Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat puhelinmarkkinan tulevaisuus tai ainakin jonkinlainen välivaihe ennen jotain täysin uutta. Taittuvanäyttöisiä puhelimia on nähty markkinoilla muutaman vuoden ajan, ja Samsung on pyrkinyt tuomaan puhelimet suuremman yleisön saataville. Taittuvanäyttöisissä puhelimissa on kuitenkin yksi valtava ongelma – ainakin Samsungin kohdalla.
Galaxy Z -tuotemallisto koostuu tällä hetkellä kahdessa mallista, jotka ovat edullisemmat simpukkapuhelinta muistuttavat Flip-mallit sekä selvästi kalliimmat pieneksi tabletiksi avautuvat Fold-mallit. Kun puhutaan edullisesta, niin Galaxy Z Flip 4 -puhelimen kohdalla puhutaan 1099 euron lähtöhinnasta ja Galaxy Z Fold 4 -puhelimen kohdalla 1799 euron lähtöhinnasta. Mitenkään halpoja puhelimet eivät ole, mutta Galaxy Z Flip 4 on jälleen kerran varmasti suosittu hinnasta huolimatta.
Ongelmana puhelimissa on kuitenkin Samsungin takuukäytäntö, ainakin aikaisempien taittuvanäyttöisten Galaxy Z -puhelimien kohdalla. Olen kuullut monien kuluttajien tarinoita Samsungin jopa erikoisista käytännöistä taittuvanäyttöisten puhelimien takuun osalta.
Osa on kertonut Samsungin olevan erittäin tarkka takuuhuollon kanssa, sillä kaikkia tapauksia ei laiteta edes takuuseen. Esimerkiksi jos puhelimen näyttö on hajonnut taitoskohdasta, näytön kalvo on lähtenyt irtoamaan tai jotain muuta vastaavaa ongelmaa on näytössä, niin Samsungilla on tapana tutkia laitetta tarkasti ja evätä takuu pienistäkin kolhuista tai kulumisen jäljistä.
Näyttö on yksi kalleimmista komponenteista taittuvanäyttöisissä puhelimissa, joten sen kanssa tarkkana oleminen on loogista jopa Samsungin näkökulmasta. Yhden asiakaskokemuksen perusteella Samsung ei ole luvannut korjata selvästi takuunalaista näyttöongelmaa, koska laitteessa oli muita käytönjälkiä. Toki joukossa on myös hyviä takuukokemuksia, joissa Samsung on vaihtanut näytön tai muita komponentteja takuun alaisena.
Tietysti kaikki tilanteet katsotaan tapauskohtaisesti ja tilanteet voivat olla hyvin erilaisia. Yleinen käsitys on kuitenkin jäänyt siitä, että Samsung on takuun kanssa selvästi tiukempi kuin normaaleiden puhelimien kohdalla. Kyseessä on hyvin loogista Samsungin liiketoiminnan kannalta, mutta se ei ole kuitenkaan kaikista parasta kuluttajan näkökannalta. Tämä kannattaa ottaa huomioon Samsungin taittuvanäyttöisiä puhelimia harkittaessa.
Ongelmana taittuvanäyttöisissä puhelimissa on se, että korjaukset on tehty hyvin haastavaksi ja pelkkiä näyttöjä on vaikea lähteä vaihtamaan. Samsungin kohdalla näytön ohella puhelimiin vaihdetaan aina myös runko sekä sarana. Esimerkiksi Galaxy Z Fold 3 -puhelimen kohdalla tämän komponentin hinta pelkästään on 586 euroa Samsungin hinnaston mukaisesti. Kyseessä on siis kolmannes puhelimen lähtöhinnasta. Galaxy Z Flip 3 -puhelimen kohdalla vastaava komponentti maksaa 357 euroa, eli myös kolmanneksen laitteen hinnasta.
Huoltoliikkeissä näytönvaihto on kuitenkin selvästi kalliimpaa kuin pelkkä komponentin hinta. Esimerkiksi Galaxy Z Flip 3 -puhelimen kohdalla näytönvaihdosta saa pulittaa jopa 800 euron verran, joka on lähes saman verran mitä uusi puhelin maksaa. Kun hintoja verrataan normaaleihin puhelimiin, niin erot ovat selvät. Esimerkiksi Samsung Galaxy S22 -puhelimen näyttökomponentti maksaa Samsungin virallisen listauksen mukaan 157 euroa ja huoltoliikkeissä näyttö vaihdetaan jopa alle 300 eurolla.
Näytöt ja niiden vaihtaminen on siis selvästi kalliimpaa taittuvanäyttöisissä puhelimissa verrattuna normaaleihin älypuhelimiin. Kyseessä on mielestäni edelleen ongelma Samsungin taittuvien puhelimien kohdalla, sillä puhelimen hajotessa ei ehkä tule ensimmäisenä halua lähettää sitä omalla kustannuksella huoltoon. Tässä kohtaa ostaa mieluummin jo uuden puhelimen.
Omat kokemukset Samsungin taittuvanäyttöisistä puhelimista pidemmässä käytössä ovat vähäisiä, sillä laitteet käyvät usein vain hetken testattavana. Tällaisissa testeissä ei saada pidempää kokemusta puhelimien kestävyydestä tai mahdollisista kuukausien käytön jälkeen vastaan tulevista ongelmista. Kokemusta puhelimista on kuitenkin lähipiirissä sen verran, ettei laitteita voi todeta ainakaan kovinkaan kestäviksi ja ongelmia on enemmän kuin voisi olettaa.
Esimerkiksi lähipiirissä yhden Galaxy Z Flip 3 -puhelimen näyttö hajosi normaalissa päivittäisessä käytössä vain muutamassa kuukaudessa. Näytön taitoskohtaan ilmestyi halkeamia, aivan kuin puhelimen näyttölasi olisi mennyt taitoskohdasta aivan säpäleiksi. Lisäksi yhden Galaxy Z Fold 2 -puhelimen kohdalla havaittiin jo alle vuoden käytön jälkeen taittuvan näytön päällä olevan muovikerroksen irtoamista saranan kohdalta.
Kokemuksien perusteella taittuvissa näytöissä olisi siis edelleen työstämistä luotettavuuden kanssa. Vaikka Samsung on saanut tehtyä uusimmista Galaxy Z Fold- ja Galaxy Z Flip -puhelimista houkuttelevia laitteita, niin ongelmat näyttöjen kanssa ovat arkipäivää ja varmasti huomattavampia kuin normaalien älypuhelimien kohdalla.
Taittuvanäyttöisiä puhelimia ostaessa kannattaa mielestäni pitää edelleen mielessä Samsungin tiukemmat otteet takuun kanssa sekä huoltamisen kalleus. Ehkä joskus taittuvanäyttöisistä puhelimista saadaan edullisempia ja tätä myöden huolloista halvempia, jotta puhelimissa olisi jotain järkeäkin.
Täyttä turhuutta. En voisi sietää taitoskohdan epäsiistiä aaltoilua, ei tule toimimaan. Mieluummin vaikka apunäyttö puhelimen takapuolelle.
Meillä meni sarana siten että ei oikene kokonaan vaan jää pienelle kulmalle.
Sama kuukauden jälkeen meni sarana, että ei oikene kunnolla enään. Saa nähdä mitää takuu sanoo.
3 viikkoa kesti samsung flip 4 näyttö katki ei takuuseen laatu on luokatonta
3kk ja näyttö hajalla,viiru taitos kohdassa eikä mene takuuseen, suojakuoret ollut eikä tiputettu kertaakaan ,löysivät huollossa ilmeisesti naarmuja näytön suojasta. Huonoin puhelin ikinä.
Lähes sama homma kuin yllä. Näyttö rikki, saranassa kuulemma pieni jälki niin ei mene takuuseen. Puhelin korkeintaan valahtanut matolle taskusta siinä istuessa.
Jännä nähdä kuinka käy, noin 4kk vanha fold 4 päänäyttö pimeni kuten useilla muillakin. Puhelin ei ole tippunut mutta käytön jälkiä siinä toki on. Seuraavaksi alkaa takuu keskustelut Samsung kanssa. Onko jotain vinkkejä, miten asia menisi jouhevasti? Tämän vien lopulta kuitenkin vaikka käräjäoikeuden päätettäväksi, koska tiedän että tuote on viallinen ja normaalissa käytössä ei 1500€ tuote saa hajota käyttökelvottomaksi neljässä kuukaudessa. Ajattelin että pyrin kaupan purkuun vaikka suostuisivat takuuseen tämän korjaamaan.
Vuoden vanha fold 4 vasen näyttö pimeni yht äkkiä tuli kaikki sateenkaaren värit ja sitten pimeni,laitoin takuuhuoltoon Reseteen.Tuli teksti viesti ei mene takuuseen on muka ulkoisia merkkejä vian aiheuttajasta mutta eivät kertoneet mitä.
Eivätkä mahdollista vian aiheuttaja epäilystä,mikä olisi sen tehnyt.Muutenkin ala arvoista palvelua.Oman analyysin mukaan ongelma on siinä saranassa joka alkoi naksumaan kun sen avasi ja ruutu pimeni.Ja korjaaminen olisi maksanut yli 800 ekeä voe voe.Mutta eikä Samsungista luvattu että he sen hyvittäisi vaikka takuu on voimassa.
Tämä naksuminen oli minulla sama ja sitten nousi näytön taitos kohdasta ja sitä mukaan taitoskohdasta rupesi näyttö pimenemään
Z Fould 3, laitteella ikää 2v 2kk ja kaksi kertaa taittuva näyttö antautunut. Nyt Samsung ilmoitti ettei mene takuuseen kun löysivät näytöstä ”mekaanisen vaurion” Tarjosivat näytön vaihdon hintaan 823,90€!! Tälläinen takuu Samsungilla, puhelimesta joka ei ole milloinkaan ottanut osumaa mistään.
Reilun vuoden käytön jälkeen oma Flip 4 teki näin. Lähti taitto kohdasta näytön kalvo nousemaan ja näyttö sitä mukaan rikki ja pimeenä. Ei mennyt takuuseen. Harmi, muuten hyvä puhelin. Kyllä ärsytti kun sanoivat että ei mene takuuseen vaikka selkeästi oli puhelimen taitto kohdasta noussut.