SamsungYleinen

Samsung vastaa kohuun takuukorjauksista: Tätä voit vaatia takuuaikana, jos taittuvanäyttöisen Galaxy-puhelimen kanssa tulee ongelmia

Samsung Galaxy Z Fold 4

Samsungin taittuvanäyttöisten älypuhelimien kestävyys ja erityisesti korealaisjätin epämääräiset takuu- ja huoltokäytännöt ovat nousseet viime aikoina aikaisempaa enemmän esille. Kyseessä on ollut Samsungille arka aihe, mutta nyt yhtiö on halunnut selventää käytäntöjään myös virallisesti Suomen markkinoilla.

Taittuvanäyttöiset puhelimet ovat luonnollisestikin herkempiä hajoamiselle tai muille ongelmille verrattuna normaaleihin älypuhelimiin. Puolasta kantautuneen raportin mukaan Samsungin toimintaan raivostuneet käyttäjät ovat virittelemässä jopa ryhmäkannetta yhtiötä vastaan. Lisäksi Suomessa monet kuluttajat ovat kokeneet ongelmia Samsungin takuun ja huollon kanssa, jonka nostimme esille jo elokuun alussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomen osalta Samsung on nostanut nyt esille muutamia tärkeitä huomioita takuu- ja huoltokäytännöistä. Lisäksi Samsung on kertonut, mitä kuluttajat voivat vaatia yhtiöltä takuun alaisena. Suomessa kaikkien Samsungin puhelimien takuu on aina kaksi vuotta, eli 24 kuukautta. Lisäksi Samsungin mukaan sen päälle tulee vielä yhden vuoden reklamaatioaika, jonka aikana huolto on käytännössä hyväksynyt kaikki ulkoisista vaurioista aiheutumattomat korjaukset takuun alaisena.

Taittuvanäyttöisissä puhelimissa yhtenä ongelmana on ollut näytön suojakalvo, joka on saattanut käytössä alkaa irtoamaan tai kulua erittäin huonoksi. Suomessa taittuvanäyttöisten puhelimien ostajat voivat vaatia Samsungilta yhtä ilmaista näytön suojakalvon vaihtoa.

”Mitä näytönsuojakalvoon tulee, kuuluu Suomessa sen vaihto taittuviin puhelimiin ilmaiseksi yhden kerran takuuaikana. Pintakalvon irrotessa siihen siis asennetaan huollossa veloituksetta uusi kalvo”, kommentoitiin Samsungilta.

Samsungin mukaan myös rajatapauksissa Samsungin huollossa korjaus kääntyy aina takuun piiriin.

”Rajatapauksissa Samsung-huolto noudattaa myös politiikkaa, jossa laitteen korjaus kääntyy aina takuun piiriin, eikä asiakkaan maksettavaksi”, luvattiin Samsungin kommentissa.

Samsungin mainitsemat takuunalaiset toimet sekä huoltokäytännöt koskevat vain Samsungin virallisia huoltopalveluita, eikä toisen osapuolen tarjoamia huoltoja. Samsung myös nostaa esille, että minkä tahansa näytönvaihdon yhteydessä huollossa vaihdetaan puhelimiin oletusarvoisesti myös uusi akku.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Samsung