Haastattelussa OnePlus-johtaja Bingo Liu: Tuotevalikoima laajenee Euroopassa pian uudella lifestyle-kellolla ja edullisemmalla tabletilla
OnePlus tulee julkistamaan Euroopassa pian kaksi uutta tuotetta, jonka on vahvistanut SuomiMobiilin haastattelussa OnePlussan Euroopan toimitusjohtaja Bingo Liu. Pääsimme keskustelemaan Liun kanssa Euroopan ja Suomen markkinoiden tärkeydestä OnePlussalle sekä yhtiön tulevista tuotteista, jotka laajentavat ekosysteemiä entisestään.
Tulevat tuotteet ovat OnePlus Watch 2 -älykellon uusi lifestyle-versio sekä nykyistä OnePlus Padia edullisempi tabletti. Tabletin osalta kyse on OnePlus Pad Gosta, joka esiteltiin jo aikaisemmin muun muassa Intian markkinoilla.
OnePlus Watch 2 on uusin älykello OnePlussalta, joka esiteltiin kolme vuotta ensimmäisen kellon jälkeen. Uutuuskello tarjoaa lippulaivakokemuksia, joiden avulla on pyritty tekemään erinomainen tuote, jota käyttäjät arvostavat. Bingo Liun mukaan OnePlus käytti paljon aikaa laitteen tutkimiseen, luki medioiden palautetta nykyisistä kelloista sekä puhui yhteisön ja asiakkaidensa kanssa löytääkseen tärkeimmät osa-alueet kelloa varten. Näiden tuloksena OnePlus päätti panostaa suorituskykyyn, akunkestoon, tarkkaan kuntoilun seurantaan ja mahtavaan käyttökokemukseen.
OnePlus myös näyttää saavuttaneensa tavoitteensa, sillä kellon myynti on ollut vahvaa Euroopassa. Kello myytiin loppuun ensimmäisen 18 tunnin aikana yhtiön omassa verkkokaupassa ja samalla Watch 2 on ollut OnePlussan kaikista myydyin tuote Euroopassa viimeisen kahden vuoden aikana.
”Watch 2 on ollut menestys myös Suomessa, sillä OnePlus Watch 2 oli itse asiassa maaliskuussa Elisan ja DNA:n myydyin älykello. Tämä osoittaa yhteisömme luottamuksen meitä ja uusia tuotteitamme kohtaan. Kuten kaikkien OnePlus-tuotteiden kanssa, tavoitteenamme OnePlus Watch 2:n kohdalla on luoda laite, joka näyttää upealta, sisältää joitain markkinoiden parhaista ominaisuuksista, mutta on myös kohtuuhintainen. Tavoitteenamme on tarjota hienoa teknologiaa arvostetuille yhteisömme jäsenille, ja olemme pitäneet yllä tätä visiota yli 10 vuoden ajan”, kertoi Bingo Liu.
Kellon vahvan menestyksen ansiosta OnePlus on innostunut tekemään myös uuden lifestyle-version. Liun mukaan ”Never Settle” -tyylin mukaisesti yhtiö kysyi itseltään ”miten voimme tehdä kellosta vielä paremman”. Vaikka OnePlus Watch 2:n käyttäjien kerrotaan olevan tyytyväisiä nykyisen version suorituskykyyn, ominaisuuksiin ja kestävyyteen, niin osa haluaa kellon olevan hieman erilaisesti muotoiltu. Tämän innoittama vain Euroopassa myyntiin tuodaan versio, joka yhdistää huippuominaisuudet ja tyylin paremmin.
”Vaikka uusi, pelkästään Eurooppaan suunnattu kello tuleekin olemaan tiiviisti yhteydessä aiemmin tänä vuonna julkaistuun OnePlus Watch 2:een, pyrimme tarjoamaan laitteen, joka soveltuu täydellisesti jokaiseen elämäsi osa-alueeseen – olit sitten toimistossa, kuntosalilla, rentouttavalla sunnuntaikävelyllä tai illallisella ystävien seurassa”, kertoi Liu.
OnePlus toi viime vuonna myyntiin ensimmäisen tablettilaitteensa Euroopassa. OnePlus Pad tarjoaa huipputason ominaisuuksia muun muassa työskentelyä sekä viihdettä varten. SuomiMobiilin haastattelussa Bingo Liu vahvisti Intiassa aikaisemmin julkaistun OnePlus Pad Go -tabletin tulevan tarjolle myös Euroopassa.
”OnePlus Padin menestyksekkään lanseerauksen ja yhteisömme positiivisen vastaanoton lisäksi, yhdessä OnePlus Pad Gon positiivisen vastaanoton kanssa Intiassa, olemme luottavaisia laajentaessamme tablettivalikoimaamme Euroopassa”, kertoi Liu.
Liun mukaan yhtiö on tunnistanut markkinoiden tarpeen edulliselle tabletille, joka on suunnattu erityisesti viihteen kuluttamiseen. OnePlus Pad Gon kerrotaan olevan vastaus ja strateginen lisäys tähän kysyntään. OnePlus Pad Go takaa Bingo Liun mukaan erityisesti nuorelle kohdeyleisölle loistavan vaihtoehdon esimerkiksi videoiden katseluun, tiedostojen muokkaamiseen ja netin selaamiseen. Tabletin 2,4K-tason näytön hän lupaa olevan poikkeuksellinen ja vievän katselukokemuksen uudelle tasolle.
Uudet tuotteet täydentävät Liun mukaan OnePlussan nykyistä ekosysteemiä, jonka avulla mennään kohti brändin visiota rakentaa OnePlussasta vahva premium-tason Android-brändi Euroopassa.
”Liiketoimintastrategiamme on kehittynyt lippulaivapuhelinten tappajasta kohti premium-ekosysteemin rakentajaa. Tämän vuoksi ilmoitimme viime vuonna uudesta tuotestrategiasta, joka sisälsi OnePlus-laitteiden ekosysteemin rakentamisen. Tähän sisältyi sitoutuminen laajentaa tuotevalikoimaamme älypuhelinten ulkopuolisilla kategorioilla, kuten ääni-, tabletti- ja puettavilla laitteilla. Viimeisin älykellon lanseeraus on ollut avainasemassa OnePlus-laitteiden ekosysteemin täydentämiseksi. Tästä eteenpäin keskitymme parantamaan tarjontaamme näissä kategorioissa, kuten lisätessämme uuden lifestyle-version OnePlus Watch 2:n valikoimaan”, kertoi Liu.
Bingo Liu kertoo OnePlus-käyttäjien voivan hyötyä laajemmasta valikoimasta tuotteita ja saumattomasta yhteydestä niiden välillä. Tuotteiden hän kertoo olevan kehitetyn käyttäjiä ajatellen. Lisäksi OnePlus ei halua lukita ekosysteemiään, vaan tuotteet toimivat hyvin myös muiden Android-käyttäjien laitteilla.
Älysormukset ovat yksi kasvava tuotekategoria, johon monet brändit tuovat omia tuotteitaan. Esimerkiksi Samsung vahvisti jo aikaisemmin tänä vuonna, että yhtiö tuo myyntiin Galaxy Ring -älysormuksen. Ekosysteemin laajentamiseksi älysormus voisi olla myös OnePlussalle mielenkiintoinen uusi tuote, mutta toistaiseksi Liu ei ollut innokas keskustelemaan asiasta.
”Tällä hetkellä keskitymme parantamaan ekosysteemikokemusta olemassa olevissa tuotekategorioissamme. Tällä hetkellä en voi kommentoida tulevia tuotteita”, totesi Liu.
Keskustelimme myös eurooppalaisten kesken kasvavasta trendistä, eli tuotteiden pitkäikäisyydestä, eettisyydestä ja ekologisuudesta. Tämän takia monet valmistajat ovat pyrkineet tekemään tuotteistaan helposti korjattavampia, jonka lisäksi esimerkiksi Samsung tarjoaa päivitystukea jopa 7 vuoden ajaksi. Bingo Liun mukaan tuotteiden pitkäikäisyys ja kestävyys ovat ratkaisevan tärkeitä kuluttajille, mutta myös OnePlussalle itselleen.
”Tämän takia olemme esimerkiksi kehittäneet älypuhelintemme akunkestoa Battery Health Engine -teknologialla, joka pitää akun optimaalisessa kunnossa latauksen ja käytön aikana. Tämä pidentää akun käyttöikää 1600 lataussykliin asti, mikä tarkoittaa yli 4 vuoden päivittäistä lataamista, ja jopa sen jälkeen akussa on jäljellä 80 prosenttia kapasiteetista. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin alan keskimääräinen akun käyttöikä (800 lataussykliä)”, kertoi Liu.
OnePlussan nykyinen päivityslupaus on korkeintaan 4 + 5 vuotta, joka tarkoittaa lippulaivatuotteille 4 vuoden ajan Android-versiopäivityksiä sekä 5 vuoden ajan tietoturvapäivityksiä. Liun mukaan lupauksissa on otettava huomioon tuotekokemus, kun tarjotaan 5-7 vuoden ohjelmistopäivityksiä puhelimille. Hän ei kuitenkaan täysin tyrmää ajatusta parantaa nykyistä päivityslupausta vastaamaan kilpailijoita.
”Seuraamme tätä aihetta tarkasti ja kuuntelemme yhteisömme palautetta ja toiveita”, Liu kommentoi mahdollisista muutoksista päivityslupauksiin.
Generatiivinen tekoäly on kasvava trendi muun muassa älypuhelimissa, ja myös OnePlus vastasi tähän julkaisemalla hiljattain uuden AI Eraser -kuvankäsittelytyökalun globaalisti.
”Generatiivisella tekoälyllä on ehdottomasti paljon mahdollisuuksia älypuhelinalalla, ja olemme integroineet tekoälyä joihinkin puhelimiimme tietyillä markkinoilla. Juuri äskettäin lanseerasimme AI Eraser -kuvankäsittelytyökalun, joka tulee myös Eurooppaan toisella neljänneksellä”, kertoi Bingo Liu.
OnePlus kertoo työskennelleensä generatiivisen tekoälyn parissa jo jonkin aikaa. Liun mukaan yhtiö kuitenkin haluaa varmistaa, että tarjolle tuotavat ominaisuudet ovat todella hyödyllisiä ja toimivat asianmukaisesti.
”Kaikki OnePlussan tekoälyominaisuudet perustuvat aitoihin käyttäjien tarpeisiin, ja jatkamme merkittävää panostusta uusien vallankumouksellisten tekoälypohjaisten ominaisuuksien kehittämiseen”, vahvisti Liu.
Puuttuiko tästä ”sponsoroitu”-leima?
Ei, OnePlus ei ole vaikuttanut siihen, mitä artikkelissa käsitellään tai tuodaan esille. Kyseessä ei ole siis mainos.