AppleYleinen

Raportti: Apple tuomassa lisää häiritseviä mainoksia iPhone-puhelimiin ja iPad-tabletteihin

Applen toimitusjohtaja Tim Cook.

Apple tulee lisäämään mainoksien määrää yhtiön omissa sovelluksissa useissa laitteissa, jos on uskomista tiedoistaan luotettavaa Bloombergin Apple-tietäjä Mark Gurmania. Mainokset tulevat olemaan aikaisempaa vahvemmin läsnä iPhone-puhelimilla, iPad-tableteilla sekä MacOS-laitteilla.

Mainoksien löytyminen Applen omista sovelluksista, asetusvalikoista sekä muista alustoista on yleistä, mutta enimmäkseen vähäistä. Lisäksi Apple myy mainostilaa eri sovelluksista kehittäjille sekä kolmansille osapuolille. Mainoksien määrä tulee kuitenkin kasvamaan merkittävästi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Applen iOS 14.5 -käyttöjärjestelmän rinnalla julkaisema App Tracking Transparency (ATT) -ominaisuus vaikutti aikoinaan merkittävästi kehittäjien mainostuloihin. ATT antaa käyttäjille mahdollisuuden poistaa käytöstä seurantatyökalut, joita kehittäjät käyttävät kohdistettujen mainosten näyttämiseen. Yleisesti kohdennettu mainos tuottaa enemmän, jonka takia Applen tekemä muutos ei ollut monille mieluinen.

Ominaisuuden on raportoitu maksaneen sosiaalisen median palveluille lähes 10 miljardia dollaria ja Apple pystyi kasvattamaan tuloja 3,7 miljardilla dollarilla vuonna 2021. Raportin mukaan Apple tulee laajentamaan omaa mainosliiketoimintaansa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Raportin mukaan Applen mainostiimit ovat kasvattaneet merkitystään organisaatiossa. Mainosliiketoiminnasta kerrottiin myös Applen viimeisimmässä tulospuhelussa, mutta sen kanssa kerrottiin olevan joitain koronaan liittyviä ongelmia. Apple on kertonut mainostoiminnan tuottavan 4 miljardia, mutta yhtiön tavoitteena on nostaa numero kaksinumeroiseksi.

Mark Gurman on kertonut uskovansa Applen laajentavan mainoksia myös Maps-sovellukseen sekä useisiin muihin palveluihin, joita ovat Apple Books ja Apple Podcasts. Apple harkitsee myös mainoksilla tuettua TV+ -palvelua, joka mahdollistaisi edullisemman kuukausimaksun. Applen ei kuitenkaan odoteta palaavan mainosten näyttämiseen kolmannen osapuolen sovelluksissa, jossa yhtiö epäonnistui vuonna 2010 lanseeratun iAd:n kanssa.

Mainokset tullaan näkemään jatkossa siis laajemmin läsnä iOS-, iPadOS- ja MacOS-laitteissa.

Lähde: Bloomberg

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Apple