HMDKommenttiNokiaYleinen

Kommentti: HMD-brändi on luotu epäonnistumaan

HMD Globalin toimitusjohtaja Jean-Francois Baril kertoi tällä viikolla Nokia-puhelimista tutun suomalaisyrityksen vaihtavan strategiaa radikaalisesti. HMD Global oli aikaisemmin yhtä kuin Nokia-puhelimet, mutta jatkossa yhtiö tulee tarjoamaan mobiililaitteita myös oman HMD-brändin alaisuudessa.

Nokia-puhelimet ovat aina herättäneet mielenkiintoa sekä vahvoja tunteita suomalaisissa, ja tuleva muutos saattaa olla merkittävä askel jälleen kerran Nokia-puhelimien hyvästelemiseksi. Vaikka HMD Global on kertonut jatkavansa HMD- ja Nokia-brändisten tuotteiden tarjoamista rinnakkain, niin mielestäni siinä ei ole juurikaan järkeä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

HMD Global on tunnettu globaaleilla markkinoilla pelkästään Nokia-tuotteistaan, joten uuden HMD-brändin rakentaminen täytyy aloittaa tyhjästä. Jos yritys ei onnistunut luomaan kannattavaa liiketoimintaa maailmalla hyvin tunnetulla Nokia-brändillä, niin uuden brändin rakentaminen on vieläkin kivisempi polku.

Nokia-brändin osalta HMD Globalilla oli monta hukattua mahdollisuutta, sillä yritys ei pystynyt hyödyntämään ikonista brändiä. Yritys luotti aivan liikaa brändin tunnettavuuteen, mutta ei tehnyt suurempia ponnisteluja brändin tunnettavuuden sekä sanoman edistämiseksi. Viime vuosina yritys on tuonut pitkälti vain ja ainoastaan myyntiin edullisia laitteita, jotka ovat kiinalaisten sopimusvalmistajien kehittämiä sekä valmistamia. Nokia-logo vain lätkäistynä takakuoreen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nokia G42 5G

Vaikka brändi on tunnettu, niin silloinkin töitä on tehtävä ja satsattava markkinointiin. Mikään yritys ei tänä päivänä voi luottaa siihen, että tuote tuodaan markkinoille ja sitä myydään ilman mitään ponnisteluja markkinoinnin suhteen. Tämä on ollut HMD Globalin suurin ongelma Nokia-laitteiden kanssa.

Kuluttajamarkkina on nyt täysin erilainen kuin Nokian kultavuosina. Kaikki perustuu jatkuvaan näkyvyyteen ja brändikuvan luomiseen. Lisäksi tuotteiden täytyy olla hyviä sekä kilpailukykyisiä, sillä kuluttajat ovat entistä tietoisempia siitä, mitä rahalla saa.

Voin jo tässä vaiheessa ennustaa, että HMD-brändi on luotu epäonnistumaan muutamassa vuodessa, jos HMD Global jatkaa samaa rataa. Jos yhtiö ei keskity brändin rakentamiseen sekä kuluttajien mielenkiinnon herättämiseen, niin karu totuus tulee vastaan. Brändin rakentaminen lähtee pitkälti brändin sanomasta sekä tuotteista. Jos HMD-brändin alaisuudessa tuodaan myyntiin edullisia Kiinasta tuotuja puhelimia, niin sillä ei juurikaan mielenkiintoa herätetä ainakaan Euroopan markkinoilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nokia XR21 5G

HMD Global voisi ottaa oppia esimerkiksi Nothingilta. Carl Pei rakensi täysin tyhjästä brändin, joka puhuttelee ja on kiinnostava. Lisäksi yrityksen ydinsanoma tulee esille yhtiön tuotteissa sekä tekemisessä. Pei on myös erinomainen hypen luoja, jota nykymarkkina vaatiikin, jotta brändiä voidaan tuoda esille. Vastaavia toimia ei koskaan ole nähty HMD Globalin toimesta Nokia-brändin kanssa, joten samojen ihmisten rakentaessa HMD-brändiä on vaikea odottaa mitään muutakaan.

Lisäksi mitä edes HMD tarkoittaa? HMD Global ei ole koskaan kertonut, mihin kirjainyhdistelmä viittaa, eikä sitä muistaakseni useat yrityksen työntekijätkään tienneet yrityksen alkuvuosina. HMD… sitä on vaikea ruveta rakentamaan brändiä, jos brändillä ei ole sanomaa tai kirjainyhdistelmä ei kerro yhtään mitään. Ensimmäinen asia, mitä Google minulle ehdotti kirjainyhdistelmän selitykseksi oli ”Hope Microsoft Dies”

Nokia G60 5G ja Nokia X30 5G

Ihmetystä herättää myös HMD Globalin tapa ilmoittaa uudesta suuntauksesta sekä uuden brändin rakentamisesta. Asiasta kerrottiin vain toimitusjohtajan toimesta LinkedInissä, eikä siitä ole tiedotettu muilla tavoin yhtään mitään. Tämä tyyli ei ainakaan anna kovin suurta lupausta siitä, että luvassa olisi seuraavan vuosikymmenen mullistavin puhelinbrändi.

Todella toivon, että HMD Globalilla osataan ottaa homma haltuun ja sitä olisi rakentamassa joku, joka osaa hommansa. LinkedIn-postaus ei ole mielestäni nykypäivää, sillä yleisö tavoitettaisiin paremmin muilla keinoilla. Esimerkiksi TikTok tai jokin aivan muut sosiaalisen median kanava tavoittaisi ainakin nuoren yleisön täysin eri tavalla.

Kovin paljon tietoja HMD Globalin tulevaisuudesta ei siis vielä ole. Nykyisien tietojen valossa idea HMD-brändistä on tarkoitettu epäonnistumaan. Tietysti toivon HMD Globalille kaikkea hyvää, mutta yrityksen nykyinen suoriutuminen ei anna syytä odottaa mitään ihmeitä. Toki HMD Global voi yllättää, mutta tosiasia on se, että markkinaa ei valloiteta geneerisillä sekä keskivertaisilla tuotteilla.

Tietysti HMD voi myös todistaa minun olevan väärässä!

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

1 Kommentti

  1. Kiitos selvennyksestä, meni vielä ontommaksi.

Kommentoi

Lisää aiheesta:HMD