HonorYleinen

Tutkimusyhtiöt: Honor kasvaa nopeasti Kiinassa – ohitti jo Applen ja Oppon nousten markkinajohtajaksi

Honor

Monet tutkimusyhtiöt ovat kertoneet nyt tietojansa Kiinan älypuhelinmarkkinoista vuoden 2022 ensimmäiseltä neljännekseltä, eli tammi-maaliskuulta. Muun muassa Canalys, IDC ja Counterpoint ovat julkaisseet raportit, ja niistä nousee pinnalle samoja yksityiskohtia. Erityisesti Huaweista irtautunut Honor on kaikkien raporttien mukaan vahvassa nosteessa.

Tutkimusyhtiöiden mukaan Honor oli suurin kasvaja vuosi- ja neljännestasolla vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Muun muassa tutkimusyhtiö IDC on todennut Honorin tuoreimman Magic 4 -sarjan vahvistaneen Honorin asemaan Kiinan lippulaivatason markkinasegmentissä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Canalys on kertonut Honor saavuttaneen vuoden alussa markkinajohtajan aseman ensimmäistä kertaa toimittamalla 15 miljoonaa älypuhelinta Kiinassa. Kasvua on tullut vuositasolla jopa 205 prosenttia. Lisäksi Honorin kerrottiin kasvaneen ensimmäisellä neljänneksellä 6 prosenttia verrattuna edeltävään neljännekseen. Kasvun kerrottiin johtuvan erityisesti uusista Honor 60- ja X30-sarjojen vahvasta kysynnästä.

Myös tutkimusyhtiö IDC oli samoilla linjoilla Canalysin kanssa ja Honor 60- ja X30-sarjat vastasivat jopa 60 prosentin osuutta Honorin myymistä puhelimista. Counterpointin tuoreimpien raporttien mukaan Honor säilytti vahvan kasvun, vaikka markkina muuten laskikin Kiinassa vuositasolla jopa 14 prosentilla. Counterpointin mukaan Honorin vuosikasvu oli 166,8 prosenttia ja vuosineljänneksen tasolla 15,5 prosenttia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaikkien tutkimusyhtiöiden mukaan Honor oli siis suurin kasvaja Kiinan älypuhelinmarkkinoilla vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Eri tutkimuksien mukaan kilpailu Kiinan suurimman valmistajan paikasta on kovaa, sillä viiden suurimman valmistajan markkinaosuudet ovat vain muutaman prosenttiyksikön päässä toisistaan.

Canalys on kertonut Honorin markkinaosuuden olevan 20 prosenttia 15 miljoonalla myydyllä puhelimella. Oppo on toisena 18 prosentin markkinaosuudella 13,9 miljoonan myydyn puhelimen ansiosta. Kolmas sija on Applella 18 prosentin markkinaosuudella, ja yhtiö myi 13,8 miljoonaa puhelinta. Neljäntenä on 16 prosentin markkinaosuudella Vivo ja viidentenä on Xiaomi 14 prosentin markkinaosuudella.

Aikaisemmin Huaweilla oli selvä johtoasema Kiinan älypuhelinmarkkinoilla, mutta yhtiön vaikeudet ovat antaneet tilaa muille valmistajille. Nyt kilpailu on jakautunut tasaisesti useiden valmistajien kesken, mutta Huaweista irtautunut Honor on pystynyt vuoden sisällä kasvamaan suuremmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Kiinan markkinoilla muun muassa Samsung ei ole TOP5-valmistajien joukossa.

Lähde: Canalys, Counterpoint, IDC

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Honor