HonorHuaweiYleinen

Huawei tippui TOP5-valmistajien joukosta kotimarkkinoillaan – Honor kasvaa vahvasti

Huawei Mate 40 Pro

Tutkimusyhtiö IDC on julkaissut mielenkiintoiset tietonsa Kiinan älypuhelinmarkkinoista vuoden 2021 toisen neljänneksen ajalta. Uudet luvut eivät näytä hyvältä Huaweille, sillä kerran markkinajohtajana toiminut Kiinan ylpeys ui nyt pohjamudissa ja kilpailijat ovat menneet ohi.

IDC:n mukaan Kiinassa toimitettiin huhti-kesäkuussa 78,1 miljoonaa älypuhelinta, joka tarkoittaa 11 prosentin laskua verrattuna vuotta aikaisempaan. Raportin mukaan tiputus johtuu uusien laitteiden puutteesta sekä jatkuvasta piiripulasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Huawei oli vielä hetki sitten Kiinan älypuhelinmarkkinoiden suurin valmistaja sekä ylsi muutamana neljänneksenä ensimmäiselle sijalle globaalistikin. Huawei oli kuitenkin IDC:n mukaan suurin häviäjä viimeisimmän neljänneksen aikana, sillä valmistaja tippui pois kotimarkkinoillaan TOP5-valmistajien joukosta. Huawei on joutunut muut-kategoriaan, jonne kuuluvat myös monet globaalisti tunnetut älypuhelinvalmistajat, kuten Samsung, Sony ja OnePlus.

Huaweista irtautunut Honor on kuitenkin sijoittunut Kiinassa ensimmäistä kertaa TOP5-valmistajien joukkoon. Honor toimitti huhti-kesäkuussa 6,9 miljoonaa älypuhelinta ja haukkasi 8,9 prosentin markkinaosuuden. Verrattuna vuotta aikaisempaan Honorin toimitukset tippuivat kuitenkin 46 prosentilla, mutta vielä tuolloin Honorin tilanne oli kohtuullinen Huawein alaisuudessa. Honorin odotetaan kuitenkin saavan puolelleen Huawein kuluttajia, joka mahdollistaa Honorin kasvun tulevaisuudessa.

IDC:n mukaan Apple asettui Kiinassa neljännelle sijalleen toimittamalla 8,6 miljoonaa älypuhelinta ja saamalla 10,9 prosentin markkinaosuuden. Applen toimitukset kasvoivat peräti 17 prosenttia vuotta aikaisempaan, joka on iPhone 12 Pro -puhelimien vahvan kysynnän ansiota. Suurin voittaja Kiinassa toisella neljänneksellä oli Xiaomi, joka pystyi kasvattamaan markkinaosuutensa 17,2 prosenttiin ja pystyi kasvattamaan toimituksiaan 47 prosentilla vuotta aikaisempaan verrattuna. Xiaomi toimitti 13,4 miljoonaa älypuhelinta ja sijoittui Kiinassa kolmanneksi suurimmaksi valmistajaksi.

Markkinajohtajana Kiinassa on Vivo, joka on varsin tuntematon Pohjoismaissa. Vivo toimitti 18,6 miljoonaa älypuhelinta ja nautti 23,6 prosentin markkinaosuudesta. Vivo pystyi kasvattamaan toimituksiaan 23,6 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan. Toisella sijalla oli OnePlus-brändin nykyinen isäntä, eli Oppo. Kiinassa Oppo toimitti toisella neljänneksellä 16,5 miljoonaa älypuhelinta, joka takaa 21,1 prosentin markkinaosuuden. Myös Oppo pystyi kasvattamaan toimituksia 17,3 prosentilla verrattuna vuotta aikaisempaan.

Lähde: IDC (kiinaksi)

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Honor