Yleinen

Musiikin suoratoistopalveluiden markkina kasvoi 32% vuonna 2019 – Spotify edelleen markkinajohtaja

Tutkimusyhtiö Counterpoint on julkaissut tietonsa musiikin suoratoistopalveluiden markkinasta vuoden 2019 aikana. Raportin perusteella vuosi 2019 oli markkinalle hyvä, sillä se kasvoi peräti 32 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Spotify oli kuitenkin edelleen markkinoiden ykkönen.

Spotifyn markkinaosuuden on kerrottu kasvaneen 23 prosenttia ja koko suoratoistopalveluiden markkinasta yhtiöllä on massiivinen 35 prosentin markkinaosuus. Markkinoiden toisella sijalla on Apple Music, joka myös kasvoi selvästi sekä keräsi 19 prosenttia markkinoiden koko osuudesta. Kolmannella sijalla oli Amazon Music -palvelu 15 prosentin markkinaosuudella. YouTube Musicin markkinaosuus vuonna 2019 oli vain 6 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vaikka globaalisti monet nimet ovat tunnettuja, niin Counterpointin mukaan myös alueelliset toimijat ovat vahvoilla omilla kohdemarkkinoillaan. Esimerkiksi Gaana on edelleen Intian markkinoiden ykköspalvelu, Yandex Music on markkinajohtaja Venäjällä ja Tencent Music Group johtaa markkinoita Kiinassa. Edellä mainitut palvelut tarjoavat omilla alueillaan paikallista sisältöä, joka on suurin syy niiden suosioon.

Counterpoint odottaa, että suoratoistopalveluiden tilauksien määrä kasvaa yli 25 prosentilla vuoden 2020 aikana verrattuna vuotta aikaisempaan. Tämä tarkoittaisi, että palveluiden premium-tilausmäärät nousisivat yli 450 miljoonaan.

Lähde: Counterpoint

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Yleinen