HMDNokiaYleinen

HMD Global: ”Suhtaudumme vakavasti asiakkaidemme yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan” – Lue lausunto kokonaisuudessaan täältä

HMD Global on julkaissut pidemmän lausunnon koskien Nokia 7 Plus -puhelimien tietojen lähettämistä Kiinaan kolmannen osapuolen palvelimille. Lisäksi yhtiö on antanut ohjeita Nokia 7 Plus -puhelimen käyttäjille, jotka voivat halutessaan tarkistaa onko puhelimen ohjelmiston virhe jo korjattu. HMD Global ottaa lausunnossaan kantaa myös väitteisiin, joissa on kerrottu myös muiden Nokia-puhelimien lähettäneen tietoja Kiinaan.

Lausunnossa HMD Global kertoo ottavansa vakavasti asiakkaidensa yksityisyydensuojan ja tietoturvan. HMD Global toteaa tutkineensa Nokia 7 Plus -tapauksen perusteellisesti ja kertoo, että mitään yksittäiseen henkilöön yhdistettävää tietoa ei ole mennyt kolmansille osapuolille. Tutkimuksissa kävi ilmi, että yhdessä Nokia 7 Plus -puhelinmallin toimituserässä oli mukana puhelimia, joissa on virheellisesti ollut Kiinassa myytävien puhelinten ohjelmistopakettiin kuuluva aktivointikoodi. Virheestä johtuen puhelin oli yrittänyt lähettää aktivointitietoja kolmannen osapuolen palvelimelle Kiinassa. Yhtiön mukaan näitä tietoja ei ole kuitenkaan koskaan käsitelty eikä niiden perusteella puhelimen käyttäjää ole voitu tunnistaa. HMD Global kertoi korjanneensa virheen jo helmikuussa 2019.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomessa muun muassa Ilta-Sanomat ja Yle ovat virheellisesti uutisoineet, että muun muassa myös Nokia 2, Nokia 3 ja Nokia 5 lähettäisivät myös samaisia tietoja Kiinaan. Tieto perustui siihen, että laitteissa oli asennettuna autoregistration-sovellus, joka oli Nokia 7 Plus -puhelimessa tietovuodon takana. Uutissivustot eivät kuitenkaan osoittaneet todisteita väitteilleen. Julkaisimme SuomiMobiilissa eilen artikkelin, jossa asiaa käsiteltiin, mutta todettiin myös, ettei sovelluksen olemassaolo suoraan tarkoita, että tiedot puhelimesta lähtisivät Kiinaan. Myös HMD Global on ottanut lausunnossaan kantaa väitteisiin toteamalla, että nämä tiedot ovat väärät. Yhtiön mukaan missään muissa Nokia-puhelimissa ei ole ollut virheellistä ohjelmistoa.

HMD Globalin julkaiseman lausunnon, viikon uutisoinnista voi lukea kokonaisuudessaan alapuolelta.

HMD Global suhtautuu vakavasti asiakkaidensa yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan. Viime päivien Nokia 7 Plus -puhelinta koskevan uutisoinnin vuoksi koemme tärkeäksi, että kuulet meiltä, mitä on tapahtunut. Kerromme tässä myös, miksi ja miten keräämme ja säilytämme tietoja.

Olemme tutkineet Nokia 7 Plus -tapauksen perusteellisesti, ja voimme vahvistaa, että mitään yksittäiseen henkilöön yhdistettävää tietoa ei ole mennyt kolmansille osapuolille. Tutkimuksessamme kävi ilmi, että yhdessä Nokia 7 -puhelinmallimme toimituserässä oli mukana puhelimia, joissa on virheellisesti ollut Kiinassa myytävien puhelinten ohjelmistopakettiin kuuluva aktivointikoodi. Virheestä johtuen puhelin on yrittänyt lähettää aktivointitietoja kolmannen osapuolen palvelimelle Kiinassa. Näitä tietoja ei ole kuitenkaan koskaan käsitelty eikä niiden perusteella puhelimen käyttäjää ole voitu tunnistaa. Virhe huomattiin ja korjattiin jo helmikuussa 2019 päivittämällä puhelimeen oikean maan ohjelmisto. Se on jo asennettu lähes kaikkiin puhelimiin, joissa oli virheellinen aktivointikoodi. Voit myös itse varmistaa Nokia 7 Plus -puhelimesi korjauspäivityksen alla olevan yksityiskohtaisen päivitysohjeen avulla.

Julkisuudessa on viime päivinä esitetty arveluja, että muutkin Nokia-puhelimet lähettäisivät samalla tavoin tietoa kolmannen osapuolen palvelimille. Tieto on väärä. Missään muissa Nokia-puhelimissa ei ole ollut virheellistä ohjelmistoa. Kiinassa myytäviä puhelimia lukuun ottamatta kaikki puhelimiamme koskeva tieto on tallennettu Amazon Web Servicen palvelimelle Singaporessa. Suhtaudumme HMD Globalissa vakavasti asiakkaidemme yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan ja noudatamme toiminnassamme kaikkia asiaan liittyviä lakeja. Puhelimista kerätyt tiedot säilytetään turvallisesti ja lain edellyttämällä tavalla. Puhelimistamme kerättävistä tiedoista kerrotaan lisää verkkosivuillamme. Suosittelemme, että tutustut sivuilla olevaan tietoon sekä tietosuojaan, jossa selitetään tietojen keräämisen periaatteemme.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lisää tietoa on myös alla olevassa infografiikassa ja kysymys/vastaus -osiossa. Niissä kerromme tarkemmin, miksi ja kuinka keräämme ja säilytämme tietoja. Mukana ovat myös selkeät ohjeet, joiden avulla voit tarkistaa, onko Nokia 7 Plus-puhelimesi saanut jo korjauspäivityksen.


Infografiikka (alla) . Miksi ja mitä tietoa keräämme 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Miksi keräämme tietoja?

  • Puhelimen takuuta varten
  • Seurataksemme käyttäjätyytyväisyyttä
  • Parantaaksemme asiakaskokemusta

Mitä tietoja keräämme?

  • Aktivointitietoja
  • Puhelindiagnostiikkaa

Missä tietojani säilytetään, jos olen ostanut puhelimen esimerkiksi Euroopasta, Yhdysvalloista tai Intiassa?

  • Tietosi säilytetään Singaporessa, jonka tietosuojalainsäädäntö on tiukka ja yhdenmukainen Euroopan GDPR-vaatimusten kanssa.

Missä tietojani säilytetään, jos olen ostanut puhelimeni Kiinasta?

  • Noudattaaksemme Kiinan markkinoita koskevaa kyberturvallisuuslakia, meidän on säilytettävä Kiinasta ostettujen puhelinten tiedot Kiinassa. Tämä tarkoittaa, että ainoastaan Kiinassa myydyt puhelimemme lähettävät tietoja palvelimillemme Kiinassa.

Lisätietoja

Miksi keräämme tietoja puhelimistamme?

Keräämme puhelimista tietoja

  1. Puhelimen takuun aktivoimiseksi: Kun puhelin otetaan käyttöön ensimmäistä kertaa, se lähettää tiedon siitä palvelimillemme ja puhelimen takuuaika alkaa.
  2. Asiakastyytyväisyys: Jos haluat osallistua käyttäjäkokemusohjelmaamme, keräämme puhelimesta palautetta ja diagnostiikkaa Nokia-puhelimesi toiminnasta. Tähän ohjelmaan osallistuminen on vapaaehtoista ja edellyttää aina kuluttajan suostumusta. Palautteesi auttaa meitä kehittämään edelleen tuotteitamme ja palvelujamme.

Kuinka valvomme tietosuojavaatimusten täyttymistä HDM Globalissa?

  • Koulutamme ohjelmistokehittäjiämme jatkuvasti, jotta he hallitsevat paikalliset tietosuojavaatimukset, kuten esimerkiksi EU:ta koskevat GDPR-vaatimukset tai  Kiinan markkinoita koskevan kyberturvallisuuslain vaatimukset. Koulutukset koskevat myös niitä ohjelmistokehittäjiä, joiden kanssa teemme yhteistyötä.
  • Otamme tietosuojavaatimukset vakavasti ja seuraamme ”privacy as a design” -prosessia, jossa EU:n tietosuoja-asetus on osa puhelimen tuotekehitystä. Tämä tarkoittaa, että kaikki muutokset ja päivitykset tietojen keräämisessä hyväksytetään tietosuoja-asiantuntijoillamme.
  • Lisäksi teetämme säännöllisesti kolmannella osapuolella auditointeja, jotka koskevat  tiedonkeräys- ja tiedonhallintaprosessejamme.
  • Meillä on käytössä myös tiukat käytännöt puhelinten teknisen arkkitehtuurin, datan ja käyttöoikeuksien hallintaan.

Missä tietojani säilytetään, jos olen ostanut puhelimen esimerkiksi Euroopasta, Yhdysvalloista tai Intiassa?

  • Tietosi säilytetään Singaporessa, jossa noudatetaan erittäin tiukkoja tietosuojalakeja.

Missä tietojani säilytetään, jos olen ostanut puhelimeni Kiinasta?

  • Noudattaaksemme Kiinan markkinoita koskevaa kyberturvallisuuslakia, meidän on säilytettävä Kiinasta peräisin olevat tiedot Kiinassa. Tämä tarkoittaa, että ainoastaan Kiinassa myydyt puhelimemme lähettävät tietoja palvelimillemme Kiinassa.

Kuinka voin tarkastaa, onko Nokia7 Plus -puhelimeni saanut turvapäivityksen?

Kun haluat tarkistaa puhelimesi turvapäivityksen y, tee näin.

  • Napauta Asetukset > Järjestelmä > Tietoja puhelimesta > Selaa näyttöä alas kohtaan Ohjelmistoversion numero.
  • Jos puhelimessani näkyvä ohjelmistoversion numero on“00WW_3_39B_SP03” tai “00WW_3_22C_SP05”, olet jo asentanut Nokia 7 Plus –puhelimeesi päivityksen.
  • Jos puhelimessasi ei ole kumpaakaan ylläolevista ohjelmistoversioista, voit päivittää puhelimeesi uusimman ohjelmistoversion seuraavasti.
  • Napauta Asetukset > Järjestelmä > Järjestelmäpäivitys > Tarkista päivitykset.

Suosittelemme WIFI-yhteyden käyttöä päivityksen aikana, mutta jos se ei ole mahdollista, voit käyttää myös mobiilidatayhteyttä. Muista, että mobiilidatan käyttö saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia. Voit tarkistaa asian ennen päivitystä operaattoriltasi.

Lähde: HMD Globalin lausunto (sähköposti)

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:HMD