HonorHuaweiYleinen

Reuters: Huawei myy Honorin lähes 13 miljardilla eurolla – jättikaupasta saatetaan ilmoittaa jo tällä viikolla

Jo aikaisemmin kiinalaislähteet kertoivat huhusta, jonka mukaan kiinalainen Huawei olisi jo sopinut myyvänsä Honorin jakelijoilleen Kiinassa. Nyt Reuters on saanut lisätietoja kaupasta, ja luvassa onkin lähiaikoina odotettua suurempi jättikauppa, jonka arvo on jopa 100 miljardia juania.

Ostajana kerrotaan olevan yhteisyritys, jonka suurimmat omistajat ovat jakelija Digital China sekä Huawei kotikaupungin Shenzhenin hallinto. Kyseessä olisi 100 miljardin juanin arvoinen jättikauppa, joka on noin 12,7 miljardia euroa. Kaupan kerrotaan sisältävän lähes kaiken, mukaan lukien Honorin brändin, nykyiset tutkimus- ja tuotekehitystoiminnot sekä toimitusketjut. Kauppaan kuuluu siis huhtikuussa perustettu Honor Terminal Co Ltd. -yritys, jonka Huawei on aikaisemmin omistanut kokonaisuudessaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Honorin myyminen on Huawein tapa koittaa pelastaa suosittu Honor-brändi Yhdysvaltojen rajoituksilta, jotka ovat vaikuttaneet jo nyt paljon brändin toimintaan. Honorin pääjakelija, eli Digital China tulee omistamaan Honorista lähes 15 prosenttia, jonka lisäksi kaupassa ovat mukana vähintään kolme sijoitusyritystä, joiden tukijana toimii Shenzhenin kaupungin hallinto. Jokainen sijoitusyrityksistä tulevat omistamaan Honorista 10-15 prosenttia.

Kaupan toteutumisen jälkeen Honor tulee säilyttämään suurimman osan johtoryhmästään, jonka lisäksi myös yli 7000 työntekijää siirtyy pois Huawein palveluksesta. Yrityksen tavoitteena on myös listautua pörssiin seuraavien kolmen vuoden sisällä. Lähteiden mukaan Huawei saattaa tulla tiedottamaan myynnistä jo mahdollisesti tulevana sunnuntaina.

Honor on kieltäytynyt kommentoimasta raporttia Reutersille, jonka lisäksi Huawei, Digital China tai Shenzhenin hallitus eivät vastanneet kommenttipyyntöön.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

”Digital China on merkittävä Honor-jakelija Kiinassa, joten uskomme, että tämä auttaa Honoria säilyttämään markkinaosuutensa Kiinassa. Ulkomaantoiminnot saattavat kohdata haasteita, sillä Yhdysvaltojen spin-off-politiikka ei ole selvä ja Huawein valtava markkinointituki ei ole käytettävissä.”, kommentoi tutkimusyhtiö Counterpointin tutkimusjohtaja Tom Kang.

Honor-brändin osuus Huawein älypuhelinmyynnistä oli heinä-syyskuussa 26 prosenttia, joka vastaa noin 13,4 miljoonaa puhelinta. Honorin tuotevalikoimaan kuuluvat myös kannettavat tietokoneet, tabletit, älytelevisiot sekä muut lisätarvikkeet ja IoT-laitteet. Honorin nettotulos oli viime vuonna noin 6 miljardia juania, ja liikevaihto ylsi noin 90 miljardiin juaniin.

Lähde: Reuters

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Honor