CounterpointHonorYleinen

Honor on älypuhelinmarkkinan musta hevonen: Toimitukset kasvaneet jopa +700% vuositahdilla globaaleilla markkinoilla

Honorin logo

Älypuhelinmarkkina on ollut laskusuunnassa ympäri maailmaa, ja älypuhelimien kysyntä oli viime vuonna heikoimmillaan sitten vuoden 2013. Monilla puhelinvalmistajilla on juuri nyt vaikeaa, mutta ainakin yksi suomalaisillekin tuttu brändi soutaa markkinassa toiseen suunta. Tutkimusyhtiö Counterpoint on nostanut esille kiinalaisen Honorin kasvaneen myynnin.

Siinä missä monet muut kiinalaiset valmistajat harkitsevat tarkkaan laajenemisiaan ja muita suunnitelmiaan kotimarkkinoidensa ulkopuolella olevien epävarmuustekijöiden takia, niin Honor kasvaa kovaa tahtia. Counterpointin mukaan Honorin puhelintoimitukset kasvoivat Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla lähes nelinkertaisiksi vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna vuotta aikaisempaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samalla ajanjaksolla myös toinen merkittävästi kasvanut valmistaja oli suomalainen HMD Global, kun monien muiden kohdalla nähtiin kaksinumeroisia laskuja.

Honorin kohdalla on hyvä huomata, että kasvua nähdään selvästi pienemmältä pohjalta kuin muilla, sillä brändi irtautui Huaweista vasta marraskuussa 2020 ja globaaleille markkinoille se rantautui syksyllä 2021. Honor kuitenkin pystyi kasvamaan vakuuttavasti laskevasta puhelinmarkkinasta huolimatta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Honor kasvaa kovaa tahtia.

Counterpointin mukaan Honorin tärkeimmillä ulkomaisilla markkinoilla on nähty viimeisen vuoden aikana vakuttavaa kasvua kolmella alueella, jotka ovat Eurooppa, Lähi-itä ja Afrikka sekä Latinalainen Amerikka. Euroopassa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä Honor koki kasvua +400 prosentin verran, Lähi-idässä ja Afrikassa jopa +500 prosentin verran ja eniten Latinalaisessa Amerikassa, jossa toimitukset kasvoivat +700 prosenttia.

Euroopan markkinoilla Honorilla kerrotaan olleen hankaluuksia päästä alkuun itsenäistymisen jälkeen, mutta jatkuvasti kasvava kumppaniverkosto auttaa tilannetta tällä hetkellä. Counterpointin mukaan operaattorikumppanuudet Euroopassa ovat ratkaiseva tulevaisuuden kasvun kannalta, sillä näiden kautta myydään noin 40 prosenttia alueen kaikista puhelimista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Honorin eri tuotemallistojen osuudet myynnistä.

Honor panostaa Euroopassa kolmeen tuotekategoriaan, jotka ovat lippulaivatason Magic-puhelimet, keskihintaiset Honor N -puhelimet sekä edulliset X-sarjan laitteet. Vielä viime vuoden tammi-maaliskuussa Honorin myynnistä 95 prosenttia tuli N-sarjan puhelimista, mutta tämän vuoden alussa kasvua on nähty Magic- ja X-sarjoissa.

Counterpoint odottaa, että Honor kasvattaa vähitellen asemaansa Kiinan ulkopuolisilla markkinoilla. Honorin odotetaan onnistuvan ottamaan osuuksia kilpailijoiltaan, kun sen operaattori- ja jakelukanavat kasvavat, tuotevalikoima laajenee sekä brändin tunnettavuus kasvaa.

”Emme odota räjähdysmäistä kasvua, vaan tasaista kasvua. Lisäksi odotamme tämän tapahtuvan joissakin keskeisissä maissa, kuten Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa, Latinalaisen Amerikan maissa, mukaan lukien Meksiko, Kolumbia, Peru ja tietyissä Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan maissa”, kertoo Counterpointin apulaisjohtaja Jan Stryjak.

Lähde: Counterpoint

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Counterpoint