HuaweiYleinen

Raportti: Yhdysvallat antaa kiinalaiselle Huaweille mahdollisuuden autoihin tarkoitettujen piirien ostamiseen sadoilla miljoonilla dollareilla

Huawei on ollut Yhdysvaltojen kieltolistalla jo yli parin vuoden ajan, mikä on vaikuttanut yhtiön toimintaan erityisesti kuluttajamarkkinoilla. Yhdysvaltalaiset yritykset tarvitsevat aina erillisen lisenssin yhteistyön tekemiseen Huawein kanssa ja nyt yhtiö on saanut positiivia uutisia ainakin yhdellä toimialalla. Helpotuksia ei ole kuitenkaan tulossa 5G-teknologioihin tai kuluttajaliiketoimintaan.

Reutersin lähteiden mukaan Yhdysvallat ovat hyväksyneet satojen miljoonien dollarien arvoisia lisenssihakemuksia kiinalaiselle Huaweille sirujen ostamiseksi autoliiketoimintaansa varten. Huawei joutui Yhdysvaltojen kieltolistalle vuoden 2019 toukokuussa Trumpin hallinnon toimesta ja myös uusi presidentti Biden on kertonut aikaisemmin jatkavansa kovaa linjaa Huawein ja muiden kiinalaisyrityksien kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Autoihin tarvittavia siruja ei yleensä pidetä kehittyneinä, jonka takia myynti on todennäköisesti hyväksytty. Yhdysvaltain kauppaministeriön mukaan hallitus jatkaa johdonmukaisia lisenssikäytäntöjä ja rajoittaa Huawein pääsyä tekniikoihin, jotka saattavat vahingoittaa Yhdysvaltain kansallista turvallisuutta ja ulkopoliittisia etuja.

Huawei on viime aikoina kasvattanut läsnäoloaan älykkäiden autojen markkinoilla, vaikka suoranaisesti Huawei ei valmista omia autojaan. Huawei kehittää kuitenkin omaa ajoneuvojärjestelmää ja sitä käytetään muutamien kiinalaisten autovalmistajien tulevissa autoissa.

Lähteiden mukaan Huawei on pyytänyt komponenttien toimittajia hakemaan Yhdysvalloilta lisää lisenssejä komponenttien toimittamiseksi. Nyt on puhuttu vain kymmenien miljoonien dollareiden arvoisista toimituksista, mutta Huawei on pyytänyt hakemaan myös yhden tai kahden miljardin dollarin arvoisia lisenssejä. Yleisesti Yhdysvaltojen antamat lisenssit ovat voimassa neljän vuoden ajan. Huawein tavoitteena on olla suurempi toimija myös älykkäiden autojen markkinassa.

Lähde: Reuters.com

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Huawei