Suomalainen Oura on jo vuosia kehittänyt älysormuksia, ja erityisesti viime vuosina yhtiö on pystynyt kasvattamaan tunnettavuuttaan ja myyntiään. Tänään Oura on ilmoittanut ylittäneensä miljoonaan myydyn sormuksen rajan, joka on kunnioitettava luku pieneltä startup-yritykseltä.
Oura on ollut yksi niistä terveyteen keskittyvistä yrityksistä, joka on saanut vauhtia erityisesti koronapandemiasta. Oura-sormus maksaa edullisimmillaan 314 euroa ja yhtiö julkaisi vasta viime vuonna tuoreimman 3. sukupolven sormuksensa.
Sormus ei ole aivan yhtä monipuolinen terveyden seurantaan tarkoitettu laite kuin monet aktiivisuusrannekkeet tai älykellot. Oura on kuitenkin paljon hienovaraisempi, huomaamattomampi ja tyylikkäämpi, jonka takia sitä on mukava käyttää. Oura tekee yhteistyötä useiden urheiluliigojen kanssa, joita ovat muun muassa NBA, WNBA, UFC, NASCAR, World Surf League ja USA Surfing.
Oura on käyttänyt sormuksensa tekniikkaa myös moniin tutkimustuloksiin, sillä sormukseen rakennetun lämpöanturin avulla on pystytty muun muassa havaitsemaan koronainfektio jo varhaisessa vaiheessa. Oura on tunnettu erityisesti unen seurannastaan, joka on yksi sormuksen avainominaisuuksista.
”Oura oli ensimmäinen puettava laite, joka keskittyi uneen, koska tiesimme ensimmäisestä päivästä lähtien, kuinka paljon se vaikuttaa terveyteemme. Tutkimukset osoittavat suoran korrelaation kroonisen unen puutteen ja sairauksien välillä. Hyvä uni parantaa lähes kaikkia elämän osa-alueita, mukaan lukien immuniteettia, suorituskykyä ja mielenterveyttä”, sanoi Ouran operatiivinen johtaja Michael Chapp.
Tuoreimmassa 3. sukupolven sormuksessa Oura on ottanut selvästi aikaisempaa erilaisemman lähestymistavan. Yhtiö siirsi joitakin tärkeimpiä ominaisuuksia kuukausitilauksen taakse, josta täytyy vielä useiden satasien hintaisen sormuksen lisäksi maksaa. Samalla älysormuksien markkinaan on tullut uusia yrityksiä haastamaan Ouraa, mutta myös Googlen omistaman Fitbitin on huhuttu suunnittelevan omaa älysormusta.
Lähde: Oura