OnePlus laajentaa tuotevalikoimaansa ja vakuuttaa sitoutumistaan Euroopan markkinoille – Haastattelussa strategiajohtaja Tuomas Lampén
Suomessa hyvin tunnettu älypuhelinbrändi OnePlus on viime aikoina laajentanut tuotevalikoimaansa sekä uudistanut strategiaansa. Alkukeväästä julkaistiin brändin uusi 1+4+X-strategia, jonka lisäksi OnePlus on julkaissut ensimmäisen tablet-laitteensa globaalisti.
OnePlus on ollut otsikoissa myös emobrändi Oppon tekemien muutoksien takia, mutta OnePlus vakuuttaa olevansa edelleen sitoutunut vahvasti Euroopan markkinoihin. Pääsimme SuomiMobiilissa haastattelemaan OnePlussan Euroopan strategiajohtaja Tuomas Lampénia uuden tablettilaitteen sekä brändin uuden strategian tiimoilta.
Kuluttajat haluavat laajentaa älypuhelinkokemusta
OnePlus perustettiin vuonna 2013, jolloin brändin tavoitteena oli vastata älypuhelinmarkkinoiden kysyntää tarjoamalla kuluttajille lippulaivalaitteita ilman lippulaivatason kustannuksia. OnePlussan mukaan kuluttajat haluavat nykypäivänä myös paljon muuta, jonka myötä OnePlus pyrkii vastaamaan omalla laite-ekosysteemillään muuttuvaan kysyntään. Tätä varten OnePlus on rakentanut uuden 1+4+X-tuotestrategian.
Tuomas Lampén avasi haastattelussa tuotestrategian mystistä nimeä. Numero ”1” edustaa älypuhelinta, joka toimii strategian keskiössä. Numero ”4” edustaa vastaavasti neljää tukevaa tuotekategoriaa, jotka ovat tabletit, puettavat älylaitteet, audio ja TV. Lisäksi kirjain ”X” edustaa kaikkia muita IoT-tuotteita markkinoilla. OnePlus näkeekin esineiden internetin kasvavana ja tulevaisuuden teknologiana.
”IoT eli esineiden internet kasvaa jatkuvasti ja tulee olemaan tulevaisuuden teknologiamalli. Vaikka älypuhelimet ovat meillä toimintamme keskiössä, investoimme nyt voimakkaasti myös muihin ”+4” -tuotekategorioihin voidaksemme tuoda kuuluisan nopean ja sulavan käyttökokemuksemme useammille tuotteille ja käyttäjille”, kertoi Tuomas Lampén.
OnePlus on panostanut alusta lähtien huipputason älypuhelimiin, mutta viime vuosina on nähty myös suurempia panostuksia edullisempiin puhelimiin. Lisäksi uusien tuotekategorioiden tuominen puhelimien rinnalle herättää kysymyksen, onko puhelimien painoarvo vähentymässä OnePlussan tuotevalikoimassa? Suoraa vastausta ei Lampénilta saatu, mutta hänen mukaansa laajempi ekosysteemi tuo käyttäjille lisäarvoa.
OnePlus One julkaistiin 10 vuotta sitten ja vuonna 2016 yhtiö laajensi audiotuotteisiin lanseeraamalla OnePlus Bullets -kuulokkeet. Molempien tuotekategorioiden tavoitteena oli tarjota huipputekniikoita ilman kompromisseja haastaen markkinaa ja ne muodostivat perustan OnePlus-brändille. Vielä tuolloin OnePlus ei kuitenkaan panostanut laitteiden väliseen kokemukseen, vaan puhelin- ja äänituotteet olivat itsenäisiä tuotteita.
”Sekä älypuhelin, että kuulokkeet suunniteltiin itsenäisiksi tuotteiksi, joiden tavoitteena oli tarjota kuluttajille lippulaivaominaisuuksia edullisempaan hintaan. Laitteiden väliseen kokemukseen ei kuitenkaan kiinnitetty juurikaan huomiota”, kertoi Lampén.
Vasta tämän jälkeen OnePlus on panostanut enemmän laitteiden väliseen liitettävyyteen, julkaisemalla Intian markkinoille ensimmäiset älytelevisiot. Televisiot pystyi yhdistämään muihin OnePlus-laitteisiin ja Lampén kertoi haastattelussa tuolloin palautteen helposta liitettävyydestä olleen erittäin positiivista.
Ekosysteemiä laajennettiin vuonna 2021, kun esiteltiin ensimmäinen OnePlus Watch -älykello. Tuomas Lampénin mukaan kyseessä oli ensimmäinen globaalisti lanseerattu laite, jolla pystyi muodostamaan vaivattomasti yhteyden älypuhelimiin ja muihin älylaitteisiin. Vaivattoman liitettävyyden taustalla kerrottiin olevan OxygenOS-käyttöliittymän.
”Laitteiden liitettävyys on tullut yhä tärkeämmäksi, mutta pääpainomme on pysynyt arvon tuottamisessa asiakkaillemme. Tämä on johtanut siihen, että olemme kehittäneet laitteita jonkin verran toisistaan riippumatta, ainakin tähän asti”, kertoi Lampén.
Jatkossa OnePlussan tavoitteena kerrotaan olevan tuotevalikoiman rakentaminen, joka muodostaa toimivan ekosysteemin.
”Vaikka älypuhelimet pysyvät OnePlussan ytimessä ja 1+4+X-universumimme keskipisteessä, keskitymme jatkossa yhä enemmän sellaisen tuotevalikoiman rakentamiseen, joka muodostaa tehokkaan, nopean ja sulavasti toimivan ekosysteemin, josta käyttäjämme voivat nauttia”, vakuutti Lampén.
OnePlussan visio ja tulevaisuuden ekosysteemi tarvitsevat tabletin
OnePlus Pad on ensimmäinen tablettilaite OnePlussalta, jota on odotettu jo vuosia. OnePlussan kerrotaan julkaisseen tabletin kahdesta syystä, joista tärkein on kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen. Toiseksi syyksi mainitaan halu tarjota lippulaivalaite, joka haastaa nykyiset tablettimarkkinat.
”Covid 19 -pandemian myötä työkulttuuri on muuttunut. Etätyötrendi on säilynyt pandemian jälkeenkin, ja sen seurauksena samoja laitteita käytetään sekä työ-, että vapaa-ajan tarkoituksiin, sekä toimistolla, että kotona. Siksi suunnittelimme laitteen, joka sopii molempiin tarkoituksiin. Halusimme tehdä hyvännäköisen tabletin, joka on tehokas, mutta helppo kantaa mukana”, kertoi Lampén.
Uutuustablettiin OnePlus on tuonut samoja vahvuuksia kuin älypuhelimiin viimeisen kymmenen vuoden ajan. Puhelimissa brändin tavoitteena kerrotaan olleen valmistaa Android-laitteita luotettavalla laitteisto- ja ohjelmistokokemuksella kohtuulliseen hintaan. Nyt tämä tavoite on toteutettu tabletin muodossa. Tuomas Lampén paljastaa OnePlussan työskennelleen jo vuodesta 2019 lähtien tämän tavoitteen eteen.
Mutta miksi OnePlussan ensimmäinen tabletti nähdään vasta nyt? Huhuja ja puhetta tabletista on ollut jo vuosia. OnePlussan mukaan ihmiset ovat nykyään yhä halukkaampia käyttämään älypuhelimiaan enemmän, mutta joskus tarvitaan myös vielä suurempaakin näyttöä, fyysistä näppäimistöä tai jopa kynää.
”Visiomme ja tulevaisuuden ekosysteemimme tarvitsee tabletin, minkä vuoksi olemme julkaisseet OnePlus Padin juuri nyt”, perusteli Tuomas Lampén tabletin julkaisua.
OnePlus Padin kerrotaan vastaavan kysyntään, jossa ihmiset tarvitsevat yhden laitteen, jota voidaan käyttää sujuvasti sekä työhön, että vapaa-aikaan. OnePlus kertoo myös tarkastelleensa tämänhetkisiä haasteita tablettimarkkinoilla ja pyrkineen korjaamaan ne.
”OnePlus Pad edustaa ensiaskeltamme tablettimarkkinoille, eli aloitusta puhtaalta pöydältä. Saimme mahdollisuuden suunnitella alusta alkaen tabletin, joka palvelee kuluttajien tarpeita vuonna 2023”, kertoi Lampén.
Näytön kerrotaan olevan osa-alue, jota OnePlus on työstänyt ajatuksen kanssa. OnePlus kertoo huomanneen, että perinteisissä tabletissa ei usein näy tarpeeksi sisältöä näytöllä, eikä useimmat tablettien näytöt pysty näyttämään koko asiakirjaa kerralla. Tämän innoittavamana OnePlussan kerrotaan hakeneen ratkaisua erilaisesta näytöstä ja inspiraation lähteenä on toiminut kaikille tuttu A4-paperi.
”Investoimme yli miljoona euroa tutkimukseen löytääksemme parhaan ratkaisun ja monien prototyyppi- ja kehityskierrosten jälkeen löysimme kuvasuhteen, joka on hyvin lähellä A4-paperia. OnePlus Padin näytön kuvasuhde on 7:5, joka on täysin uusi ja ainutlaatuinen. Kutsumme sitä ReadFit -näytöksi. 7:5-näyttö sopii mahtavasti myös sovellusten moniajoon ja tekee erityisesti työ- ja opiskelukäytöstä paljon mukavampaa”, kertoi Lampén.
OnePlus Pad -tabletille tarjotaan erilaisia lisälaitteita tehostamaan työskentelyä, joita ovat esimerkiksi kosketusnäyttökynä sekä näppäimistökuori. OnePlus ei kuitenkaan lähtenyt lokalisoimaan näppäimistöään paikallisille markkinoille, eli tarjolla ei ole Pohjoismaihin optimoitua versiota. Tuomas Lampénin mukaan kyseessä on brändin ensimmäinen tabletti, ja siinä on keskitytty varmistamaan perusasioiden toimivuus.
”Kun ymmärrämme tablettien kysyntää paremmin eri markkinoilla, niin myös kykymme toimittaa enemmän vaihtoehtoja kuluttajille paranee. Tämä pätee myös näppäimistöön, sekä esimerkiksi vaihtoehtoisiin väreihin ja vielä parempiin ohjelmisto-ominaisuuksiin”, kertoi Lampén.
Ensimmäisessä tabletissa on kerrottu panostetun paljon ohjelmistoon. OnePlus Pad pitää sisällään OxygenOS 13.1 -käyttöliittymän, joka on optimoitu tablettikäyttöön. Lampénin mukaan optimointeja on tehty myös suorituskykyyn ja virtatehokkuuteen. Mukana on myös parannuksia moniajoon, sillä näyttö voidaan jakaa puoliksi kahdelle eri sovellukselle ja sovelluksia voidaan suorittaa kahtena erillisenä esiintymisenä.
OnePlus Pad vai sittenkin Oppo Pad 2?
Ei ole mikään salaisuus, että OnePlus toimii nykyisin emobrändi Oppon alaisuudessa. Vaikka OnePlus kertoo työskennelleensä tabletin parissa jo vuosia, niin taustalla on kuitenkin paljon tuttua Oppolta niin laitteiston kuin ohjelmistonkin osalta. OnePlus Pad näki päivänvalon helmikuussa ja maaliskuussa Oppo julkisti oman Oppo Pad 2 -tabletin. Laitteet ovat identtisiä lähes jokaisella osa-alueella. OnePlussan strategiajohtaja Tuomas Lampén ei lähde haastattelussa kiistämään asiaa, vaan kertoo kahden brändin yhdistämisen tuovan etuja OnePlus-käyttäjille.
”OnePlus Pad on laitteistoltaan ja suunnittelultaan hyvin samanlainen kuin OPPO:n tabletti. Näiden kahden brändin yhdistäminen tuo etuja OnePlus-käyttäjille, ja tabletti on täydellinen esimerkki siitä. Molempien yritysten yhteisten resurssien ansiosta OnePlus on pystynyt tuomaan tabletin markkinoille paljon aikaisemmin kuin mitä alun perin suunniteltiin. Ohjelmiston näkökulmasta laitteet ovat kuitenkin erilaisia, koska OnePlus Pad käyttää OxygenOS:ää. Tämä tarkoittaa, että käyttäjät voivat nauttia OnePlus-käyttöliittymästä ja -kokemuksesta myös tabletilla”, vahvisti Lampén.
Androidia on usein moitittu huonoista optimoinneista suurille näytöille, mutta Google on parantanut tilannetta erityisesti Android 12L- ja Android 13 -versiossa. Lisäksi Google on itse lähtenyt mukaan tablettimarkkinoille julkaisemalla hiljattain Pixel Tablet -laitteen. Google on OnePlussankin käyttämän Android-käyttöjärjestelmän taustalla, mutta OnePlus ei näe Googlea suurena haastajana.
”OnePlussan filosofia on hyvin erilainen kuin muiden valmistajien. Tavoitteemme ei ole hallita markkinoita, vaan tarjota loistavia teknologiakokemuksia yhteisömme jäsenille kohtuullisin hinnoin. Meille tämä loistava tuotekokemus syntyy harmoniasta ohjelmiston ja laitteiston välillä. Googlen tulo Android-pohjaisella tabletilla ei siis ole huolenaihe, vaan pidämme sitä positiivisena asiana”, kertoi Lampén.
Voisiko OnePlus ottaa oppia Googlelta tablettimarkkinoilla?
”Uskomme, että Googlen resurssien lisääminen Android-tablettikokemukseen tuo varmasti etuja myös OnePlus Pad -ohjelmistokokemukseen. Lisäksi meillä on 10 vuoden kokemus Androidin parissa työskentelystä, joten meillä on hyvät mahdollisuudet tehdä vielä enemmän yhteistyötä kehittääksemme alustaa tableteille”, pohti Lampén.
OnePlussan ensimmäinen tabletti hurmasi kuluttajat
OnePlus Pad on otettu hyvin vastaan, sillä kysynnän kerrotaan olevan odotettua suurempaa. Tuomas Lampénin mukaan OnePlussalla jännitettiin uuden tuotekategorian julkaisua ja yleisön reagointia uutuustablettiin. OnePlus on kuitenkin helpottunut, että kuluttajien reaktiot tabletin lanseerauksesta asti ovat olleet positiivisia.
Tabletin ennakkotilauskampanjoiden kerrotaan ylittäneen odotukset ja OnePlus Pad on myyty loppuun muutamassa päivässä Euroopassa.
”Ennen kuin OnePlus Pad tuli myyntiin, meillä oli verkkokaupassamme kaksi ennakkotilauskampanjaa ja ensimmäisessä emme olleet vielä paljastaneet edes hintaa. Molemmat ennakkotilauskampanjat ylittivät odotuksemme ja tabletti myytiin loppuun muutamassa päivässä Euroopassa. Emme voisi olla tyytyväisempiä tähän aloitukseen”, kertoi Lampén.
Kysyntää OnePlussan ensimmäiselle tabletille on ollut, mutta toistaiseksi kyseessä on vasta tablettimarkkinoiden tunnustelua. Tablettien osalta Tuomas Lampén kertoo OnePlussan keskittyvän hintasegmentin korkeampaan päähän, mutta toistaiseksi edullisempia tabletteja ei ole näköpiirissä.
”Keskitymme hintasegmentin korkeampaan päähän, mutta jos saamamme palaute viittaa siihen, että edullisemmalle mallille on kysyntää, olemme avoimia tutkimaan myös sitä vaihtoehtoa tulevaisuudessa”, kertoo Lampén.
Onko OnePlussalla tulevaisuutta Euroopassa?
OnePlus ja sen emobrändi Oppo ovat olleet vahvasti otsikoissa viime viikkoina mahdollisesti Euroopasta vetäytymisen osalta. Keväällä uutisoitiin raporteista, joiden mukaan OnePlus ja Oppo vetäytyisivät monista Euroopan maista keskittyen vain avainmarkkinoihin.
Tieto kuitenkin kiistettiin OnePlussan toimesta nopeasti, mutta esimerkiksi Saksassa OnePlussan ja Oppon älypuhelimet ovat myyntikiellossa Nokian voittaessa patenttikiistan. Taustalla kuitenkin kuohuu, sillä Oppo on tehnyt sopeuttavia toimia maailmantalouden ja älypuhelinteollisuuden epävarmuustekijöistä johtuen. Esimerkiksi toukokuussa Oppo sulki täysin yllättäen itse kehitettyjä piirejä suunnitelleen yksikön.
Oppo tunnetaan nopeista ja yllättävistä liikkeistään, mutta ainakin vielä haastattelussa OnePlussan Euroopan strategiajohtaja Tuomas Lampén kertoi brändin olevan sitoutuneen kaikille Euroopan markkinoille.
”Huhut ja spekulaatiot ovat usein osa suurta ja kasvavaa liiketoimintaa. OnePlus on sitoutunut kaikille Euroopan markkinoille ja Iso-Britanniaan. Vuosi 2023 on alkanut meillä hienosti, kun olemme julkaisseet Euroopassa menestyksekkäästi monia tuotteita”, kommentoi Tuomas Lampén.
Lampén kertoi brändillä olevan suunnitelmissa julkaista uusia tuotteita ja päivityksiä vuoden 2023 aikana. Lisäksi suunnitelmia on myös vuodesta 2023 eteenpäin.
”Meillä on vielä muitakin tuotteita ja ohjelmistopäivityksiä suunnitelmissa vuodelle 2023 ja siitä eteenpäin, joten kannattaa olla kuulolla”, vihjaa Lampén.