OnePlussan markkinaosuus Suomessa suurempi kuin muualla Euroopassa – Bingo Liu paljastaa salaisuudet menestystarinan taustalta
Haastattelimme SuomiMobiilissa OnePlussan Euroopan toimitusjohtaja Bingo Liuta, ja julkaisimme jo aikaisemmin haastattelun ensimmäisen osan koskien yhtiön tulevia tuotteita, tekoälyä, päivityslupausta sekä ekosysteemiä. Keskustelimme Liun kanssa myös Euroopan markkinoiden tärkeydestä OnePlussalle.
Hän kertoi Euroopan olleen aina keskeinen alue OnePlussalle, vaikka tiettyjä haasteita onkin tullut vastaan viime vuosina. Euroopassa hän kertoo yhtiöllä olevan valtava kasvupotentiaali, jota tukee muun muassa vahva yhteisö.
”Euroopan yhteisöstämme saamamme intohimo ja palaute ovat korvaamattomia, ja juuri siksi olemme innokkaita kuuntelemaan ja vastaamaan tuotteella, joka osoittaa arvomme markkinalle ja vastaa kuluttajien toiveita täällä”, kertoi Liu.
OnePlussan liiketoimintastrategia on muuttunut viime vuosina lippulaivapuhelimien tappajasta kohti premium-ekosysteemin rakentajaa. OnePlus myös uskoo, että ”upea teknologiakokemus” on käsitteenä juuri nyt enemmän kuin vain yksittäinen laite. Liun mukaan se tarkoittaa ekosysteemiä upeita laitteita, jotka toimivat saumattomasti yhdessä.
”Tämän vuoksi ilmoitimme viime vuonna uudesta tuotestrategiasta, joka sisälsi OnePlus-laitteiden ekosysteemin rakentamisen. Tähän sisältyi sitoutuminen laajentaa tuotevalikoimaamme älypuhelinten ulkopuolisilla kategorioilla, kuten ääni-, tabletti- ja puettavilla laitteilla. Tämän jälkeen olemme julkaisseet laajan valikoiman uusia laitteita, jotka ovat edistäneet tehtäväämme tuoda paras teknologia kaikkien ulottuville”, kommentoi Liu.
Viimeisin älykellon lanseeraus on ollut avainasemassa ekosysteemin täydentämisessä. Jatkossa yhtiö keskittyy parantamaan tarjontaansa näissä kategorioissa, kuten julkaisemalla uuden lifestyle-version OnePlus Watch 2 -kellosta.
Euroopassa OnePlussan viime vuodet ovat olleet vaikeita, jonka taustalla on ollut muun muassa valtava patenttikiista suomalaisen Nokian kanssa. Kiistan aikana OnePlus joutui lopettamaan puhelimiensa myynnin useissa merkittävissä Euroopan maissa, joka osaltaan vaikutti brändin kysyntään. Aikaisemmin tänä vuonna OnePlus ja Oppo tekivät sopimuksen Nokian kanssa patenttien lisensoimiseksi, jonka myötä tuotteiden myynti on voinut jatkua.
”Olemme iloisia saavutetusta sopimuksesta Nokian kanssa, ja tämä mahdollistaa meille oman tunnusomaisen OnePlussan nopean ja sulavan käyttökokemuksen tuomisen entistä useammalle käyttäjälle Euroopassa”, iloitsi Liu.
Bingo Liu myös vahvisti sitoutumisen Eurooppaan pysyvän ennallaan. Viime aikoina OnePlussan kerrotaan nähneen valtavaa menestystä tuotteiden myynnissä Euroopassa, mikä vahvistaa odotuksia kasvun suhteen ja vahvistaa brändin sitoutumista ja tehtävää rakentaa OnePlussasta korkealaatuinen premium-brändi.
OnePlussan kerrotaan erottuvan kilpailijoistaan Euroopassa erityisesti yhteisön voimalla. Bingo Liu kertoo yhtiön kuuntelevan yhteisöä paljon ja ne myös otetaan mukaan tuotteiden kehittämiseen. Liun mukaan yhteisö on vahva Suomessa, ja nyt uusi Euroopan markkinoille tuleva versio Watch 2 -älykellosta on osoitus sitoutumisesta Eurooppaan ja yhteisöön.
Suomi on OnePlussalle yksi tärkeimmistä markkinoista Euroopassa, jonka myös Bingo Liu tiedostaa. Suomessa OnePlussan markkinaosuus on suurempi kuin yhdessäkään muussa Euroopan maassa.
”Suomella on pitkä historia edelläkävijänä puhelinalalla. Suomen markkinat ovat avoimet kansainvälisille sijoituksille, ja markkinoille pääseminen on sujuvaa. Suomen yhteisö on aina ollut aikaansa edellä teknologiassa; he ovat teknologiavalmiita ja arvostavat suuresti erinomaista teknologiakokemusta”, kertoi Liu.
OnePlus on nähnyt potentiaalin Suomessa alusta lähtien, ja nyt yhtiöllä on vahva asema maassa. Yhtiö on muun muassa perustanut Euroopan pääkonttorin Helsinkiin edistääkseen brändin kasvua entisestään. Lisäksi brändin vahvan aseman taustalla Bingo Liu kertoo olevan erittäin vahvat kumppanuudet paikallisten jakelukumppaneiden kanssa, joihin hän luettelee Elisan, Telian ja DNA:n. Operaattoreiden kerrotaan olleen suuressa roolissa OnePlussan menestyksessä Suomessa.
”Operaattorit ovat auttaneet vakiinnuttamaan asemamme hyödyntämällä valtavaa yhteisöämme täällä ja kannattamalla brändietiikkaamme ja tuoteprojektejamme luodaksemme ainutlaatuisen asemamme”, kertoi Liu.
OnePlus toimii nykyisin vahvemmin Oppon alaisuudessa, eikä sitä enää koiteta piilotella. Liun mukaan molemmilla brändeillä on selvästi erilainen strategia, eikä ne taistele keskenään.
”Sekä OnePlus että OPPO ovat kaksi erillistä brändiä saman konsernin sisällä. Kun OnePlus keskittyy luomaan nopeaa ja sulavaa käyttökokemusta premium-tuotevalikoimansa kautta, kohdistuen tekniikkaan hurahtaneeseen ja teknologiatietoiseen maailmanlaajuiseen yhteisöön, OPPO loistaa esteettisyydessä, innovatiivisessa teknologiassa ja poikkeuksellisessa käyttökokemuksessa. Näin ollen kahden brändin välillä ei ole ristiriitaa”, pohti Bingo Liu.
Suomessa myytiin pitkään ainoastaan OnePlussan tuotteita, mutta viime aikoina myös Oppon tuotteet ovat tulleet tarjolle tiettyjen jälleenmyyjien kautta. Tuotteet kuitenkin valikoidaan myyntiin niin, ettei ne ole suoria kilpailijoita OnePlussan laitteiden kanssa.
”On totta, että OPPO on läsnä myös Euroopassa, mutta tuotestrategia ja kohdeyleisö ovat erilaiset. Esimerkiksi Suomen markkinoilla olevat OPPO:n tuotteet tarjotaan eri hintapisteissä verrattuna OnePlus-älypuhelimiin, joten emme näe niiden kilpailevan suoraan keskenään”, kertoi Liu.
OnePlus myös pyrkii ottamaan paikalliset tarpeet huomioon tuotteissa ja strategiassa. Liun mukaan suomalaiset kuluttajat ovat teknologiatietoisia, mutta samalla vaativat erinomaisen hinta-laatusuhteen. Tämän takia OnePlussan kerrotaan tarjoavan Euroopassa upeaa teknologiaa kohtuullisella hinnalla.
”Täydellinen esimerkki on tämä uusin kelloversio. Huomasimme kysynnän eurooppalaisten kuluttajien keskuudessa kellolle, joka yhdistää toiminnallisuuden ja huippumuodin, ja siksi olemme tuoneet sen markkinoille eksklusiivisena tuotteena Euroopassa”, kommentoi Bingo Liu.
Oneplus 3T vielläkin käytössä, 12r mietinnässä mutta mitä sitä toimivaan ja hyvää vaihtamaan.