Uusi mobiilipeli helpottaa kuntien kunnossapitoa ja kuntalaiset voivat tienata rahaa – pilottikuntien haku on nyt auki
Ohjelmistoyritys Fluent Progress ja mobiilipeli-startup Crowdsorsa ovat kehittäneet kunnille uuden palaute- ja työnohjauspalvelun, joka nopeuttaa ja helpottaa teiden kunnossapitoa sekä huomioi myös kuntalaiset uudella tavalla. Palvelua pilotoidaan ympäri Suomea keväästä 2023 alkaen.
Uudessa kuntalaisia osallistavassa palvelussa tietoa kerätään Crowdsorsa-mobiilipelillä, jossa kuka tahansa voi tienata rahaa valokuvaamalla havaintojaan, olipa kyseessä sitten tiessä oleva reikä, luminen liikennemerkki tai rikkinäinen katukivetys. Palautteet päivittyvät pelin kartalle reaaliajassa, mikä tekee tiedonkeruusta hyvin organisoitua.
Crowdsorsa on saatavilla Android- ja iOS-laitteille.
Sovellus välittää pelaajan ottaman valokuvan sijaintitietoineen automaattisesti kunnan tiemestarille, joka tekee päätöksen kunnossapidon tarpeesta. Palautteen johtaessa toimenpiteeseen saa pelaaja siitä ilmoituksen sekä rahallisen palkkion tililleen.
”Toimintamalli on osoittautunut toimivaksi jo esimerkiksi Oulun seudulla, jossa Väylävirasto on kerännyt vastaavanlaista palautetta pyöräteiden talvikunnossapidosta. Prosessissa säästyy merkittävästi aikaa ja rahaa, kun paikalle ei tarvitse lähettää erikseen työntekijöitä kartoittamaan tilannetta, vaan toimenpiteet voidaan päättää kuntalaisten lähettämien kuvien perusteella”, kertoo Crowdsorsan toimitusjohtaja Toni Paju.
Palvelun avulla on myös mahdollista vähentää kuntien käytössä olevien palautekanavien määrää, ja palautteet kunnossapidosta voidaan kerätä kollektiivisesti yhteen tiettyyn paikkaan.
”Tahdomme tuoda toimintakenttään uuden innovaation, jonka avulla voidaan sekä tehostaa kunnossapitoa että tuoda läpinäkyvyyttä ja parantaa palvelua kansalaisille. Kehittämämme ratkaisu kääntää tavanomaisen negatiivisen kokemuksen palkitsevaksi sekä kuntalaisen että tiemestarin näkökulmasta”, toteaa Fluentin kaupallinen johtaja Mikko Hassinen.
Fluent ja Crowdsorsa etsivät nyt lisää pilottikuntia käyttämään uutta palvelukokonaisuutta. Tulevaisuudessa palvelua laajennetaan tieomaisuuden tiedonkeruusta myös muun muassa infraomaisuuden inventointiin, myrskyvaurioiden kartoitukseen sekä liikunta- ja leikkipaikkojen vikailmoituksiin.
Lähde: Fluent Progressin tiedote
Ehkä moni asia ulee tällä keinoin vihdoin kuntoon!