Honor on laajentanut tuotevalikoimaansa ja erityisesti kasvattanut ekosysteemiään viime viikolla IFA-messuilla Berliinissä. Noin puolitoista vuotta itsenäisenä yrityksenä toiminut Honor aloitti globaaleilla markkinoilla älypuhelimilla, mutta ekosysteemi on nyt laajentunut tabletilla sekä tietokoneella. Lisäksi Honor on antanut enemmän tietoja yhtiön tulevasta strategiasta ja yhtiön ponnisteluista laitteiden saumattoman yhteistyön mahdollistamiseksi.
Berliinissä yhtiö esitteli Honor 70 -älypuhelimen, joka on tuotu nyt myös ensimmäisien maiden joukossa myyntiin Suomessa. Lisäksi julkaistiin Honor Pad 8 -tablettilaite sekä MagicBook 14 -tietokone. Honor kertoi lisäksi loppuvuonna julkaistavasta MagicOS 7.0 -käyttöjärjestelmästä, joka tekee Android-, PC- ja IoT-laitteiden käytöstä aikaisempaa saumattomampaa. Honor kertoi tuovansa Euroopassa myyntiin myös seuraavan sukupolven taittuvanäyttöisen älypuhelimensa, sillä yhtiö kertoi uudesta Dual Flagship -strategiasta julkaista kaksi lippulaivapuhelinta vuodessa.
IFA-julkaisujen tiimoilta Honor Suomen maajohtaja Hugo Hu antoi SuomiMobiilille haastattelun, jossa hän nostaa esille mielenkiintoisia yksityiskohtia yhtiön tilanteesta Suomen markkinoilla, tulevaisuudensuunnitelmista Suomessa sekä yleisesti yhtiön kamerainnovaatioista sekä ohjelmistosta.
Markkinaosuus Suomessa ei ole Honorille prioriteetti
Haastattelussa kysyimme Hugo Hulta näkemystä Suomen älypuhelinmarkkinoista, sillä yritys on tehnyt paluuta puhelinmarkkinaan jo lähes vuoden verran. Kiinassa Honor palasi ryminällä markkinoille ja markkinaosuudet kasvoivat nopealla tahdilla. Honor on Kiinassa yksi suurimmista valmistajista. Suomessa tilanne on eri, sillä muun muassa tutkimusyhtiön Counterpoint kertoo Honorin olevan pieni tekijä.
Counterpoint kertoi SuomiMobiilille, että Honor on Suomessa vielä pienimpien valmistajien joukossa. Samsung ja Apple johtavat markkinaa ja Xiaomin kerrotaan saaneen markkinaa viime aikoina lisää. Honorin suurimmiksi kilpailijoiksi kerrotaan HMD Global, OnePlus sekä Motorola. Counterpoint ei kuitenkaan usko Suomen olevan Honorille strateginen avainmarkkina, vaan yhtiö keskittyy Euroopassa suurimpiin maihin. Counterpoint uskoo kuitenkin Honorin kasvattavan myyntiään Suomessa, mutta kasvun ei odoteta olevan suurta lyhyellä aikavälillä.
Honorin maajohtaja Hu totesi haastattelussa, ettei yhtiön prioriteetti Suomen markkinoilla ole markkinaosuus. Yhtiö tulee keskittymään Euroopassa premium-tarjontaan.
”Meidän prioriteettimme ei ole markkinaosuus. Fokuksemme on luoda ja todistaa arvomme kuluttajille ja kumppaneille tuotteiden ja palveluiden kautta. Ylläpitämällä sitoumustamme avoimuuteen, yhteistyöhön ja panokseen, jatkamme investointeja avainteknologiaan, joka tuo parempaa lisäarvoa kuluttajille ja koko alalle. Jatkamme Dual Flagship -strategiaamme rikastuttaaksemme käyttäjien premium-käyttökokemusta”, kertoi Honor Suomen maajohtaja Hugo Hu.
”Euroopan markkinoilla Honor keskittyy enimmäkseen keski- ja huippuluokan tarjontaan. Tämä on meidän strategiamme ja uskomme innovatiivisien teknologioidemme ja käyttäjäkokemuksen auttavan meitä saavuttamaan kuluttajien suosiota ja luottamista markkinoilla”, sanoi Hugo Hu.
Suomen osalta Hugo Hu kertoo kyseessä olevan yritykselle paljon merkitsevä maa, sillä Honorin tarina alkoi Suomesta jo vuonna 2014. Honor jatkaa lisäksi investointia Suomen markkinaan tulevaisuudessakin.
”Suomi merkitsee paljon Honor-brändille. Honorin tarina alkoi Suomesta, vuonna 2014 julkaisimme Honor 6 -puhelimen Helsingissä ja se oli alku Honorin tarinalle Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla. Ja Honorille kaikista tärkein asia on aina tuoda parhaimmat tuotteet ja palvelut, jotka palvelevat kuluttajia. Olemme varmasti sitoutuneita jatkamaan menestyksekästä Honor-tarinaa täällä. Jatkamme ja rakennamme aikaisemman perustan pohjalle ja jatkamme jatkuvaa investointia markkinointiin, myyntiin ja organisaation toimintaan”, vakuutti Hugo Hu.
Suomen markkinaan Honorin kerrotaan suunnittelevan julkaista lisää tuotteita tulevaisuudessa. Hugo Hu kertoi haastattelussa yhtiön työskentelevän asian parissa tuodakseen lisää tuotteita Suomeen tulevaisuudessa. Hu pitää tärkeänä, että suomalaiset kuluttajat pääsevät kokemaan yhtiön vision yhdistetystä tulevaisuudesta kokonaisuudessaan lähitulevaisuudessa. Lisäksi Honor jatkaa Suomessa vain sellaisten tuotteiden julkaisua, joita suomalaiset kuluttajat oikeasti tarvitsevat.
”Honor suunnittelee, kehittää ja julkistaa tuotteitaan ja teknologioitaan maailmanlaajuisesti kunnioittaen samalla käyttäjien paikallisia viestintä- ja tuottavuustarpeita. Jokaista markkinaa käsitellään paikallisten tarpeiden ja erityispiirteiden perusteella. Yksi asia on kuitenkin yhteinen ja se on Honorin sitoutuminen Euroopan markkinoille jatkaakseen korkean innovaatiotason tuotteiden tarjoamista. Honor jatkaa tuotteiden tuomista asiakkailleen Kiinassa ja sen ulkopuolella varmistaakseen, että kaikki globaalit käyttäjämme hyötyvät jatkuvasta tuoteinnovaatiostamme”, totesi Hugo Hu.
Honor on myös ylpeä tämänhetkisistä saavutuksistaan brändin uuden tulemisen jälkeen. Honor 50:n lanseerauksen kerrotaan olleen hieno ja myös uusi Magic 4 Pro on saanut positiivista palautetta. Honorilla on siis uskoa omaan tekemiseen ja tuotteisiin, joita on tuotu Suomessa myyntiin.
”Tuotetasolla lanseerasimme Honor 50:n ja ilmoitimme HONOR IS BACK vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä, palaute media- ja kanavakumppaneiltamme on erittäin positiivista, teimme hienon lanseerauksen. Tänä vuonna olemme julkaisseet Honorin ensimmäisen todellisen Magic 4 Pro -lippulaivan, joka on saanut hyvää palautetta kuluttajilta”, huomautti Hugo Hu.
Taittuvanäyttöiset Honor-puhelimet tulevat Eurooppaan
Taittuvanäyttöiset älypuhelimet ovat kasvattaneet kiinnostustaan globaalisti ja tällä hetkellä Euroopassa markkina on vain Samsungin käsissä. Haastattelussa Hugo Hu paljastaa Honorin tuovan yhtiön seuraavan taittuvanäyttöisen puhelimen myyntiin myös Euroopassa. Alkuvuodesta yhtiö esitteli ensimmäisen taittuvanäyttöisen Magic V -puhelimen, mutta se jäi ainoastaan Kiinan markkinoiden laitteeksi.
”Honor Magic V on osa Dual Flagship -strategiaamme rikastuttamaan ensiluokkaista käyttökokemusta. Magic V sai erittäin hyvän vastaanoton kiinalaisilta kuluttajilta. Suositulla kiinalaisella JD.com-sivustolla, Honor Magic V sai 99 prosenttisesti positiivisen arvion, mikä teki siitä alustan kaikista positiivisimmin arvioidun älypuhelimen”, iloitsi Hugo Hu ensimmäisen taittuvanäyttöisen puhelimen menestystä.
”Honor Magic V oli julkaisuhetkellä maailman ohuin sisäänpäin taitettava älypuhelin, joka oli mahdollista vain Honorin itse kehittämän saranan ansiota. Investoimme siis voimakkaasti tutkimukseen ja kehitykseen, jotta voimme tarjota kaikki nämä hämmästyttävät tekniikat käyttäjillemme. Seuraava taittuvanäyttöinen puhelimemme on saatavilla myös Euroopassa”, vahvisti Hugo Hu.
Ennen taittuvanäyttöisen puhelimen julkaisua Honor on kuitenkin tuomassa Suomessakin myyntiin uuden Honor N -sarjan älypuhelimen, joka on Honor 70. Kyseessä on seuraaja viime vuoden Honor 50 -puhelimelle ja siinä on panostettu vahvasti kattaviin kuvausominaisuuksiin ja ennen kaikkea tyylikkääseen olemukseen. Hugo Hu vakuutti haastattelussa, että Honor 70 tuo mukanaan sarjan ohjelmisto- ja laitteistoparannuksia sekä erinomaisia ominaisuuksia, joiden yleistavoitteena on luoda älykkäämpi ja yhdistetympi maailma.
”Julkaisemme Suomessa syyskuussa Honor 70:n, älypuhelimen, joka on suunniteltu kamera- ja vloggaajille hyvällä hinta-laatusuhteella ja jonka avulla käyttäjät voivat helposti luoda ainutlaatuisia ja upeita vlogeja, jotka tuovat ihmiset esiin. Uusi Honor 70 jatkaa Honor N -sarjan perintöä ja tarjoaa huipputeknologiaa, joka tarjoaa uusia alan ennätyksiä älypuhelinten suunnittelussa, valokuvauksessa ja videokuvauksessa”, iloitsi Hugo Hu.
Kiinassa Honor esitteli Honor 70 -puhelimen rinnalla myös kaksi muuta älypuhelinta, jotka olivat Honor 70 Pro ja Honor 70 Pro+. Valitettavasti kovin tarkkaa selvennystä ei haastattelussa saatu siitä, miksi globaalisti päädyttiin tuomaan vain perusmalli myyntiin. Hugo Hu totesi Honorin suunnittelevan tarkkaan, missä mikäkin laite julkaistaan.
”Honor innovoi ja tarjoaa huippuluokan tuotteita, jotka perustuvat syvälliseen paikallisten asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen, varmistaen, että jokaisella markkinalla on paras valikoima näihin tarpeisiin sopivia tuotteita. Suunnittelemme huolellisesti, milloin ja missä jokainen malli julkaistaan. Kuuntelemme myös tarkasti faniemme palautetta ja vastaamme markkinoiden mieltymyksiin ja kysyntään”, selitti Hugo Hu.
Honor uskoo taittuvanäyttöisien puhelimien olevan älypuhelinmarkkinan tulevaisuus
Kysyimme Honorin maajohtajalta, mikä on älypuhelinmarkkinan seuraava suuri asia, ja ensimmäisenä vastaukseksi saimme taittuvanäyttöiset puhelimet. Hu kertoo yhtiön uskovan, että taittuvanäyttöiset puhelimet tulevat olemaan suuremmin läsnä jatkossa ja yhtiöllä on uskoa myös lisätyn- ja virtuaalitodellisuuden kasvuun.
”Uskomme, että taitettavista puhelimista tulee valtavirtaa. Taitettavat tuotteet sekä AR/VR-tekniikat tuovat vallankumouksen siihen, miten ihmiset käyttävät laitteita”, kertoi Hugo Hu.
Lisäksi Hugo Hu nosti haastattelussa esille yhteyksien tärkeyden tulevaisuudessa. Yhtiö kertoi IFA-messuilla ensimmäistä kertaa MagicOS 7.0 -käyttöjärjestelmässä, joka yhdistää eri järjestelmät ja laitteet saumattomaksi kokonaisuudeksi. Honor haluaa jatkossa rikkoa laitteiden väliset rajat käyttöjärjestelmistä huolimatta.
”MagicOS perustuu Androidiin ja muihin käyttöjärjestelmiin, joten eri käyttöjärjestelmiä käyttävät laitteet voivat muodostaa yhteyden MagicOS-laitteisiin järjestelmätasolla. Se tekee asioista erittäin yksinkertaisia käyttäjän kannalta. MagicOS:n laitteiden välisten ominaisuuksien ansiosta käyttäjät voivat nauttia Honor-tekniikan eduista ilman, että he ovat lukittuneet ekosysteemiimme”, selvensi Hugo Hu.
Honor uskoo jatkossa myös kunto- ja terveysasioiden olevan jatkossa enemmän läsnä. Hugo Hu kertoikin Honorin kehittävän laitteistoekosysteemiään yhteistyössä lääketieteellisten organisaatioiden ja tutkimuslaitoksien kanssa kunto- ja terveysalustan rakentamiseksi.
Honorin mukaan jokainen kamera on tärkeä
Erityisesti edullisissa ja keskihintaluokan älypuhelimissa on menty viime vuosina kameroiden määrä edellä, eikä niinkään niiden laatu. Useissa puhelimissa on nähty jopa turhiksikin moitittuja makro- ja syvyyskameroita, jotka on laitettu puhelimiin pääosin markkinointitarkoitusta varten. Myös Honorin puhelimissa on nähty vastaavia toteutuksia ja myös uudessa Honor 70 -puhelimessa on 2 megapikselin syvyyskamera.
Tilaisuuden tullessa kysyimme Hugo Hulta Honorin näkökantaa erilaisiin matalan resoluution kameroihin ja niiden tarpeellisuuteen. Hänen mukaansa jokainen osa on tärkeä ja yhtiö panostaa siihen, että jokainen komponentti toimisi erinomaisesti. Hän kuitenkin kiersi kysymyksen siitä, miksi tällaisia kameroita lisätään puhelimiin ja käyttävätkö kuluttajat niitä todella.
”Otetaan esimerkiksi Honor 70, sen kamerakokoonpano on erittäin älykästä suunnittelua. Honor 70 on varusteltu 50 megapikselin ultralaajakulmakameralla, päivitys Honor 50:n 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta, jonka avulla käyttäjät voivat taltioida leveämpiä korkealaatuisia kuvia helpommin ja kätevämmin, mikä sopii täydellisesti maisemien ja arkkitehtuurin kuvaamiseen. Lisäksi 54 megapikselin IMX800 Super Sensing -pääkamerassa on alan ensimmäinen 1/1,49 tuuman Sony IMX800 -kuvakenno. Honor 70 asettaa uuden standardin vloggaamiseen ja tarjoaa valtavan harppauksen mobiilikuvan ja videon suorituskyvyssä”, perusteli Hugo Hu.
Monet älypuhelinvalmistajat tekevät nykypäivänä yhteistyötä eri kameravalmistajien ja -brändien kanssa. Honor ei ole toistaiseksi lähtenyt mukaan kamerayhteistyöhön tunnettujen valmistajien kanssa, vaan yhtiö kertoo uskovansa vahvasti omaan tekemiseen.
”Honorilla uskomme fuusiolaskennallisen valokuvauksen ja useiden kameroiden hyödyntämiseen saavuttaaksemme synergian, jota kutsumme ”kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta”, mikä nostaa älypuhelimen kameroiden kuvanlaadun tasolle, joka voi jopa kilpailla DSLR-kameroiden kanssa. Meidän itse kehittämä Honor Image Engine on avain tämän mahdollistamiseen. Honor Image Engine on kuvantamisjärjestelmä, joka rekonstruoi kuvantamisprosessin kehittyneiden laitteistojen ja ohjelmistojen (algoritmit ja tekoäly) avulla tuottaakseen upeita, korkealaatuisia kuvia ja materiaalia ainutlaatuisella ja yhtenäisellä tyylillä”, kommentoi Hugo Hu.
”Olemme olleet itsenäisiä vasta puolitoista vuotta”
Ohjelmisto ja päivitettävyys ovat tärkeässä roolissa tämän päivän puhelimissa ja myös Honor on viime aikoina parantanut päivityslupaustaan. Edelleen yritys on monella osa-alueella kilpailijoita jäljessä, jonka takia lähdimme haastattelussa kysymään, mitkä ovat Honorin seuraavat askeleet päivitettävyyden ja ohjelmistokokemuksen parantamisessa. Honorin ohjelmisto on myös pitkälti samanlainen kuin Huaweilla, jonka takia päätimme kysyä, miten Honor pyrkii erottumaan.
Hugo Hu kertoi yhtiö pyrkivän parantamaan ohjelmisto- ja päivityskokemusta, mutta tulevista päivityksistä ja suunnitelmista kerrotaan myöhemmin. Hän myös huomautti Honorin olleen vasta noin puolitoista vuotta irti Huaweista, jonka takia yrityksien toiminnassa on paljon yhtäläisyyksiä. Hän kuitenkin lupasi jatkossa enemmän eroavaisuuksia. Lisäksi tulevassa MagicOS 7.0 -versiossa luvataan olevan selvästi enemmän eroavaisuuksia.
”Olemme olleet itsenäisiä vasta noin puolitoista vuotta, joten yhtäläisyyksiä löytyy luonnollisesti. Tuotelinjan suunnitteluun menee yleensä 2-3 vuotta, joten meidän on tehtävä se askel askeleelta. Ja eteenpäin siirtyessä tulet näkemään enemmän eroja”, vakuutti Hugo Hu.
”Kun siirryt Magic UI 6.0:sta MagicOS 7.0:aan, voit odottaa näkeväsi suuria suunnittelumuutoksia käyttöliittymässä. Ja tulevan kaikkien skenaarioiden älykkään MagicOS-käyttöjärjestelmän kanssa työskentelemme täysin erilaisella lähestymistavalla mahdollistaaksemme liitettävyyden työskentelemällä avoimien ekosysteemien kanssa. Se perustuu Androidiin sekä PC- ja IoT-käyttöjärjestelmiin, ja se sisältää avoimia standardeja, jotka mahdollistavat saumattoman yhteistyön älypuhelimien, tablettien, PC:n ja muiden IoT-tuotteiden välillä”, paljasti Hugo Hu.