhelimelle lataustestin, jossa testataan akun lataamisen nopeutta.
RedMagic 6R latautuu tyhjästä täyteen vain 55 minuutissa, joten alle tunnin maagiseen rajaan päästään. Lataus on mukavan nopea ja riittää varmasti suurimmalle osalle käyttäjistä. 30 minuutissa akkua on saatu ladattua 62 prosenttia ja 90 prosentin varaustaso saavutetaan vain 45 minuutissa. Lataus hidastuu hieman loppua kohden, sillä ensimmäiset 10 prosenttia latautuvat 7 minuutissa ja viimeiset 10 prosenttia vastaavasti 10 minuutissa. Latausnopeus pysyy kuitenkin koko latausajan varsin tasaisena ja myös viimeiset prosentit akusta latautuvat nopeasti.
Testijakson aikana RedMagic 6R -puhelimen latauksen kohdalla havaittiin muutaman kerran erikoinen ilmoitus, jonka mukaan latausteho olisi ollut liian korkea jopa mukana toimitettavalla laturilla. Ilmoituksen jälkeen puhelin pysäytti latauksen, mikä oli hyvin erikoista. Vastaavaan ilmoitukseen ei ole aikaisemmin puhelimissa törmätty. Lataus toki saatiin jatkumaan jälleen laturin uudelleen yhdistämisen jälkeen.
USB-C-liittimen kautta tapahtuva pikalataus on ainoa lataustapa, jota RedMagic 6R tukee. ZTE ei ole saanut puhelimeen ahdettua langatonta latausta, eikä sitä mielestäni suuremmin pelipuhelimessa edes kaivata. Toki langaton lataus voisi olla mukava lisäominaisuus sitä kaipaaville.
Testijakson aikana RedMagic 6R laitettiin SuomiMobiilin tuttuun pakkastestiin. Testissä on tarkoitus selvittää miten hyvin älypuhelimet kestävät Suomen pakkaskelejä. Laitoimme puhelimen pakastimeen ja katsoimme, kuinka paljon 60 minuutin oleskelu -18 asteessa kulutti akkua. Testi suoritettiin kahdesti: ensimmäisellä kerralla puhelimen näytön ollessa sammutettuna sekä toisella kerralla videon toistuessa näytöllä.
Ensimmäisellä testauskerralla RedMagic 6R laitettiin pelkiltään 60 minuutiksi -18 asteen pakkaseen näytön ollessa sammutettuna. Testin jälkeen akunvarausta oli jäljellä 97 prosenttia, joten akkua oli kulunut vain 3 prosenttia. AMOLED-tekniikkaan perustuvan näytön ansiosta puhelin toimi hyvin, eikä se ottanut itseensä pakkasesta. Myös näyttöön integroitu sormenjälkilukija tuntui toimivan ongelmitta ja salamaa oli mahdollista käyttää jääkylmänä. ZTE oli päättänyt estää akun lataamisen puhelimen ollessa jääkylmänä, mikä on hyvin normaali tapa kaikissa älypuhelimissa.
Toisella testauskerralla puhelin laitettiin jälleen 100 prosentin akunvarauksessa 60 minuutiksi -18 asteen pakkaseen. Tällä kerralla RedMagic 6R:n näyttö oli päällä koko testin ajan ja toisti Full HD -tasoista videota. Tämän testin jälkeen akkua oli kulunut vain 10 prosenttia, eli varausta oli jäljellä 90 prosenttia. Akun kuluminen oli kohtuullista ja vielä ymmärrettävällä tasolla. Yleisesti tämän testin aikana akkua kuluu 5-15 prosenttia, joten RedMagic 6R suoriutui kohtuullisesti. Myöskään toisen testauskerran aikana ei havaittu muita ongelmia, joita ei olisi havaittu jo ensimmäisessä testissä.
Pakkastestin perusteella kiinalainen ZTE on onnistunut suunnittelemaan RedMagic 6R -puhelimen toimimaan myös Suomen kylminä pakkaspäivinä. Akun kuluminen ei ollut huolestuttavalla tasolla ja yleisesti kaikki ominaisuudet tuntuivat toimivan kylmässä. Toki ZTE oli estänyt akun lataamisen jääkylmänä, mutta se on toteutettuna ainoastaan turvallisuussyistä. Puhelin palautui normaaliksi muutamassa minuutissa huoneenlämmössä, joten myös lataaminen oli hetken päästä mahdollista.
Kamerat
RedMagic 6R:n tärkein ominaisuus ei ole kamerat, mutta ZTE on varustellut laitteen silti neljällä takaosan kameralla. Kameratoteutus on korkeintaan kohtuullinen, mutta ei millään tasolla huippuluokkainen. ZTE hyödyntää pääkamerana 64 megapikselin tasoista Sonyn kehittämää IMX682-kamerasensoria, joka on kooltaan 1/1,73 tuumaa ja siinä on 0,8 µm pikselikoko. Pääkameran linssi on myös varusteltu 26 mm polttovälillä sekä f/1.8-aukolla. Toinen kameroista on 8 megapikselin ultralaajakulmakamera, joka kykenee 120 asteen kuviin. Kolmas kamera on 5 megapikselin f/2.4-aukolla varusteltu makrokamera. Viimeinen kameroista on 2 megapikselin f/2.4-aukolla varusteltu syvyyskamera. RedMagic 6R:n etuosassa on myös 16 megapikselin kamera selfiekuvaamista varten.
Vaikka kovin suuria odotuksia pääkameraa kohtaan ei ollut, pystyi RedMagic 6R silti jopa hieman yllättämään. Pääkameralla taltioidaan oletusarvoisesti 16 megapikselin tasoisia kuvia, sillä 64 megapikselin kamerassa hyödynnetään pikseleiden yhdistämistekniikkaa. Kameralla voidaan toki myös taltioida 64 megapikselin kuvia, mutta asetus on aina erikseen otettava käyttöön.
Pääkameralla taltioidut kuvat ovat erityisesti hyvässä valaistuksessa tarkkoja sekä yksityiskohtaisia. Lisäksi kuvissa on hyvät värit ja dynaaminen alue on kohtalaisella tasolla. Kuvat ovat jopa parempia kuin monissa muissa saman hintaluokan älypuhelimissa, mikä on jopa todella yllättävää. Heikommassa valaistuksessa pääkamera pärjää kohtuullisesti, mutta kamera ei ole niin hyvä kuin normaaleissa olosuhteissa. Yökuvaustilalla heikossakin valaistuksessa voidaan saada aikaiseksi kunnollisia kuvia. Alapuolella on muutamia RedMagic 6R:n pääkameralla oletusasetuksilla taltioituja kuvia.
Ultralaajakulmakamera on RedMagic 6R -puhelimessa todella heikko. Kyseessä on 8 megapikselin kamerasensori, jonka pitäisi tarjota jo kohtuullista jälkeä, mutta valitettavasti kamera on pieni pettymys jopa hyvässä valaistuksessa. Toki ultralaajakulmakamerat ovat aina heikompia kuin pääkamerat, mutta tällä kertaa erot ovat selvästi esillä. Kuvat ovat todella pehmeitä ja epätarkkoja. Kuviin taltioituu kuitenkin värit hyvin, mutta muuten kuvat eivät hurraahuutoja ansaitse. Alapuolella on muutamia ultralaajakulmakameralla taltioituja kuvia.
Vaikka RedMagic 6R tarjoaa 5 megapikselin makrokameran, niin kyseessä on yksi huonoimmista makrokameroista, mitä olen koskaan älypuhelimissa nähnyt. Makrokamerat ovat usein todella turhia ja laitettu puhelimiin vain markkinoinnin takia. Erityisesti pelipuhelimessa itse kritisoin kameran tarpeellisuutta vielä enemmän, sillä tuskin laitteen kohderyhmä välittää makrokuvista. Testijakson aikana makrokameraa kuitenkin testattiin ja kuvat paljastuivat todella heikoiksi. Hyvässäkin valaistuksessa kuvista tulee todella sumeita sekä heikkolaatuisia. Alapuolella on muutamia makrokuvia, joista kukin voi tarkistaa kuvien laadun.
2 megapikselin kamera on RedMagic 6R -puhelimessa tarkoitettu muotokuvien taltioimiseen, eli kuvattavan kohteen tausta pitäisi saada sumennettua. Muotokuvatilassa pystytään mielestäni taltioimaan jopa yllättävän hyviä kuvia luonnollisella taustasumennuksella, sillä kamera onnistuu tunnistamaan kuvattavan kohteen ääriviivat tarkasti. Toki ominaisuus toimii parhaiten vain hyvässä valaistuksessa ja jos kuvattavia kohteita on vain yksi. Muotokuvatila toimii heikosti, jos valoa ei ole kuvashetkellä tarpeeksi, mutta muuten se toimii kyllä mallikkaasti. Alapuolella on taustasumennuksella varusteltu onnistunut kuva.
Huom. artikkelissa kuvat on pakattu, mutta täydessä resoluutiossa niitä voi tarkastella OneDrivesta.
Kamerasovellus on varmasti RedMagic 6R:n sekavin osuus, sillä siinä ei ole suuremmin järkeä. Kamerasovelluksesta löytyy paljon asetuksia, jotka ovat monen mutkan takana tai todella oudoissa sijainneissa. Kamerasovelluksen päänäkymän yläreunasta voidaan säätä tuttuja asetuksia, kuten salamaa, AI-tilaa tai HDR:ää. Alareunassa on karusellimainen kuvaustilavalitsin ja niiden yläpuolella on laukaisin, kameran kääntö sekä edelliset kuvat. Sovelluksen vasemmassa reunassa on zoomivalitsin, jossa on pikavalinnat 1x, 3x, 5x ja 10x, mutta esimerkiksi ultralaajakulmakameraan ei automaattitilassa päästä.
Ultralaajakulmakameraan voidaan vaihtaa ainoastaan pro-tilassa, jossa voidaan säätää monipuolisesti myös kameroiden asetuksia. Manuaalitilassa voi säätää tarkennusta, valkotasapainoa, suljinaikaa (1/5000 – 60 s), ISO-arvoa (100 – 25600) sekä valotuksenkorjausta (-3.0 … +3.0). Muotokuvatilassa hyödynnetään puhelimen syvyyskameraa ja erillisessä makrotilassa voidaan käyttää makrokameraa. Kamerasovellus on todella sekava ja tiloja on enemmän kuin tarpeeksi, joten sitä ei ole kovinkaan miellyttävää käyttää. Alapuolella on kuvia RedMagic 6R:n kamerasovelluksesta.
Käyttöjärjestelmä
Käyttöjärjestelmänä RedMagic 6R -puhelimessa toimii oletusarvoisesti Android 11, jonka päällä hyrrää ZTE:n pelipuhelimille suunniteltu RedMagic OS 4.0 -käyttöliittymä. Testijakson aikana puhelimelle ei tullut suurempia päivityksiä, ja lopuksi laitteessa oli asennettuna Googlen 1. toukokuuta 2021 julkaisemat tietoturvakorjaukset. Näin heinäkuussa tietoturvakorjaukset ovat jo hieman vanhentuneet, eikä valitettavasti ZTE ole luvannut laitteelle minkäänlaista päivitystukea.
Suurin ongelma tänäkin päivänä on erikoisempien laitteiden ohjelmistotuki, eikä RedMagic 6R:n kohdallakaan ole minkäänlaista lupausta päivityksistä. Mahdollisesti Android 12 saattaa puhelimille olla tulossa, mutta sitä ZTE ei ole vielä vahvistanut. Lisäksi tietoturvakorjaukset ovat jo nyt hieman perässä, joten pienempiäkään päivityksiä ei kannata odottaa kovinkaan paljoa. Monet valmistajat tarjoavat jo 3-4 vuoden mittaista päivitystukea, joten ZTE:n olisi jo hyvä aika selkeyttää päivityslupaustaan, mikäli aikoo saada lisää kuluttajia globaaleilla markkinoilla.
ZTE:n kehittämä RedMagic OS 4.0 -käyttöliittymä on hieman erilainen, mutta tarjoaa varsin tutun Androidin käyttökokemuksen. Kyseessä on mielestäni hieman epämääräinen ja nopeasti toteutettu optimointi Androidista, sillä monet sovellusvalikot ovat hieman toisistaan ilmeeltään eroavia, minkä lisäksi asetukset ovat todella epämääräisessä järjestyksessä hankaloittaen käyttöä. Myöskään kovin kummoista lokalisointia käyttöliittymältä ei kannata Suomessa odottaa, sillä käyttöliittymästä on noin kolmasosa suomeksi ja loput englanniksi.
Ohjelmiston osalta RedMagic 6R on mielestäni keskeneräinen ja kaipaisi selvää optimointia, jotta käyttökokemusta voisi luonnehtia edes hyväksi. Valitettavasti ohjelmisto tuntuu pilaavan muuten mielenkiintoisilla ominaisuuksilla varustellun puhelimen. Testijakson aikana käyttöliittymässä havaittiin myös muutamia ikäviä ongelmia, jotka aina toisinaan herättivät hieman jopa hämmennystä. Toisinaan ominaisuudet toimivat hyvin, toisinaan eivät. Kovinkaan vakaasta kokemuksesta ei päästä RedMagic 6R -puhelimessa nauttimaan.
Ohjelmiston pelilisät
ZTE on varustellut RedMagic OS 4.0 -käyttöliittymän myös erillisellä Game Space -pelitilalla, joka mahdollistaa laajemmat laitteiston määritykset pelaamista varten. Pelitilassa on lisäksi paljon pelaajille hyödyllisiä lisätoimintoja, jotka helpottavat ja tehostavat pelaamista.
Esimerkiksi pelin ollessa käynnissä voidaan näytön vasemmasta reunasta pyyhkäisemällä saada auki valikko, josta voidaan hallita muun muassa näytön tallennusta tai avata sovelluksia pieneksi näytölle. Näytön oikeasta reunasta kaksi kertaa pyyhkäisemällä saadaan auki pelitilan valikko, josta voidaan säätää monia asetuksia. Esimerkiksi pelipainikkeet täytyy erikseen asettaa päälle, ja niitä voidaan myös säätää hieman oman maun mukaisesti. Lisäksi valikossa on mahdollista parantaa laitteen suorituskykyä erilaissa tiloissa, joita ovat muun muassa GPU Turbo tai Super Performance. Lisäksi pelitilassa on mahdollista säätää gyroskooppia tai näytön värejä.
RedMagic 6R:n pelitilassa voidaan lisäksi vaihtaa näytön virkistystaajuutta, muokata näytön kirkkautta, sekä tarkistaa suorituskyvyn tila. Pelitilassa on paljon myös muita tarpeellisia ominaisuuksia, kuten ilmoituksien säätäminen tai peliohjaimen säätäminen. Mukana on siis todella paljon erilaisia pelaamiseen suunnattuja ominaisuuksia, jotka tuntuivat toteutukseltaan olevan hyvällä tasolla. Erityisesti pelaajat siis tulevat arvostamaan peliominaisuuksia, vaikka niistä ei ole suurta hyötyä satunnaiselle pelaajalle tai puhelimen peruskäyttäjille.
Yhteenveto
RedMagic 6R on teknisiä tietoja tarkastellessa todella mielenkiintoinen älypuhelin, mutta laitteen ostamista kannattaa kuitenkin pari kertaa miettiä ennen päätöstä. Laitteessa on todella paljon mielenkiintoisia toteutuksia, kuten Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri sekä 144 hertsin AMOLED-näyttö, mutta valitettavasti ne eivät suuresti ilahduta, kun näkee laitteen ohjelmiston tai karsitut ominaisuudet. Kyseessä on silti kilpailukykyisesti hinnoiteltu alle 500 euron puhelin loistavalla suorituskyvyllä.
Testijakson aikana itse tykästyin RedMagic 6R -puhelimessa sen mainostettuihin ominaisuuksiin, eli hintaluokassaan erinomaiseen AMOLED-näyttöpaneeliin sekä huippuluokan suorituskykyyn, jonka Snapdragon 888 tarjoaa. Lisäksi puhelimessa on mielestäni mukavan normaali muotoilu, joka on kevyt ja ohut verrattuna moniin muihin pelipuhelimiin. Yksi suuresti yllättävä asia oli pääkameran kuvien laatu, joka on hintaluokassaan todella hyvällä tasolla. RedMagic 6R:n muita hyviä ominaisuuksia ovat mielestäni nopea pikalataus sekä mobiilipelaajille hyödylliset kattavat peliominaisuudet, jotka toimivat luvatusti.
ZTE on valitettavasti joutunut karsimaan todella paljosta, jotta hinta on saatu nykyiselle tasolleen. Esimerkiksi laitteen takaosan kiiltävä muovipinta kerää likaa ja naarmuja, eikä puhelimessa ole minkäänlaista vedenkestävyyttä. Tekniikan osalta on karsittu äänentoistosta, muistikorttipaikasta sekä 5G-taajuustuesta. Ohjelmisto on kuitenkin RedMagic 6R -puhelimen suurin kynnys, sillä RedMagic OS 4.0 -käyttöliittymä tuntuu keskeneräiseltä, epäloogiselta sekä toisinaan jopa bugiselta. Lisäksi ZTE ei ole antanut puhelimelle minkäänlaista päivityslupausta, joten takuuta esimerkiksi Android 12 -päivityksen tulemisesta puhelimelle ei ole.
ZTE myy RedMagic 6R -puhelinta vain omassa verkkokaupassaan, josta sen voi tilata myös Suomeen. Pelipuhelimesta on kaksi muisti- ja väriverisota, joista 8 + 128 gigatavun versio on tarjolla 499 euron hintaan mustassa Cosmos-värissä sekä 12 + 256 gigatavun versio on saatavilla 599 euron hintaan hopeassa Mercury-värissä.
RedMagic 6R
SuomiMobiilissa testattiin RedMagic 6R -pelipuhelin, joka tarjoaa edullisella hinnalla todella vaikuttavia teknisiä ominaisuuksia.
Hyvää
- Normaali muotoilu, joka on kevyt ja ohut
- Erinomainen AMOLED-näyttöpaneeli 144 Hz virkistystaajuudella
- Snapdragon 888 tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn
- Peliominaisuudet tuovat mukanaan pelaajille hieman ekstraa
- Nopea pikalataus ja kohtuullinen akunkesto
- Pääkamera tuottaa hyvää jälkeä
- Myyntipakkauksessa tehokas laturi ja suojakuori
- Edullinen hinnoittelu
Huonoa
- Takaosan muovipinta näyttää likaiselta ja kerää naarmuja
- Ei minkäänlaista vedenkestävyyttä
- Ei stereokaiuttimia, kuulokeliitintä tai muistikorttipaikkaa
- Kapea 5G-taajuusalueiden tuki
- Ohjelmisto kaipaa parannusta ja optimointeja
- ZTE ei anna minkäänlaista päivityslupausta
- Kameransovelluksen omituiset ratkaisut (ultralaajakulmakamera käytettävissä vain pro-tilassa)
- Todella heikko ultralaajakulmakamera, turhat syvyys- ja makrokamerat