SamsungYleinen

iFixit päätti yhteistyön Samsungin kanssa kyseenalaistaen korealaisjätin sitoutumista laitteiden korjauksen helpottamiseksi – Näin Samsung kommentoi

Kuva: iFixit

Korealainen elektroniikkajätti Samsung ja laitteiden korjaukseen keskittynyt iFixit solmivat vuonna 2022 kumppanuuden tarjotakseen virallisia varaosia Galaxy-puhelimille sekä -tableteille helpottamaan korjattavuutta. Nyt iFixit on ilmoittanut päättävänsä yhteistyön kritisoimalla Samsungia.

Ifixit kertoo kohdanneensa jatkuvasti esteitä, jotka ovat saaneet yrityksen epäilemään Samsungin sitoutumista tehdä korjauksista helpommin saatavia. Kesäkuusta 2024 lähtien iFixit ei ole enää Samsungin virallinen varaosien ja työkalujen jakelija.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suurimmat ongelmat ovat kustannukset sekä se, että Samsung ei näytä suunnittelevan tuotteitaan helpommin korjattavaksi. Ifixitin mukaan rajoitettuna pystyttiin myymään vain seitsemän Samsungin osaa korjaamoa kohden vuosineljänneksen aikana.

”Emme pystyneet toimittamaan osia paikallisille korjaamoille hinnoilla ja määrillä, jotka olisivat olleet liiketoiminnallisesti järkeviä. Osien hinnat olivat niin korkeat, että monet kuluttajat päättivät korjauksen sijaan vaihtaa laitteensa uusiin”, kerrottiin iFixin tiedotteessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samalla iFixit on joutunut myymään varaosia kokonaisuuksina, sillä esimerkiksi akku ja näyttö myydään yhtenä komponenttina, joka maksaa Yhdysvalloissa 159,99 dollaria Galaxy S22 -puhelimelle, kun epävirallinen akku maksaa vain 22,99 dollaria.

Ifixit kertoo, että yhtiö ei enää tee suoraa yhteistyötä Samsungin kanssa uusien korjausoppaiden kehittämiseksi. Yhtiö jatkaa Samsungin varaosien myyntiä, kun niitä on saatavilla, mutta jatkossa ne eivät ole välttämättä virallisia Samsungin toimittamia osia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Samsung on myös antanut oman kommenttinsa tilanteesta muun muassa Android Authority -sivustolle. Yhtiö jatkaa varaosien tarjoamista Samsungparts.com-verkkosivuston kautta, jota hallinnoi toinen korjauspalveluntarjoaja nimeltä Encompass.

”Samsung on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen laadukasta ja helposti saatavaa laitehuoltoa joustavilla vaihtoehdoilla, jotka sopivat heidän tarpeisiinsa, mukaan lukien walk-in-huolto, mail-in-palvelu ja ”Me tulemme luoksesi” -palvelut. Niille, jotka haluavat hyödyntää itsekorjausohjelmaamme, tarjoamme Samsungin sertifioituja osia, työkaluja ja tietoja hyväksytyille tuotteillemme yhdessä helpossa paikassa: SamsungParts.com, jota ylläpitää Encompass. Olemme ylpeitä yhteistyöstämme iFixitin kanssa. Emme voi kommentoida kumppanuuden yksityiskohtia tällä hetkellä enempää”, kommentoi Samsung Android Authority -sivustolle.

Suomessa Samsung avasi viime vuoden lopulla Self-Repair-palvelunsa, josta pystyy hankkimaan korjausoppaat sekä viralliset varaosat. Lisätietoja palvelusta löytyy aikaisemmasta artikkelistamme tämän linkin takaa.

Lähde: iFixit , Android Authority

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Samsung