Alkuviikosta kuultiin raportteja siitä, että Oppo ja OnePlus olisivat lähtemässä Euroopan markkinoilta haastavan markkinatilanteen sekä Nokian kanssa käytävän oikeustaistelun takia. Tiedot kuitenkin kiistettiin nopeasti, vaikka muutoksia esimerkiksi Saksassa on nähtävästi luvassa. OnePlussan ja Oppon sukulaisbrändit ovat myös raporttien mukaan keskellä muutosta.
Oppon ja OnePlussan muutoksista kertonut kiinalainen 36kr.com-sivusto kertoo nyt Vivon ja iQOO:n tekevän selviä muutoksia toimintaansa. Oppo, OnePlus, Realme, Vivo ja iQOO ovat kaikki kiinalaisen BBK Electronicsin omistamia brändejä. Oppo, OnePlus ja Realme ovat vahvemmin liitettynä toisiinsa, kun Vivo ja iQOO ovat toimineet omana organisaationaan.
IQOO on ollut Vivon tytärbrändi, jolla on kuitenkin ollut myös itsenäisesti toimivia osastoja. Raportin mukaan Vivo on lähtenyt toteuttamaan säästötoimia. Yhtenä toimena on iQOO:n yhdistäminen takaisin vahvemmin Vivon pääliiketoimintaa, jolla pyritään vähentämään kustannuksia ja tavoitteena on myös tehokkuuden lisääminen.
Vivo ja iQOO jakavat käytännössä samat tutkimus- ja tuotekehitysresurssit, toimitusketjut ja monet muut resurssit. Viime vuosina iQOO:lla on kuitenkin ollut joitakin itsenäisiä markkinointi- ja jakelukanavia. IQOO panosti muun muassa enemmän online-myyntiin ja erilaiseen mediakohdennukseen kuin Vivo.
Jatkossa iQOO on vain osa Vivon portfoliota. Vivon kerrotaan myös harkitsevan iQOO:n omien myymälöiden ja myyntipisteiden sulkemista.
Vivon älypuhelimia on myyty laajasti ympäri maailmaa Afrikassa, Aasiassa, Euroopassa, Latinaisessa Amerikassa ja Lähi-idässä. IQOO-puhelimia on myyty pääasiassa vain Aasiassa, jossa avainmarkkinat ovat olleet Kiina, Intia, Indonesia ja Malesia. Euroopassa puhelimia ei ole virallisesti koskaan myyty.
Lähde: 36kr.com