Testissä Pure Electric Advance – uudenlainen sähköpotkulauta vakuuttaa turvallisuudellaan
Sähköpotkulaudat ovat katukuvassa jo hyvin tunnettuja erityisesti kaupunkiympäristöissä. Turvallisuus on kuitenkin asia, joka monia huolettaa ja erilaisia sähköpotkulautoihin liittyviä tapaturmia on vuositasolla liian paljon. Yleisesti SuomiMobiilissa ei sähköpotkulautoja ole testailtu, mutta nyt sopivan tilaisuuden tullessa vastaan päätimme ottaa kokeiluun uuden Pure Electric Advancen.
Mitään kovin erikoisia kokemuksia sähköpotkulaudoista ei siis ole ennestään, mutta Pure Electricin uutuuslaite pääsi yllättämään. Pure on kertonut panostaneensa erityisesti turvallisuuteen, joka näkyy erilaisena ajoasentona, vakaana toimintana sekä monipuolisilla valoilla. Lisäksi uutuuspotkulaudassa on kerrottu panostetun kompaktiin kokoon ja sen myötä helpompaan kuljetettavuuteen.
Pure Electric Advance -potkulaudan kohdalla ei puhuta mistään edullisesta lelusta, vaan hintaa laitteella on Suomessa peräti 1199 euroa. Lisäksi Pure tarjoaa laitteesta pidempään toimintamatkaan pystyvän Pure Advance+ -version 1299 euron hintaan sekä kompaktimpaan pakettiin taitettavan Pure Advance Flex -version 1499 euron hintaan. SuomiMobiilissa testattiin niin sanottu ”perusversio”.
Artikkelissa katsomme, mihin Pure Advance -sähköpotkulaudasta oikeasti onkaan. Kokeilimme potkulautaa aktiivisesti muutaman viikon ajan erilaisissa ympäristöissä, joten saimme laitteen kyvykkyydestä melko hyvän käsityksen.
Pure Advancen tiedot:
- Toimintamatka: 40 kilometriä
- Maksiminopeus: 25 km/h
- Ajotilat: Kävely (6 km/h), normaali (20 km/h) ja maksimi (25 km/h)
- Jarrut: Rumpujarru edessä, KERS-jarru takana
- Renkaat: 10 tuumaa, ilmatäytteiset
- Moottoriteho: 500W (tyypillinen), 710W (maksimi)
- Akku: 37V
- Lataus: 6 tuntia, laturi toimitetaan mukana
- Valot: Etuvalo, takavalot sekä suuntavilkut
- Mitat taitettuna: 54 x 15 x 104 senttimetriä
- Mitat avattuna: 108 x 60 x 104 senttimetriä
- Paino: 16,1 kg
- Käyttäjän maksimipaino: 120 kg
- Valmistusmateriaalit: Alumiini
- Vedenkestävyys: IP65
- Muuta: Vahvistetut lokasuojat, soittokello
- Sovellus: Kyllä, Android- ja iOS-laitteille
- Hinta: 1199 euroa
Mikä on Pure Electric?
Varmasti monilla on päällimmäisenä mielessä vain kysymys; mikä ihmeen Pure? Kyseessä on Suomen markkinoille täysin uusi sähköpotkulautabrändi, joka saapui laajemmin myyntiin toukokuussa 2023. Yritys on kotoisin briteistä, ja sen taustalla häärii formulakuski Lando Norrisin isä, Adam Norris.
Pure on luvannut tarjota uudenlaisen näkökulman sähköpotkulautojen markkinoille ja uusin Pure Advance-mallisto edustaa yrityksen innovointia. Potkulaudoissa pyritään tarjoamaan turvallisuutta ja mukavuutta, jotka eivät ole olleet yleisesti sähköpotkulautojen suurimpia valttikortteja.
Tarkemmin Pure Electric -yritykseen sekä uusien potkulautojen saapumiseen Suomen markkinoille voi käydä tutustumassa aikaisemmasta artikkelistamme tämän linkin takaa.
Uudenlainen ajoasento vakuuttaa ja vakauttaa
Pure Advance -potkulaudan yksi mielenkiintoisimmista ratkaisuista on ulkoinen toteutus, joka näyttää jykevämmältä kuin sähköpotkulaudat yleisesti. Tarkkaan katsoessa voi havaita myös muita silmiinpistäviä muutoksia, sillä laitetta ei käytetä normaalin potkulaudan tavoin, vaan ajoasento on uudenlainen.
Laite on itsessään valmistettu kestävästä alumiinirungosta, joka näyttää hyvältä ja vaikuttaa laadukkaalta. Pure Advance ei ole siis mikään muovirimpula, vaan ulkoinen toteutus ja materiaalit tuovat mukanaan premium-vaikutelmaa. Painoa koko laiteella on kiitettävät 16,1 kiloa, joten se ei ole myöskään mikään liian painava.
Pure on panostanut potkulaudassa kompaktiin toteutukseen. Pure Advance on täyteen kokoonsa avattu mitoiltaan 108 x 60 x 104 senttimetriä, eli melko normaaleissa mitoissa. Pure on toteuttanut laitteesta taitettavan, eli sen saa myös pienempään kasaan. Potkulaudan ohjaustanko taittuu, joka on tuttua monista muistakin potkulaudoista. Puren kohdalla myös ohjaustangossa olevat ohjauskahvat taittuvat alas, joten laitteen saa pienempään tilaan. Taitettuna mitat ovat 54 x 15 x 104 senttimetriä.
Henkilökohtaisesti koin erityisesti taitettavat ohjauskahvat selvänä valttikorttina. Esimerkiksi eteisessä potkulautaa pidettäessä usein ohjauskahvat saattavat olla hieman tiellä, mutta nyt kun ne saa taitettua, niin säästetään tilaa. Lisäksi sama homma on myös, jos potkulaudan laittaa autoon, niin kahvat eivät ota joka paikkaan kiinni. On myös mainittava, että taittuvat kahvat tuottavat myös hieman väljyyttä ohjaustankoon, mutta tämä ei haitannut ollenkaan käyttöä.
Itse olisin kaivannut potkulaudan ohjaustankoon hieman lisää säädettävyyttä. Pure Advancen kohdalla koin, että tanko on hieman liian matala, jonka takia ajoasento ei ollut aina kaikista miellyttävin, kun joutui olemaan hieman kasassa. Pure olisi voinut antaa mahdollisuuden säätää korkeutta, jolla ongelma olisi ratkaistu.
Potkulaudassa tykkäsin paljon aktiivisesta ohjauksen vakautuksesta, niin sanotusta ”Pure Control” -järjestelmästä. Kyseessä on Puren patentoima teknologia, joka on suunniteltu parantamaan turvallisuutta ja parantamaan ajokokemusta. Lisäksi sen pitäisi torjua ohjaustangon epävakauksia.
Yksinkertaisesti aktiivinen ohjauksen vakautus palauttaa ohjaustangon varovasti keskelle kääntymisen jälkeen. Kuskin ei tarvitse siis jatkuvasti huolehtia siitä, että ohjaustanko on suorassa, vaan se palautuu aina automaattisesti suoraksi. Mielestäni tämä toteutus oli erinomainen ja paransi kokemusta paljon. Kyseessä on ominaisuus, jonka hyödyllisyyden huomaa vasta, kun sitä on päässyt kokeilemaan.
Pure Advancen yhden kohokohdan kerrotaan olevan myös IP65-luokituksen mukainen pölyn- ja vedenkestävyys. Potkulauta kestää siis pölyä ja samalla vedenkestävyyden pitäisi olla parempi kuin monissa muissa potkulaudoissa. Puren mukaan potkulaudan pitäisi kestää jopa kovemmatkin sateet, joten laitetta voi käyttää sateessa ja sen hajoamisesta ei pitäisi huolehtia. IP65-luokituksessa ensimmäinen numero tarkoittaa laitteen olevan täysin pölytiivis ja jälkimmäinen numero tarkoittaa sillä olevan vedenkestävyys joka suunnasta tulevalta vesisuihkulta.
Testijakson aikana sähköpotkulaudalla ei ehditty ajamaan sateisessa säässä. Tai oikeastaan ei haluttu ajaa, sillä kuka haluaisi kastella itseään tahallaan vesisateessa, jos ei ole pakko.
Pure on saanut potkulautaan mahdutettua suuret 10 tuuman kokoiset renkaat. Kyseessä on ilmatäytteiset renkaat, ja toteutus on sisärenkaaton kuten autoissakin. Puren mukaan tämä parantaa puhkaisunkestävyyttä, eikä turhien sisärenkaiden kanssa tarvitse leikkiä. Renkaat tuntuivat antavan mukavasti joustavuutta ajokokemukseen, jonka lisäksi suuret renkaat mahdollistavat ajamisen erilaisissa ympäristöissä.
Esimerkiksi itse testailin potkulautaa pääasiassa vain hiekkatiellä, jossa Pure Advance liikkui yllättävän miellyttävästi. Aluksi ajattelin laudan olevan vain kaupunkiympäristöön tarkoitettu, mutta ajaminen oli todella vakaata jopa soralla. Potkulautaa käytettiin myös kaupunkiympäristössä, jossa ajaminen oli luonnollisestikin todella miellyttävää. Ajokokemus oli erinomainen monissa eri ympäristöissä, eikä käyttäjien tarvitse ollenkaan pelätä hiekkateitä.
Pure on toteuttanut potkulautaan myös kaksi jarrutusjärjestelmää. Eturenkaan yhteyteen on saatu rumpujarrut ja takaosassa on tuttuun tapaan sähköinen regeneroiva KERS-jarru. Molemmat renkaat jarruttavat siis, kun kuljettaja painaa jarrutuskahvaa. Jarrut tuntuivat olevan Pure Advancen kohdalla riittävät.
Jarrut eivät olleet liian jämäkät, eli vauhti ei pysähtynyt kuin seinään. Jarrutus oli rauhallinen ja melko miellyttävä. Toki jarrutusmatka ei ole täydestä vauhdista mikään kovin lyhyt, joka kannattaa ottaa huomioon. Itse olisin kaivannut hieman paremmin reagoivaa jarrutusta, sillä nyt toisinaan tuntui jarrutuksen venyvän pitkäksi, vaikka kuinka jarrukahvaa pitäisi pohjassa. Kyseessä on toki tottumiskysymys, pidempi jarrutusmatka parantaa kuljettajan turvallisuutta, eikä liian voimakkaita jarrutuksia pääse tapahtumaan.
Pure Advancen maksimikuorma on 120 kiloa, eli laitetta ei ole tarkoitettu vain lasten leluksi. Potkulauta on suunniteltu suurelle yleisölle käytettäväksi. Puren mukaan jos potkulautaa käyttää maksimikuorman ulkopuolella, niin se myös samalla mitätöi takuun. Lisäksi valmistaja on huomauttanut, että yli 120 kilon painon ylittäminen potkulaudalla voi olla vaarallista, eikä sitä ainakaan suositella.
Potkulaudan toteutuksessa on huomioitavaa vahvistetut lokasuojat niin edessä kuin takanakin, eli lika ei pääse lentämään käyttäjän päälle esimerkiksi märällä kelillä. Pure on toteuttanut myös miellyttävän jämäkän runkoon integroidun tukijalan, jonka varassa potkulauta pysyy erittäin vakaasti paikallaan. Tukijalka ei ole monien muiden potkulautojen tavoin hempula viritys, vaan se on todella jämäkkä ja miellyttävä käyttää.
Pure Advancen yksi kohokohta ja erikoisuus löytyy ajoasennosta. Potkulaudoissa ollaan yleisesti keskirungon päällä, mutta nyt Puren ratkaisussa jaloille on omat jalansijat laitteen kyljessä. Itse olen yleisesti kiertänyt sähköpotkulaudat kaukaa, sillä hieman kiertynyt ajoasento näyttää ja tuntuu melko turvattomalta. Puren ratkaisu kuitenkin sai kiinnostuksen heräämään, sillä ajoasento on luonnollinen eteenpäin suunnattu.
Jalat ovat erillään toisistaan, jonka myötä myös painopiste on parempi ja samalla tasapaino paranee. Itselle tämä ajoasento on selvästi parempi ja miellyttävämpi, sillä kokemus tuntui turvalliselta. Mielestäni vastaava eteenpäin suunnattu ajoasento pitäisi olla jokaisessa sähköpotkulaudassa, jos haluaa maksimoida turvallisuuden.
Jalansijoista Pure on tehnyt myös taitettavat. Kun potkulauta ei ole käytössä, niin jalansijat pystyy nostamaan ylös, eikä ne häiritse. Tämä toteutus ei kuitenkaan ollut kaikista paras, sillä usein jalansijojen väliin meni kiviä ja muuta likaa, jonka takia taittaminen oli hankalaa. Kannattaa siis putsata jalansijat aina ennen taittamista, jotta esimerkiksi kivenlohkare ei ole ottamassa välissä vastaan.
Jalansijojen saranat tuntuivat olevan myös melko löysät, ja itse olisin kaivannut niihin enemmän jämäkkyyttä, jotta ne pysyisivät paremmin paikallaan. Toki tähän kokemukseen saattoi myös vaikuttaa se, että välissä oli mahdollisesti pieniä kiviä tai muuta likaa. Pure on tuonut jalansijoihin myös kumipinnat, joten jalat eivät pääse liukumaan ajaessa.
Pure Advance on saatavilla kahdessa väriversiossa, jotka ovat musta Matte Black sekä harmaa Matte Gray. Värit ovat miellyttävän pelkistettyjä, joka hivelee ainakin omia silmiäni.
Vauhtia löytyy
Pure Advance on malliston perusmalli, ja yleiseltä tekniikaltaan Pure luottaa pitkälti samoihin teknisiin ratkaisuihin kuin monet muutkin sähköpotkulautojen valmistajat. Potkulaudassa on 500 watin tehoinen moottori, mutta huipputehon luvataan tietyissä tilanteissa nousevan jopa 710 wattiin. Moottori kuulostaa siis melko perinteiseltä suhteutettuna moniin muihin potkulautoihin.
Huippunopeus potkulaudassa on 25 km/h, joka on Suomessa korkein sallittu nopeus. Sähköpotkulaudat kuuluvat kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan, joten niille on asetettu muutamia rajoituksia. Pure Advance täyttää kaikki sähköisiä liikkumisvälineitä koskevan lain pykälät, joten sitä voi käyttää huoletta myös liikenteessä.
Pure on toteuttanut potkulautaan kolme eri ajotilaa, joissa kaikissa nopeus on hieman erilainen. Kävelytilassa potkulaudalla mennään 6 km/h:n vauhtia, joka on kätevä toiminto jos liikkuu porukassa, jossa kaikilla ei ole potkulautaa. Toinen tila on niin sanottu ”normaali”, jossa nopeus on 20 km/h. Lisäksi maksimitilassa nopeus on 25 km/h. Tilojen välillä pystyy vaihtelemaan helposti potkulaudassa olevaa painiketta kaksi kertaa napauttamalla. Näytölle tulee myös ilmoitus siitä, mikä tiloista on käytössä.
25 km/h on monessa tilanteessa enemmän kuin riittävä nopeus. Itse suosin 20 km/h nopeutta, sillä se on turvallisempi esimerkiksi kaupunkiympäristössä, sillä hitaammassa vauhdissa pystyy paremmin huomioimaan muut tienkäyttäjät. 25 km/h nopeutta oli vaikea saada ylitettyä, mutta esimerkiksi alamäessä se oli mahdollista. Jos kuitenkin painoi kaasua pohjassa, niin moottori alkoi automaattisesti jarruttamaan. Jos ei painanut kaasua, niin nopeus nousi selvästi yli.
Kiipeämistä Pure Advancen pitäisi pystyä 19 prosentin kallistuksessa, joka tuntui olevan monessa tilanteessa riittävä. Kyseessä ei ole markkinoiden paras kyvykkyys, mutta ainakin itselläni potkulauta onnistui kiipeämään helposti kaikki vastaan tulleet mäet. Toki täydellä vauhdilla ei kaikista jyrkempiä mäkiä päästy, vaan monesti nopeudesta katosi 5-10 km/h.
Potkulaudan ohjaustangon oikealla puolella on ”kaasukahva”, jota pystytään helposti painamaan peukalolla. Kahva on miellyttävä, ja sillä saa säädettyä nopeutta melko tarkasti. Pure on toteuttanut potkulautaan myös vakionopeudensäätimen, jonka pystyy ottamaan käyttöön sovelluksesta. Sen ansiosta kaasukahvaa ei aina tarvitse painaa jatkuvasti. Tämä on kätevä toiminto pidemmillä matkoilla, joissa kahvan painamiseen voi kyllästyä.
Pure Advancen sisällä on 37 voltin akku ja Pure lupaa potkulaudan toimintamatkan olevan 40 kilometriä yhdellä lautauksella. Toimintamatka ei ole mikään ihmeellisen korkea, vaan perustasolla verrattuna kilpailijoihin. Parhaimmassa tapauksessa luvattuun 40 kilometrin matkaan päästiin, mutta toimintamatka saattaa vaihdella esimerkiksi käyttäjän painon ja matkan nousujen mukaan.
Kerran potkulauta pääsi hieman yllättämään, sillä sovelluksen antamaan jäljellä olevaan toimintamatkaan ei kannata ainakaan loppuvaiheessa luottaa. Akkua oli jäljellä potkulaudan mukaan vielä reilu yksi palkki ja sovellus näytti toimintamatkaksi 11,6 kilometriä. Akku tuntui kuitenkin kuluvan nopeammin, sillä noin 5 kilometrin ajon jälkeen toimintamatkaksi ilmoitettiin enää 3,6 kilometriä.
Tässä kohdassa määränpäähän oli vielä 3 kilometrin matka, mutta akku loppui jo kilometri ennen määränpäätä. Oikeastaan tässä kohdassa sovellus näytti toimintamatkaksi vielä 1,2 kilometriä, mutta lauta ei kuitenkaan liikkunut mihinkään. Samalla todettiin potkulaudan tehon laskevan merkittävästi, kun toimintamatka on alle 10 kilometrissä. Nopeus laski tasaisesti ensin 15 km/h tasolle ja vielä tästä alaspäin aina pysähdyksiin. Tämän myötä myös pienienkin mäkien kiipeäminen oli mahdotonta ja potkulauta liikkui vain tasaisella tai alamäessä.
Sovelluksen tarjoamaan toimintamatkaan ei kannata siis luottaa kovinkaan paljoa ainakaan loppuvaiheessa. Potkulaudan oma akkukuvake alkaa vilkkumaan punaisena, kun varaus on alhainen. Tässä kohtaa tehot rupeavat laskemaan tasaisesti ja kannattaa ruveta etsimään latauspaikkaa.
Lataus tapahtuu Pure Advance -potkulaudan kohdalla mukana toimitettavalla laturilla. Mitään kovin erikoista pikalatausta ei potkulaudasta löydy, vaan lataus kestää noin 6 tuntia.
Monipuolisemmat valot tuovat mukanaan turvallisuutta
Turvallisuuteen on panostetut myös valoilla. Kuten yleisestikin sähköpotkulaudoissa, niin myös Pure Advance tarjoaa etu- ja takavalot. Näiden lisäksi laitteeseen on tuotu suuntavilkut, joita en ole itse nähnyt aikaisemmin potkulaudoissa. Suuntavilkut ovat loistava lisäys turvallisuutta ajatellen, sillä niiden avulla voidaan kommunikoida paremmin muiden tienkäyttäjien kanssa.
Pure Advancen etuosassa on 150 lumenin ajovalo, joka on todella kirkas. Valo jopa häikäisi ihan normaalissakin valaistuksessa. Heikommassa valaistuksessa se antaa valoa mukavasti ja myös eteensä näkee. Valo on aina oletusarvoisesti päällä, mutta sen pystyy ottamaan myös pois päältä.
Potkulaudan takaosassa on myös takavalo, joka on tuttuun tyyliin punainen. Sen avulla takana tulevat pystyvät paremmin näkemään potkulaudan. Lisäksi aina jarruttaessa takavalo muuttuu kirkkaammaksi, jolloin se toimii samalla jarruvalona. Takavalo on aina päällä, eikä sitä saa pois. Lisäksi jalansijojen takaosassa on LED-valot, jotka ovat punaisena potkulaudalla ajettaessa.
Kuten aikaisemmin totesin, niin suuntavilkut ovat Pure Advancen erikoisuus. Potkulaudan ohjaustangon päissä on 180 asteen oranssit vilkut, jonka lisäksi suuntavilkut löytyvät myös laudan jalansijoista. Vilkuttaessa jalansijojen punaiset valot muuttuvat oransseiksi ja vilkkuvat. Laudan suuntavilkut ovat erittäin kirkkaat ja ne on helppo huomata.
Vilkkuja varten Pure on toteuttanut ohjaustankoon painikkeet, joista vilkut saa kätevästi päälle. Lisäksi vilkut sammuvat tietyn ajan kuluessa automaattisesti, jos ei muista painaa painiketta uudestaan. Itse havaitsin vilkut erinomaiseksi lisäykseksi potkulautaan, sillä nyt kanssakulkijat tietävät mihin on monessa ja osaa myös varoa. Mielestäni suuntavilkut pitäisi löytyä oletusarvoisesti kaikista sähköpotkulaudoista.
Turvallisuutta ajatellen Pure Advancessa on myös heijastimia niin edessä kuin takanakin. Lisäksi mukana on integroitu manuaalinen kello, jota painamalla saa varoitettua esimerkiksi jalankulkijoita. Kellon ääni oli todella kova, joten sen kuulee helposti.
Puren hypetys turvallisuuteen keskittymisestä ei ole siis pelkkää mainospuhetta. Mielestäni uudenalainen ajoasento tekee kokemuksesta turvallisemman ja samalla suuntavilkut avustavat kommunikoimaan muiden kanssa. Itse olin ainakin testijakson aikana hyvinkin vakuuttunut Pure Advance -sähköpotkulaudasta juurikin tämän näkökulman osalta.
Kömpelö sovellus
Pure tarjoaa kokemuksen laajentamiseksi myös sovelluksen. Sovellus kantaa nimeä Pure Electric ja se on saatavilla Android- sekä iOS-laitteille. Sovellus itsessään ei ole pakollinen kaveri potkulaudalle, mutta sen kautta käyttäjät pystyvät hyödyntämään muutamia lisätoimintoja. Kokonaisuutena sovellus todettiin melko keskeneräiseksi sekä kömpelöksi.
Sovellukseen kirjaudutaan Pure-tilillä, joka on helppo luoda. Tämän jälkeen sovellukseen haetaan Bluetoothin avulla lähellä olevat sähköpotkulaudat ja listauksesta voidaan valita oma lauta. Tämän jälkeen päästään melko yksinkertaiseen päänäkymään, jossa nähdään käytännössä samat asiat kuin potkulaudan omalta pieneltä näytöltä.
Sovellus kertoo nopeuden, ajetun matkan, akun varauksen prosentteina sekä käytössä olevan matkan kilometreinä. Pure on myös tehnyt laskurin, joka ilmoittaa kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä on potkulautaa käyttämällä säästetty verrattuna autoiluun. Sovelluksesta voidaan myös nähdä vilkkujen käyttö sekä aktivoida käyttöön ajovalo. Mukana on myös cruise-ominaisuus, eli potkulaudassa on oma vakionopeudensäädin.
Ehkäpä tarpeellisin ominaisuus on potkulaudan lukitus. Tällä hetkellä sovelluksen kautta pystyy painamaan potkulaudan lukkoon, jolloin laitteen takarengas lukittuu. Lukitus voidaan aktivoida käyttöön ja poistaa se käytöstä ainoastaan sovelluksesta. Puren pitäisi tulevaisuudessa tarjota myös lukitus PIN-koodilla, mutta toistaiseksi sellaista ei ole tarjolla.
Sovelluksen kautta pystyy myös päivittämään potkulaudan ohjelmiston, jollainen olikin tarjolla heti testailujen aloittamisen yhteydessä. Päivittäminen kestää tovin, mutta ei kuitenkaan liian kauaa. Valitettavasti sovellus ei ainakaan itseäni suuremmin päässyt vakuuttamaan, sillä se on melkoisen kömpelö.
Käyttöliittymä on yksinkertainen, mutta onneksi helppokäyttöinen. Näytettävät asiat ovat kuitenkin hieman erikoisia, sillä harvemmin puhelinta tulee pidettyä kädessä potkulautaa käytettäessä. Tämän takia oman reaaliaikaisen nopeuden näyttäminen tai esimerkiksi vilkkujen käytön osoittaminen sovelluksessa ovat turhia omaisuuksia. Samat asiat näkee Pure Advancen omasta näytöstä ilman puhelintakin.
Itselle käytännöllisin ominaisuus oli akun varauksen tarkistaminen sekä jäljellä olevan matkan ilmoittaminen. Pure ei ole myöskään toteuttanut esimerkiksi minkäänlaista mahdollisuutta paikantaa tai löytää potkulautaa. Tämä johtuu siitä, että Pure Advance ei pidä sisällään paikannussirua, joten ominaisuus olisi hankala toteuttaa. Ominaisuutena se olisi kätevä esimerkiksi tilanteessa, jossa potkulauta varastetaan tai käyttäjä unohtaa sen sijainnin.
Sovelluksesta ei siis paljoa lisäarvoa saada Pure Advancen tarjoamaan kokemukseen. Toivottavasti Pure tulee jatkamaan sovelluksen kehitystä, ja mahdollisesti tulevaisuudessa voitaisiin tarjota lisätoimintoja sekä hieman miellyttävämpi kokemus.
Yhteenveto
Pure Advance on yllättävän miellyttävä sähköpotkulauta, jota itse tykkäsin todella käyttää. Kokemukset sähköpotkulaudoista ovat itsellä olleet hyvin vähäisiä, mutta Puren uutuus sai mielenkiinnon testijakson aikana heräämään. Pure Advance on varmasti loistava valinta, jos hakusessa on turvallisuutta ja ketteryyttä.
Itse tykkäsin todella paljon Pure Advancen yleisestä laatuvaikutelmasta ja tyylikkäästä sekä pelkistetystä muotoilusta. IP65-luokituksen mukainen vedenkestävyys on yksi selvistä valttikorteista, sillä se ei ole itsestäänselvyys sähköpotkulautojen markkinoilla. Ajoasennosta tykkäsin myös paljon, sillä eteenpäin suunnattu ratkaisu tuntuu todella luonnolliselta. Suurien renkaiden ansiosta Pure Advance tuntui toimivan erinomaisesti niin hiekka- kuin asfalttiteilläkin.
Kokonaisuutena Pure oli saanut sähköpotkulaudasta helppokäyttöisen, ja myös tällainen kokematon pystyi ottamaan sen käyttöön ja oppimaan kaikki toiminnallisuudet hetkessä. Olin myös ilahtunut Pure Advancen tarjoamista suuntavilkuista, jotka helpottavat kommunikointia muiden kanssa.
Testijakson aikana vastaan tuli myös muutamia heikkouksia, joita Pure voisi parantaa tulevaisuudessa. Esimerkiksi sähköpotkulaudan kaveriksi rakennettu mobiilisovellus oli kömpelö, eikä tarjonnut juurikaan mielenkiintoista lisäarvoa. Lisäksi sovelluksen tarjooma arvioitu toimintamatka tuntui vääristävän todellisuutta ainakin akunvarauksen ollessa vähissä. Potkulaudassa itsessään pienenä miinuksena voi todeta ohjaustangon kiinteän korkeuden, sillä itselleni se tuntui liian lyhyeltä. Lisäksi jalansijat keräsivät hiekkaa, joka hankaloitti niiden käyttöä.
Kyseessä ei ole mitenkään edullinen sähköpotkulauta, sillä Pure Advancen suositushinta Suomessa on 1199 euroa. Jos kuitenkin kokee turvallisuuden tärkeänä, kuten kuuluisi, niin ainakin itse olisin valmis maksamaan siitä hieman ekstraa. Vastaavaa eteenpäin suunnattua ajoasentoa tai suuntavilkkuja eivät monet muut potkulaudat tarjoa, joten ne ovat Pure Advancen selviä valttikortteja.
Pure Advancen lisäksi Suomessa on tarjolla kaksi muutakin mallia, jotka ovat teknisesti ja toteutukseltaan lähes samanlaisia. 1299 euron hintainen Pure Advance+ tarjoaa 40 kilometrin toimintamatkan sijasta 50 kilometrin toimintamatkan. Lisäksi tarjolla on 1499 euron hintainen Pure Advance Flex, jonka runko taittuu vielä pienempään kokoon.
Hyvää
- Laadukas ja tyylikäs rakenne
- Ajoasento vaikuttaa turvalliselta
- Helppokäyttöinen kokonaisuus
- Toimii hyvin asfaltti- ja hiekkateillä
- Vilkkuvalot yhdessä muiden valojen kanssa tuovat turvallisuutta
- IP65-luokituksen mukaisesti vedenkestävä
Huonoa
- Kömpelö sovelluskokemus
- Ohjaustangon korkeutta ei voi säätää
- Arvioituun toimintamatkaan ei kannata luottaa ainakaan loppuvaiheessa
- Jalansijojen väliin menee hiekkaa, joka hankaloittaa käyttöä
Olen kuullut muualtakin, että ohjaustanko saisi olla pidempi. Saako udella, kuinka pitkä testikuski oli?