FacebookInstagramMetaYleinen

Saitko tämän ilmoituksen Facebookissa? Meta alkoi tuputtamaan maksullista Facebookia ja Instagramia suomalaisille

Facebookin logo

Meta ilmoitti jo lokakuun lopussa, että yhtiö alkaa tarjoamaan maksullista Facebookia ja Instagramia Euroopassa. Nyt monet palveluiden käyttäjät ovat joutuneet valitsemaan, millä tavalla haluavat palveluiden käyttöä jatkaa. Meta on siis alkanut tuputtamaan maksullista tilausta käyttäjille.

Jatkossa Meta tarjoaa edelleen ilmaista Facebook- ja Instagram-kokemusta, joka toimii mainoksien kanssa. Metan mukaan ilmaisversiossa käyttäjän tietoja hyödynnetään mainoksien näyttämiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Käyttäjien on valittava maksullinen tai ilmainen tilaus.

Uutena vaihtoehtona on maksullinen palvelu, jonka myötä Facebookia ja Instagramia voi käyttää ilman mainoksia. Kuukausihinta on 12,99 euroa, kun tilauksen tekee Android- tai iOS-laitteella. Jos tilauksen tekee verkkosivustolta, niin hinta on 9,99 euroa kuukaudessa. Metan mukaan kuukausimaksua maksavien käyttäjien tietoja ei hyödynnetä mainontaan.

Aluksi kuukausihinta tulee koskemaan kaikkia Metan Accounts Centerissä olevia tilejä 1. maaliskuuta 2024 asti, mutta tämän jälkeen joutuu vielä maksamaan yksittäisistäkin lisätileistä 6-8 euron lisämaksu.

Käyttäjien on tehtävä päätös maksullisen ja maksuttoman vaihtoehdon välillä, jotta Facebookin ja Instagramin käyttöä on mahdollista jatkaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Mainoksettomat tilausvaihtoehdot ovat saatavilla 18-vuotiaille ja vanhemmille käyttäjille. Metan tiedetään kehittävän erilaisen toteutuksen nuorille käyttäjille. Yhtiö on keskeyttänyt väliaikaisesti mainosten näyttämisen teini-ikäisille 6. marraskuuta alkaen.

Metan mukaan uudistus vastaa EU:n muuttuviin lakeihin. EU:ssa on otettu tiukempi linja kuluttajien tietojen suojaamiseksi, ja nyt valintaa ilmaisen ja maksullisen version välillä voidaan pitää käyttäjän suostumuksena valita tietojen käyttäminen mainostamista varten. Meta on kuitenkin tehnyt selväksi, että yritys asettaa etusijalle edelleen mainostetun liiketoimintamallin.

Lähde: Meta

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Facebook