Verkkokauppa.com on ilmoittanut uudistavansa verkkosivujaan tänä keväänä. Uudistukset tulevat olemaan sekä rakenteellisia että visuaalisia, ja niiden tarkoitus on sujuvoittaa asiointikokemusta.
Verkkokauppa.comin sivuilla vierailee noin miljoona kävijää kuukaudessa. Yhtiön valikoima on laajentunut 30 vuoden varrella moneen suuntaan, mikä näkyy myös asiakaskunnan monipuolistumisena. Verkkokauppa.com uudistaa verkkokauppansa kasvavan asiakaskuntansa tarpeiden mukaiseksi.
”Alun alkaen Verkkis on ollut tietokoneharrastajien kauppa. Tänä päivänä meidän saitilta löytää itsensä myös kätevä kotikokki, vauhdin hurmasta syttyvä pyöräilijä ja innokas drone-harrastaja. Me haluamme olla heille kaikille se pysäkki, missä on niin helppoa ja inspiroivaa asioida, ettei muualle oikeastaan kannata mennä”, kuvailee Verkkokauppa.comin Business Development Lead Anton Paasi.
Verkkokaupan uudistuksessa keskitytään erityisesti valikoiman tunnettuuden lisäämiseen sekä tuotteiden löydettävyyteen, ja isoin muutos tulee näkymään navigaatiossa.
”Asiakastesteissä on ilmennyt, että osa tuotteista meinaa hukkua valtavan valikoimamme uumeniin. Lähdemme taklaamaan tätä ongelmaa selkiyttämällä navigaatiota kertaheitolla, ja jatkossa kaikki tuotteet alakategorioineen niputetaan kuvaavien kattoteemojen alle. Näin asiakkaankin verkkokalvoille piirtyy heti kokonaiskuva mitä kaikkea meiltä oikein saa”, Paasi havainnollistaa.
Verkkokaupassa tullaan näkemään myös ostopäätöstä helpottavia uusia ominaisuuksia, yhä selkeämpää rytmitystä ja visuaalisesti raikkaampaa ilmettä.
”Jatkossa esimerkiksi ajankohtaisista kampanjoista, palveluista ja osto-oppaista nähdään mukaansatempaavia sisältönostoja, jotka elävöittävät sivua ja tarjoavat apua ostamisen tueksi. Asiantuntijamme on valjastettu vahvemmin verkkoon ja heidän ostovinkkejään on yhä enemmän luettavissa. Nostamme myös asiakkaiden tekemiä tuotearvosteluja suoraan tuote-esittelyjen lomaan päätöksenteon tueksi ja läpinäkyvyyden nimissä”, Paasi kuvailee.
Verkkokauppa.com toteutti verkkokaupan kehitystyön tueksi keväällä 2022 kuluttajatutkimuksen, jolla kartoitettiin suomalaisten ostomotiiveja, tarpeita ja kulutusmieltymyksiä. Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajat suosivat ostamisessa edelleen kivijalan ja verkkokaupan yhdistelmää.
”Tuote halutaan nähdä paikan päällä ja napata heti mukaan, siksi ostamista myymälästä edelleen suositaan. Verkkokaupan rooli on kuitenkin noussut yhä kriittisemmäksi tuotteiden vertailuvaiheessa, sillä nykyään valinnat on pääosin jo tehty ennen kuin tullaan myymälään”, kertoo Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Pekka Litmanen.
Lähde: Verkkokauppa.comin tiedote