ArvostelutKameratSonyYleinen

Testissä Sonyn lippulaivakamera A7r II sekä kolme Samyangin objektiivia

Sony A7r Mark II on Sonyn viides A7 -sarjan kamera. Kamera julkaistiin vuoden 2015 loppupuolella. Vaikka runko on melkein kaksi vuotta vanha (arvostelun ajankohtana), niin se taistelee silti edelleen muiden valmistajien “Full Frame” -kameroiden kanssa. R-versio on ulkoisesti lähes identtinen muiden A7 Mark II sarjan kameroiden kanssa, lukuun ottamatta tietenkin mallikohtaista nimilaattaa. A7:n edullisin malli on suunnattu peruskuluttajille ja S-versio on suunnattu yö- sekä videokuvaukseen. Arvostelussa olevan kameran R-merkintä tarkoittaa resoluutiota. Arvosteluun saatu kamera sisältää 42 megapikseliä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tuotepaketti

Sony A7r II on pakattu musta-oranssiin pakettiin. Itse kameran kuvia löytyy kahdelta sivulta. Tuotepaketti antaa paljon informaatiota laitteesta. Kokonainen yksipuoli laatikosta on täynnä kameran erilaisia ominaisuuksia, jotka kiteyttävät kaikki sen tärkeimmät erikoisuudet. Paketointityyli on lähes samanlainen kuin edullisemman Sony A6000 -kameran kanssa.  Kameran lisäksi paketissa tulee mukana latausjohto, akunlatausasema, akku, kaulahihna, ohjekirja sekä muutama lappu Sonyn objektiiveista ja palveluista.

Runko

Sony A7r II on valmistettu suurimmaksi osaksi magnesiumseoksesta ja laadukkaasta muovista. Ulkoisesti kamera on hieman isompi kuin ensimmäinen R-mallin kamera. Painoa on tullut myös noin 150 grammaa enemmän (A7r 407 g / A7r II 582 g). Kamera on yllättävän kevyt, kun otetaan huomioon, että sensori on Full-Frame ja kamerassa on kaiken lisäksi asetuksia sekä kuvaustiloja joka lähtöön. 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

LCD-näyttö on 3 tuuman TFT -näyttö. Pisteitä näytössä on 307 000 enemmän kuin edeltäjässään, tarkalleen 1 228 800 pisteen näyttö tuottaa loistavaa jälkeä ja on juuri sopivan kokoinen runkoon nähden. Ainoa miinus on lämpötilan vaikutus näytön toimivuuteen. Näyttö ei toiminut yhtä sulavasti viileällä kelillä kuin huoneenlämmössä. Tämä on yleinen ilmiö LCD-näytöille. Näytön pystyy kääntämään ylös sekä alas, mutta näyttöä ei pysty kääntämään sivulle. Canon 80D kamerasta tuttu sivulle kääntyvä näyttö on monikäyttöisempi kuin Sony A7r II -kamerassa nähty mekanismi. Kuvatessa ylhäältä alas tai maan tasossa näytön saa helposti käännettyä sopivaan kulmaan.

Etsin eli toiselta nimeltään EVF (Electronic viewfinder) on tullut lähivuosina peilittömien kameroiden yleisominaisuudeksi. EVF on monella tavalla parempi vaihtoehto kuin perinteinen järjestelmäkameran peiliheijastustekniikka. Peilillinen etsin näyttää saman mitä oikeasti kameran edessä (oikeat värit ja jne.). Peilitön vastikään näyttää saman, mitä löydettäisiin isommalta LCD-näytöltä kameran takaa. Kaikki muutokset väritasapainosta valotuksen muutokseen voidaan nähdä elektronisessa etsimessä. Kummassakin järjestelmässä on vahvuutensa ja heikkoutensa mutta se on täysin makukysymys. Etsimen pikselimäärä on 2 359 296, joka on sama kuin ensimmäisessä R-mallissa. Etsin on uudessa mallissa kirkkaampi ja suurennus on hieman suurempi. Etsin on “must have” ominaisuus nykypäivän peilittömissä kameroissa. Kun kerran tottuu näkemään saman kuin kameran sensori, niin perinteinen etsin tuntu muinaiselta. Perinteinen peilijärjestelmä kuitenkin tuottaa 1:1 värit oikean värimaailman mukaan, kun EVF näyttää sen mitä sensori tuottaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Liitännät on sijoitettu kameran vasemmalle puolelle kahden kumisuojuksen alle. Kamerassa on 3,5 mm kuuloke- sekä mikrofonipaikat. Lataus sekä kuvien välittäminen onnistuu Micro-USB -portin kautta. Kameran pystyy myös liittämään lisänäyttöön HDMI D -johdolla. Muistikorttipaikka sijaitsee kädensijassa luukun takana. Sony A7r II hyväksyy normaaleja SD-kortteja mutta vaatii vähintään 64 gigatavun UHS U3 SDXC-kortin, jotta kaikki ominaisuudet olisivat käytössä.

Laite ei itsessään ole älyttömän nopea. Kuvien tarkasteluun siirtyminen sekä kameran käynnistäminen vie huomattavasti aikaa. Kannattaa käydä kokeilemassa liikkeessä kuinka nopeasti kuvat ovat nähtävissä. Jokaisella on oma mieltymyksensä tähän. 

Sensori

Sony A7r II pitää sisällään huiman 42 megapikselin sensorin. Tuo luku kuulostaa älyttömältä, kun otetaan huomioon kuinka pieni kamera on. Canon 5D Mark 3 painaa 950 grammaa kun Sony A7r II painaa vain 582 grammaa. Canon 5D Mark 3:ssa on 24 megapikseliä, kun Sony on saanut mahdutettua kameraansa kaksi kertaa suuremman määrän megapikseleitä pienempään runkoon. Vaelluksilla ja matkailussa kameran ”keveydestä” on ehdottomasti hyötyä.

42 megapikseliä on tuplasti enemmän, mitä on minun A6000 -kameran kennossa. Kuvanlaatu ja tarkkuus ovat huomattavasti parempia kuin croppi-kennolla. Sony on pystynyt kehittämään todella uniikin sensorin. 42 megapikselin kuvasta pystyy hyvin leikkaamaan puolet pois joilloin jäljelle jää 24 megapikseliä, joka on myös käyttökelpoista.

Korkean resoluution vuoksi objektiivien pitää myös olla korkea laatuinen. Sain testiin myös Sonyn 55mm F/1.8 Zeiss -objektiivin. Kyseinen objektiivi on valmistettu todella korkealaatuisesti. Koko ulkokuori on alumiinia ja painoa objektiivilla on 281 grammaa. Zeiss -objektiivi tuottaa todella kaunista jälkeä sekä tarkennus on nopeata A7r II sekä A6000 -kameroiden kanssa. 1.8 aukolla kuvan keskikohta on erinomaisen tarkka eivätkä reunatkaan jää kovinkaan taakse tarkkuudessa. Ainoa miinus on objektiivin hinta, 900 euroa F/1.8 -lasista on paljon. Canonilla on 50mm F/1.8 -lasi vain 100-150 euron hintaluokassa.

Sensorissa on myös kuvanvakain. Sonyn A7 Mark II -sarjalaiset olivat ensimmäisiä sensorikuvanvakaustekniikkaa käyttäviä täyskennoisia kameroita markkinoilla. Tekniikkaa on ennenkin käytetty Olympuksen kameroissa. Entuudestaan kuvanvakausjärjestelmä löytyy objektiiveista optisena versiona. Objektiiveissa kokonainen lasi liikkuu putkessa kompensoiden liikkeitä ja näin saadaan tarkempia kuvia ja sulavempaa videokuvaa.

Sensori kuvanvakaus toimii samalla periaatteella. Sensori pystyy liikkumaan rungossa kompensoiden liikkeitä. Paras vakaus saadaan yhdistämällä sensorinvakaus sekä optinen vakaus. Sony kutsuu tätä viiden akselin kuvan vakaudeksi.

Järjestelmä toimii hyvin ja olin yllättynyt, kuinka paljon tulinkin käyttämään tätä ominaisuutta. Vintage- sekä non-Sony -linssien käyttö videokuvauksessa toimi hyvin ja vakauden huomasi heti. Yökuvaus onnistuu myös ilman jalustaa mutta vaatii sopivan valaistuksen, jotta kuvat ovat tarkkoja. ISO -herkkyys tuottaa yllättävän puhdasta jälkeä. ISO 6400 on täysin käytettävä, kun A6000 on täynnä kohinaa tässä pisteessä. Alempi kuva on neljän kuvan panorama. Käytin ISO 12 800 arvoa.

Kaikki Sonyn A-sarjan peilittömät kamerat käyttävät E-mount -objektiivikantaa. Ilman peiliä sensori ei ole kovinkaan syvällä rungossa, joka mahdollistaa muiden valmistajien objektiivnen käytön. E-mountille myydään passiivia sekä aktiivisia adaptereita. Passiivinen adapteri ei siirrä mitään tietoa kamerasta objektiiviin, mutta aktiivinen välittää tietoa objektiivin ja kameran välillä, kuten aukkokoon, optisen kuvanvakauden sekä tarkennuksen varauksin. Itselläni on melko suuri kokoelma 10-30 vuotta vanhoja objetiiveja Canonilta, Nikonilta sekä Minoltalta. Tarkkuus ei jokaisessa lasissa täsmää ihan nykyajan huippuja, mutta muutama Nikon ja Canon -lasi ovat erittäin harvinaisia sekä toimivat tarkkuutensa puolesta hyvin Sonyssa. Suosittelen erittäin lämpimästi vintage -lasien kokeilemista Sonyssä, sillä vanhan linssin voi uusiokäyttää ja ne ovat yleisesti reilusti edullisempia kuin nykyajan linssit.

Kuvassa kaksi Nikonin lasia. Molemmat lasit ovat yli 20 vuotta vanhoja.

Aktiivisia adaptereita on Canonin sekä Nikonin mountilla, joista ensimmäinen on huomattavasti suositumpi markkinoilla. Sigman valmistama Mc-11 adapteri toimi erinomaisesti Sony A7R II -kameran kanssa. Ero kyseisen kameran sekä A6000 välillä oli suuri. R-versiossa adapteri toimi lähes kuin natiivi linssi. A6000 kamerassa adapteri on käytettävissä, mutta ei yllä aivan R-version tasolle. Eli jos sinulla on Canonin kamera ja olet suunnittelemassa vaihtamista Sonyn leiriin, niin älä myy Canonin laseja pois, sillä jotkin niistä voivat toimia erinomaisesti Sonyssa. Sigman lasit toimivat aika varmasti Sigman adapterin kanssa. Markkinoilla on myös Metabones-adapteri, josta on myös Speed Booster- sekä normaaliversio. En ole koskaan käyttänyt kyseistä adapteria, niin en voi sanoa sen toimivuudesta Sonyn kameroissa.

Samyang 24mm, 85mm ja 135mm käyttö A7R II- ja A6000 -kameroissa

Markkinoiden suurin objektiivivalikoima on Canonilla. Lähi vuosina korealaiset ja kiinalaiset pienemmät yritykset ovat julkaisseet omat edullisemman tason objektiivinsa. Kun esimerkiksi Canon 135mm f2 maksaa lähemmäksi 1200 euroa kun Samyang tarjoaa 135mm f2 vain 600 euron hintaluokkaan. Tässä pienessä arvostelussa testaan ovatko Samyangin lasit hintansa arvoisia.

Samyang Optics on korealainen 1972 perustettu objektiivi sekä kamera varuste valmistaja. Samyangin objektiivimallistoa voi löytyä monella eri brändillä. Vivitar, Falcon, Rokinon, Walimex, Bower, Opteka, Bell and Howell, Polar ja Pro-Optic merkkiset objektiivit ovat valmistettu samalla tehtaalla Koreassa. Brändi on muuttunut jostain syystä eri maiden myynnissä. Esimerkiksi Suomessa kyseiset lasit tunnetaan Samyang laseina kun Saksassa ne ovat Walimex.

Samyangin keino erottua markkinoilta on sen edullinen hinta verrattuna kamera valmistajien laseihin. Objektiiveja löytyy 7.5mm jopa 300mm saakka. Näistä suosituimpia ovat F1.4 -sarja sekä 14mm f2.8 (erittäin suosittu tähti- ja revontulikuvauksessa). Sain testiin kolme eri kinovastuksen lasia. 24mm (väärä paketti, paketissa lukee 35mm), 85mm sekä 135mm on yhdistelmänä sopivan laaja peruskäyttöön. Käytin testi kuviin Sonyn A6000- sekä A7R II -runkoja. Kerron hieman enemmän laseista:

– Samyang 24 mm f1.4 Photo -versio 659 euroa

24 mm on täysi kennoisella kameralla normaali laaja objektiivi. A6000 APS-C kennolla objektiivi on 36mm 1.5 cropin takia. f1.4 sopii loistavasti pimeä kuvaukseen, sillä kyseinen objektiivi päästää läpi todella paljon valoa.

 

 

 

 

 

 

 

Samyang 85mm f1.4 Cine -versio 359 euroa

85mm on ehdottomasti käytetyin objektiivi luokkani. Panoramat on helppo tehdä sillä kyseinen objektiivi ei vääristä kuvaa lähes yhtään. Objektiivi sopii hyvin tilaisuuksiin, maisemakuvaukseen sekä tilanteisiin, joissa on heikko valo. Cine -versio sisältää rattaat valmiiksi kiinnitettynä sekä portaattoman aukonsäädön. Loistava valinta videokuvaukseen.

 

 

Samyang 135mm f2 Photo -versio 539 euroa

135mm on keskikokoinen tele-lasi. Henkilökuvaus sekä kauempaa kuvattavat kohteet ovat juuri sopivia kyseiselle lasille. Croppi kennolla 202.5mm, joka tuottaa todella kapean kuvan. Tämä on painavin ja suurin kolmikosta.

 

 

 

Kuvia Samyangin linsseillä

Olen käyttänyt linssejä Sonyn A6000 kamerassa sekä täyskennosessa A7R II -mallissa. Osa kuvista on panorama yhdistelmiä.

Samyang objektiivien yhteenveto

Samyang on tehnyt erinomaista työtä. Kaikki kolme ovat huipputarkkoja sekä hintansa arvoisia. Hinnat mitkä mainitsin ylempänä ovat uuden obketiivin hintoja. Parhaimmassa tilanteessa voit löytää monta sataa halvemman vähän käytettynä. Iso tekijä, joka tekee Samyangin laseista edullisempia on tarkennus. Manuaalitarkennus ei ehkä sovi kaikille, mutta itse käytän vain manuaali tarkenteisia laseja. Erikoisominaisuus kuten optinen kuvanvakaaja ei löydy Samyangin manuaalilaseista. Onneksi sonyn R-mallissa on sensorikuvanvakaaja. Parhain hinta-laatusuhde on 85mm mallissa, joka maksaa vain 359 euroa. Iso kiitos Focus Nordicille objektiivilainasta.

Kamera akun kesto ja kamerasovellukset

Sony on käyttänyt NP-FW50 mallista akkua todella kauan. Sonyn NEX-6 kamera julkaistiin vuonna 2010 ja tämä kamera käytti juuri tuota NP-FW50 -akkua. Viisi vuotta myöhemmin A7 sekä A6xxx -sarjat käyttävät samaa akkua. Akun kesto ei ole mitenkään päätähuimaava, kun verrataan perinteiseen järjestelmäkameraan. Sony lupailee, että yhdellä akulla kuvailee 340-290 kuvaa. Itse olen pystynyt kuvaamaan lähemmäksi 500 kuvaa yhdellä akulla, todella himmeällä näytöllä ja sammuttamalla laiteen heti, kun en kuvaa. Akku on yllättävän hintava tehoisekseen. Suurinpiirtein 50 euroa on varsin paljon kyseisestä akusta. Netistä löytyy myös Off-brand akkuja sekä dummy-akkuja, jotka voidaan liittää akkupankkiin DC-johdon avulla.

Sonyn tuttu ”Sony Playmemories” löytyy myös R-versiosta. Muutama sovellus on ilmainen, mutta loput ovat maksullisia. Sovelluksilla voidaan säätää esimerkiksi Time lapse -kuvausasetuksia tai harjottaa Star Trails -tekniikkaa suoraan kamerassa. Sovellukset ovat melko hintavia, sillä kaikki voidaan suorittaa koneella jälkikäteen. Ainoa etu sovelluksissa on niiden helppokäyttöisyys ja painon säästö. Painon säästöllä tarkoitan esimerkiksi ylimääräisten johtojen kotiin jättämistä. Time lapse -kuvaukseen ei tarvitse juuri oikeaa johtoa, vaan asetukset onnistuvat kameran sovelluksessa.

Kamerassa on myös NFC-yhteys. Puhelimen välityksellä voidaan luoda yhteys laitteeseen. Kuvat siirtyvät kamerasta puhelimelle pitämällä puhelinta NFC-laatan kohdalla. Olen ollut itse tyytyväinen Tähän ominaisuuteen. Kuvat on helppo jakaa ja yhteyden luonti on ei tuota ongelmia. Ainoa miinus on resoluutio. Jos kuvaat RAW-kuvaa ja jaat kuvan puhelimelle niin kuva ei ole täysresoluutioinen. Halutessaan täysresoluutiokuvan puhelimelle pitää kuvata JPEG-kuvia.

Kuvaaja Juuso Toivonen

Instagram @juusotoivone 

www.juuso.kuvat.fi

Pyysin myös hyvän ystäväni Juuson mietteitä kamerasta. Hän käytti Sony A6300 -kameraa, mutta päätyi vaihtamaan sen A7R II-versioon. Juuso on käyttänyt R-mallia nyt kolmisen kuukautta. Tässä hänen plussat sekä miinukset kamerasta. Lopussa on myös hänen ottamiaan kuvia R-mallin kameralla.

Plussat (+)

  • +Jäätävä kuvanlaatu (42 mpix) ISO 6400 täysin käyttökelpoista
  • +4K-videon laatu huippu, pimeässä crop-modessa edes ISO 25600 ei kohise häiritsevästi
  • +Kuvissa rajausvaraa melkein loputtomiin asti = mahdollistaa kuvaamisen huomattavasti kauemmaksi kuin objektiivin millit antavat myöden
  • +Tarkennusnopeus ja seuranta uskomattoman nopeita ja tarkkoja vaikkei olekkaan “sporttikamera”, jos kärsivällisyys riittää niin toimiva myös urheilukuvaukseen
  • +Ergonomia ja kuvausmukavuus verrattuna A6xxx-sarjaan
  • +Uskomattoman kompakti ominaisuuksiin ja kuvien tekniseen laatuun nähden, silti todella jämäkkä ja hyvin rakennettu.
  • +Runkovakaaja mukava plussa, ei vedä vertoja optiselle vakaajalle, mutta parempi kun ei mitään

Miinukset (-)

  • -Kameraa ei ole suunniteltu nopeisiin tilanteisiin: Puskurimuistin tyhjennys älyttömän hidas, eikä muistikortin nopeudella ole juurikaan merkitystä tietyn rajan jälkeen, johtuu järkyttävistä 80 megan raakakuvista. Kamera on tyhjennyksen ajan käytännössä täysin jumissa ja uusien kuvien ottaminen “jonoon” hidastaa entisestään
  • -42 mpix: kuvat vie älyttömän paljon tilaa ja suurien kuvamassojen käsittely tuskallista tehokkaallakin pöytäkoneella
  • -Akun kesto selvästi huonompi kuin A6xxx-sarjassa, ei kuitenkaan niin huono kuin ohjemäärä n.350 kuvaa antaa ymmärtää
  • -Videossa 120 fps -hidastus onnistuu vain 720p resoluutiolla
  • -Kenno kerää pölyä todella helposti
  • -Hankala käyttää kylmällä, hanskat kädessä

Kameran yhteenveto

Sony A7r II on Sonyn kärkeä ja sen kyllä huomaa ominaisuuksista. Kameran hitaus voi olla merkittävä vaikuttaja kuluttajalle. Valokuvaus vaatii kärsivällisyyttä, sillä tällä kameralla tulet tarvitsemaan sitä. Sonyn linssilinjasto on tällä hetkellä markkinoiden pienimpiä, mutta Sony on julkaissut uusia sekä samalla kohtuullisen hintavia linssejä. Linssien hinnat kääntyvät lähemmäksi 1000 euroa, sillä ne ovat suunniteltu pääosin ammattilaiskäyttöön. On vihjailtu että Sony julkistaisi pian päivitetyt A7 -sarjalaiset. Mutta tällä hetkellä markkinoilla olevat Sonyn kamerat ovat varmasti vastinetta rahoille. Jos joku on etsimässä pientä peilitöntä kameraa järjestelmäkameran tilalle, niin kannattaa kääntyä Sonyn puoleen. Jos budjetti ei riitä täyskennosiin kameroihin, niin on myös olemassa Sonyn kroppikennoset A6xxx -sarjalaiset.

Kommentoi

Lisää aiheesta:Arvostelut