KommenttiSamsungYleinen

Kommentti: Älä osta Samsungin taittuvanäyttöisiä puhelimia tämän epäkohdan takia – tai ota se ainakin huomioon

Hajonnut Samsung Galaxy Z Flip 3 -puhelimen näyttö ja uusi Galaxy Z Flip 4.

Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat puhelinmarkkinan tulevaisuus tai ainakin jonkinlainen välivaihe ennen jotain täysin uutta. Taittuvanäyttöisiä puhelimia on nähty markkinoilla muutaman vuoden ajan, ja Samsung on pyrkinyt tuomaan puhelimet suuremman yleisön saataville. Taittuvanäyttöisissä puhelimissa on kuitenkin yksi valtava ongelma – ainakin Samsungin kohdalla.

Galaxy Z -tuotemallisto koostuu tällä hetkellä kahdessa mallista, jotka ovat edullisemmat simpukkapuhelinta muistuttavat Flip-mallit sekä selvästi kalliimmat pieneksi tabletiksi avautuvat Fold-mallit. Kun puhutaan edullisesta, niin Galaxy Z Flip 4 -puhelimen kohdalla puhutaan 1099 euron lähtöhinnasta ja Galaxy Z Fold 4 -puhelimen kohdalla 1799 euron lähtöhinnasta. Mitenkään halpoja puhelimet eivät ole, mutta Galaxy Z Flip 4 on jälleen kerran varmasti suosittu hinnasta huolimatta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ongelmana puhelimissa on kuitenkin Samsungin takuukäytäntö, ainakin aikaisempien taittuvanäyttöisten Galaxy Z -puhelimien kohdalla. Olen kuullut monien kuluttajien tarinoita Samsungin jopa erikoisista käytännöistä taittuvanäyttöisten puhelimien takuun osalta.

Osa on kertonut Samsungin olevan erittäin tarkka takuuhuollon kanssa, sillä kaikkia tapauksia ei laiteta edes takuuseen. Esimerkiksi jos puhelimen näyttö on hajonnut taitoskohdasta, näytön kalvo on lähtenyt irtoamaan tai jotain muuta vastaavaa ongelmaa on näytössä, niin Samsungilla on tapana tutkia laitetta tarkasti ja evätä takuu pienistäkin kolhuista tai kulumisen jäljistä.

Näyttö on yksi kalleimmista komponenteista taittuvanäyttöisissä puhelimissa, joten sen kanssa tarkkana oleminen on loogista jopa Samsungin näkökulmasta. Yhden asiakaskokemuksen perusteella Samsung ei ole luvannut korjata selvästi takuunalaista näyttöongelmaa, koska laitteessa oli muita käytönjälkiä. Toki joukossa on myös hyviä takuukokemuksia, joissa Samsung on vaihtanut näytön tai muita komponentteja takuun alaisena.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tietysti kaikki tilanteet katsotaan tapauskohtaisesti ja tilanteet voivat olla hyvin erilaisia. Yleinen käsitys on kuitenkin jäänyt siitä, että Samsung on takuun kanssa selvästi tiukempi kuin normaaleiden puhelimien kohdalla. Kyseessä on hyvin loogista Samsungin liiketoiminnan kannalta, mutta se ei ole kuitenkaan kaikista parasta kuluttajan näkökannalta. Tämä kannattaa ottaa huomioon Samsungin taittuvanäyttöisiä puhelimia harkittaessa.

Ongelmana taittuvanäyttöisissä puhelimissa on se, että korjaukset on tehty hyvin haastavaksi ja pelkkiä näyttöjä on vaikea lähteä vaihtamaan. Samsungin kohdalla näytön ohella puhelimiin vaihdetaan aina myös runko sekä sarana. Esimerkiksi Galaxy Z Fold 3 -puhelimen kohdalla tämän komponentin hinta pelkästään on 586 euroa Samsungin hinnaston mukaisesti. Kyseessä on siis kolmannes puhelimen lähtöhinnasta. Galaxy Z Flip 3 -puhelimen kohdalla vastaava komponentti maksaa 357 euroa, eli myös kolmanneksen laitteen hinnasta.

Huoltoliikkeissä näytönvaihto on kuitenkin selvästi kalliimpaa kuin pelkkä komponentin hinta. Esimerkiksi Galaxy Z Flip 3 -puhelimen kohdalla näytönvaihdosta saa pulittaa jopa 800 euron verran, joka on lähes saman verran mitä uusi puhelin maksaa. Kun hintoja verrataan normaaleihin puhelimiin, niin erot ovat selvät. Esimerkiksi Samsung Galaxy S22 -puhelimen näyttökomponentti maksaa Samsungin virallisen listauksen mukaan 157 euroa ja huoltoliikkeissä näyttö vaihdetaan jopa alle 300 eurolla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Näytöt ja niiden vaihtaminen on siis selvästi kalliimpaa taittuvanäyttöisissä puhelimissa verrattuna normaaleihin älypuhelimiin. Kyseessä on mielestäni edelleen ongelma Samsungin taittuvien puhelimien kohdalla, sillä puhelimen hajotessa ei ehkä tule ensimmäisenä halua lähettää sitä omalla kustannuksella huoltoon. Tässä kohtaa ostaa mieluummin jo uuden puhelimen.

Omat kokemukset Samsungin taittuvanäyttöisistä puhelimista pidemmässä käytössä ovat vähäisiä, sillä laitteet käyvät usein vain hetken testattavana. Tällaisissa testeissä ei saada pidempää kokemusta puhelimien kestävyydestä tai mahdollisista kuukausien käytön jälkeen vastaan tulevista ongelmista. Kokemusta puhelimista on kuitenkin lähipiirissä sen verran, ettei laitteita voi todeta ainakaan kovinkaan kestäviksi ja ongelmia on enemmän kuin voisi olettaa.

Esimerkiksi lähipiirissä yhden Galaxy Z Flip 3 -puhelimen näyttö hajosi normaalissa päivittäisessä käytössä vain muutamassa kuukaudessa. Näytön taitoskohtaan ilmestyi halkeamia, aivan kuin puhelimen näyttölasi olisi mennyt taitoskohdasta aivan säpäleiksi. Lisäksi yhden Galaxy Z Fold 2 -puhelimen kohdalla havaittiin jo alle vuoden käytön jälkeen taittuvan näytön päällä olevan muovikerroksen irtoamista saranan kohdalta.

Kokemuksien perusteella taittuvissa näytöissä olisi siis edelleen työstämistä luotettavuuden kanssa. Vaikka Samsung on saanut tehtyä uusimmista Galaxy Z Fold- ja Galaxy Z Flip -puhelimista houkuttelevia laitteita, niin ongelmat näyttöjen kanssa ovat arkipäivää ja varmasti huomattavampia kuin normaalien älypuhelimien kohdalla.

Taittuvanäyttöisiä puhelimia ostaessa kannattaa mielestäni pitää edelleen mielessä Samsungin tiukemmat otteet takuun kanssa sekä huoltamisen kalleus. Ehkä joskus taittuvanäyttöisistä puhelimista saadaan edullisempia ja tätä myöden huolloista halvempia, jotta puhelimissa olisi jotain järkeäkin.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

2 Kommenttia

  1. Täyttä turhuutta. En voisi sietää taitoskohdan epäsiistiä aaltoilua, ei tule toimimaan. Mieluummin vaikka apunäyttö puhelimen takapuolelle.

  2. Meillä meni sarana siten että ei oikene kokonaan vaan jää pienelle kulmalle.

Kommentoi

Lisää aiheesta:Kommentti

Kommentti

RIP OxygenOS

Monien odottama ja OnePlussan useaan kertaan hehkuttama OxygenOS 13 on vihdoin täällä! Kyseessä on uusimman ...