Samsung on ollut taittuvanäyttöisten puhelimien epämääräisten takuukäytäntöjensä osalta otsikoissa viime kuukausina. Samsung antoi suomalaisille medioille tarkennuksia takuukäytännöistään syyskuun loppupuolella, jotka kuitenkin uusien tietojen valossa vääristelivät totuutta.
Elokuussa toimme esille Samsungin epämääräisiä takuukäytäntöjä, jonka lisäksi syyskuussa Samsung-käyttäjät jopa harkitsivat ryhmäkanteen nostamista yhtiötä vastaan. Tämän jälkeen Samsungilta oltiin yhteydessä, sillä yhtiö halusi tuoda esille puhelimiensa takuukäytäntöjä Suomen markkinoilla. Samsungin antamat lupaukset vääristelivät totuutta, eikä ne pitäneet täysin paikkaansa.
SuomiMobiiliin yhteyttä ottanut Galaxy Z Fold 2 -puhelimen omistaja toi esille tiedon siitä, ettei Samsungin valtuutettu huoltopalvelu Aito Support suostunut vaihtamaan puhelimen sisänäyttöön suojakalvoa takuuseen. Syyskuussa Samsung antoi alapuolella olevan lausunnon taittuvanäyttöisten puhelimien takuuhuollosta.
”Mitä näytönsuojakalvoon tulee, kuuluu Suomessa sen vaihto taittuviin puhelimiin ilmaiseksi yhden kerran takuuaikana. Pintakalvon irrotessa siihen siis asennetaan huollossa veloituksetta uusi kalvo”.
Lausunnon tarkoituksena Samsungilla oli rauhoittaa käynnissä ollutta keskustelua taittuvanäyttöisten puhelimien epämääräisistä takuukäytännöistä ja selvästi kalliimmista korjauskustannuksista. Samsung puhui myös yleisesti ”taittuvista puhelimista”, eikä määritellyt tiettyjä malleja, joita ilmainen suojakalvon vaihtaminen koskisi. Tämän voidaan tietysti olettaa tarkoittavan kaikkia taittuvanäyttöisiä puhelimia, joissa on vielä takuuta jäljellä.
Samsung kuitenkin vääristeli totuutta, ja jätti kertomatta tärkeitä rajoittavia tekijöitä. Ilmaiseen suojakalvon vaihtamiseen oikeutettuja ovat ainoastaan Samsungin tuoreimpien Galaxy Z Fold 3- ja Galaxy Z Fold 4 -puhelimien omistajat, eikä esimerkiksi Galaxy Z Fold 2 -puhelimen käyttäjät saa uutta kalvoa ilmaiseksi takuuseen.
Tuoreimmassa lausunnossa Samsung puhuu myös ainoastaan Galaxy Z Fold 3- ja Galaxy Z Fold 4 -puhelimista, joten suojakalvon vaihtamista ilmaiseksi ei erikseen vahvistettu Galaxy Z Flip -sarjan puhelimien osalta. Todennäköisesti suojakalvon vaihtaminen takuuseen onnistuu takuuaikana Galaxy Z Flip 3- ja Galaxy Z Flip 4 -puhelimille, mutta Galaxy Z Flip- ja Galaxy Z Flip 5G -puhelimille ei.
”Galaxy Z Fold 3 ja Galaxy Z Fold 4 -mallien takuu kattaa näytön suojakalvon vaihtamisen kerran veloituksetta. Galaxy Z Fold 2 -mallin osalta näytön suojakalvon vaihtaminen ei kuulu takuuseen”, kerrotaan Samsungin viestintätoimiston kautta antamassa kommentissa.
Taittuvanäyttöiset älypuhelimet ovat selvästi alttiimpia ongelmille verrattuna perinteisempiin älypuhelimiin. Esimerkiksi Samsungin tapauksessa näyttöjen taitoskohtien on havaittu hajoavan käytössä ja näytön suojakalvoon saattaa tulla ilmakuplia tai säröjä. Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat arvokkaita laitteita, ja sen takia myös huollot ovat suhteellisen kalliita.
SuomiMobiilissa testasimme lokakuussa Samsungin taittuvanäyttöisten puhelimien huollon, joka ei päässyt keräämään suuria kehuja. Laitoimme huoltoon Galaxy Z Flip 3 -puhelimen, jonka suojakalvon vaihtamiseen meni yli viisi viikkoa. Tarkemmin kokemuksiin takuuhuollosta voi tutustua alapuolella olevasta artikkelista.