HuaweiYleinen

Mielipide: Huaweita ei kiinnosta Mate 20 Pron näyttöongelmat

Huawei julkaisi lokakuussa sen tuoreimman lippulaivapuhelimen, Mate 20 Pron. Suomessa puhelin saapui myyntiin 5. marraskuuta 999 euron hintaan. Valitettavasti puhelimen kanssa on ollut ikäviä näyttöongelmia, joista olemme jo aikaisemmin kertoneet.

Itse sain käsiini Mate 20 Pro -puhelimen jo lokakuun puolessa välissä laitteen julkaisun yhteydessä – ja mikä sattuma, juurikin tämä yksilö oli varusteltu LG:n viallisella näyttöpaneelilla. Ilmoitin asiasta Huaweille jo heti laitteen julkaisun jälkeisellä viikolla, jolloin vihertävyys näytössä alkoi olemaan jo varsin häiritsevä. Vain viikkoa myöhemmin ilmoituksesta sain vastauksen, jossa Huawei pahoitteli puhelimen käyttäytymistä sekä lupasivat selvittää mistä ongelma johtuu ja palaavan asiaan mahdollisimman pian.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Marraskuun alussa pyysin Huaweilta virallista kommenttia Mate 20 Pron viallisista näytöistä, sillä testilaitteessani näyttö oli jo tässä vaiheessa hyvinkin vihreä. Tähän pyyntöön Huaweilta vastattiin hyvinkin nopeasta ja kerrottiin, että Huawei Suomen päästä on pyydetty Huawein ylemmiltä tahoilta selvitystä näytöistä ja luvattiin palata asiaan vielä saman päivän aikana. Samalla Huawei lähetti puhelimen testaamista varten uuden yksilön, jossa ei olisi vihreyttä näytössä. Uusi testipuhelin oli käsissä jo seuraavana päivänä, mutta Huawein virallista selvitystä näytöistä ei kuulunut.

Kyselin Huaweilta kommenttia vihreisiin näyttöihin pian, sillä mitään ei kuulunut lupauksista huolimatta. Tässä kohtaa Huawein Suomen puolelta jälleen pahoiteltiin näytöstä aiheutunutta vaivaa, mutta mitään selvitystä näytöistä ei vielä ollut. Huawei kertoi yhtiön tutkimus- ja tuotekehitysosaston tutkineen ongelmaa, mutta mitään vikaa ei ollut löydetty. Huaweilta kuitenkin luvattiin, että asiasta kerrotaan, kun ongelman lähde on löydetty.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Huawei kertoi tässä vaiheessa myös, että minulla ollut Mate 20 Pro on ensimmäinen vihertävyysongelmasta kärsivä yksilö Suomessa, mutta maailmalla vastaavia tapauksia on ollut muutamia. Jo marraskuun alussa Mate 20 Pro oli rantautunut myyntiin valituilla markkinoilla. Myös Suomessa osa operaattoreista oli aloittanut etuajassa toimittamaan puhelimia asiakkailleen. Mikäli ongelma olisi ollut ainoastaan saamassani Mate 20 Pro -yksilössä, niin luonnollinen vastaus olisi ollut, että minulle päätynyt testikappale on esituotantoyksilö, jossa voi olla enemmän ongelmia kuin kuluttajille tarkoitetuissa laitteissa. Mate 20 Pro oli jo kuitenkin myynnissä, ja kymmenet tai jopa sadat puhelimen ostaneet alkoivat valittamaan vihreistä näytöistä foorumeilla [2] sekä Huawein tukipalstoilla. Ongelmat eivät voineet johtua ainoastaan esituotannossa tehdystä virheestä, vaan ongelma oli laajempi.

Myöskin Suomessa vastaavia vihreitä näyttöjä alkoi löytyä kuluttajien käsistä. Yksi ensimmäisistä löytyi Twitterissä Teme-nimimerkillä esiintyvällä käyttäjällä. Kerroin tästä Mate 20 Pro -yksilöstä myös Huaweille ja vastauksena sain, että Huawei ottaa yhteyttä Temeen ja pyytää laitetta lisätutkittavaksi tarjoten hänelle uutta Mate 20 Pro -puhelinta veloituksetta. Temellä Mate 20 Pro on käynyt jo monesti vaihdossa ja vasta kolmannella kerralla hän sai käsiinsä puhelimen, jossa ei ollut ongelmia näytössä. Twitterissä Teme kertoi SuomiMobiilille, että Huawei on luvannut hyvitystä jatkuvista huollossa käymisistä, mutta minkäänlaista yhteydenotto Huawein suunnalta ei ole toistaiseksi tullut myöskään hänelle.

Temen kohtaamien näyttöongelmien jälkeen aloin myös tarkastelemaan testiin lähetettyä toista Mate 20 Pro -puhelinta tarkemmin. Myöskin tästä yksilöstä löytyi alkavaa vihertävyyttä ympäri näyttöä, mistä myös ilmoitin Huaweille. Lauantaina 3. marraskuuta Huawei Suomen markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Takala antoi kommentin näyttöongelmista Suomen osalta. Takala kertoi, että Huawei tutkii par’aikaa syytä siihen, miksi pienessä osassa puhelimia on esiintynyt vihertävyyttä. Lisäksi kerrottiin, että Suomessa kuluttajat saavat veloituksetta uuden puhelimen, mikäli heillä on viallinen näyttö.

Takalan lupaus on kuitenkin ollut todennäköisesti hieman liiallinen, sillä tämän jälkeen Huaweilta ei olla enää vastattu kyselyihin. Takalan kommentti aiheesta on kuitenkin täysin kuluttajalainsäädännön mukainen, jolloin ilman kommenttiakin vialliset näytöt puhelimessa olisivat olleet takuun kattava virhe.

SuomiMobiilissa arvio Huawei Mate 20 Pro -puhelimesta julkaistiin sunnuntaina 4. marraskuuta. Arviossa puhelimesta ei löytynyt juurikaan vikoja vihertävän näytön lisäksi, ja näyttöongelmasta artikkelissa kirjoitettiin varsin paljon. Arvostelun jälkeen Huawein testilaitteista vastaava PR-toimisto halusi testilaitteet nopealla aikataululla takaisin, mikä ei ole aivan tyypillistä. Syyksi kerrottiin, että pääsevät ihmettelemään näyttöjä (Huaweille tutkittavaksi?). Toki ymmärrettävää, että vialliset laitteet halutaan mahdollisimman nopeasti pois, mutta myös tämän takia voisi olettaa, että arvostelu ei miellyttänyt Huaweita. SuomiMobiilissa arvostelujen yksi pääpilareista on se, että asiat tuodaan ilmi niin, miten ne ilmenevät testaajalle, eikä ongelmia kaunistella, tykkäsi testilaitteen valmistaja siitä tai ei.

Lauantain 3. marraskuuta jälkeen Huawei ei ole vastannut yhteenkään lukuisista yhteydenotoista, eli yli kolmeen viikkoon vastauksia ei ole kuulunut. Ensiksi Huawei lupailee vastauksia ongelmaan, mutta heti kun Huawei lupaa vaihtaa vialliset yksilöt uusiin, alkaa viikkojen mediahiljaisuus – mykkäkoulu. Menikö oikein? Ei.

Aikaisemmin Huawein kanssa ei ole ollut ongelmia. Kyselyihin on vastattu hyvin nopeasti, ja jos tyydyttävää vastausta ei ole ollut tiedossa, niin jonkinlainen vastaus silti on saatu. On ymmärrettävää, että näyttöongelmat eivät ole varmasti hyväksi Huaweille, eikä niistä haluta julkisesti keskustella, mutta silti koskaan ei voi olla niin kiire, etteikö kolmen viikon aikana voisi edes yhteen viestiin vastata vaikka vain muutamalla sanalla. Kokonaan vastaamatta jättäminen kuitenkin herättää enemmän kysymyksiä.

Mielestäni Huawein täydellinen mediapimento Suomessa tarkoittaa sitä, ettei Huaweita todellisuudessa kiinnosta. Onko se kuluttajien aliarvioimista? Jos minulta kysyttäisiin, niin Huawein tulisi selventää näyttöongelmia ja vastata sen ympärillä oleviin kysymyksiin pitääkseen kuluttajat ja median tyytyväisinä.

Suomessa vihreät näytöt Mate 20 Pro -puhelimissa ovat todennäköisesti varsin pieni ongelma, mutta sitäkin ikävämpi. Kävin viikolla 47 Suomen kaikki suurimmat jälleenmyyjät läpi ja kysyin heiltä kuinka paljon Mate 20 Pro -puhelimissa on havaittu näyttöongelmia. Jälleenmyyjien mukaan kyseessä on ”yksittäisiä tapauksia”. Telialta kerrottiin, että heidän kautta vastaan on tullut pari tapausta. Verkkokauppa.comilta kerrottiin, että ainoastaan yksi Mate 20 Pro oli palautunut. Elisa taas kertoi, että heidän kauttansa huoltoon oli toimitettu joitakin laitteita, mutta tarkkaa määrää ei kerrottu. Powerilla ja DNA:lla ei ainakaan tiedustelun aikaan ollut tullut vastaan yhtäkään näyttöongelmallista Mate 20 Pro -puhelinta.

Jälleenmyyjien lausunnot olivat varsin samanlaisia kysymykseen aiheesta, millaisia ohjeistuksia Huawei on antanut viallisien laitteiden suhteen juurikin Mate 20 Pron kohdalla. Elisan ja DNA:n mukaan Huawei ei ole antanut minkäänlaista erityistä ohjeistusta puhelimen kanssa, vaan kaikki laitteet lähetetään Huawein huoltokumppanille hoidettavaksi.

Suomessa Huawein valtuutettuna huoltokumppanina toimii Mobylife. Otin asian tiimoilta yhteyttä myös Mobylifeen, mutta heiltä ei ole saatu vastausta julkaisuhetkeen mennessä.

Vihertävyys on kuitenkin todellinen ongelma Mate 20 Pro -puhelimissa. Huawei ajattelee, että ongelma on unohdettu, kun asiaa ei kommentoida. Tämähän on kiinalaisten yleinen tapa. Asia unohtuu ajan kanssa ja muutaman viikon päästä ollaan niin kuin mitään ongelmia ei koskaan olisi ollutkaan. Itse olen kuitenkin asiasta täysin eri mieltä, sillä asia on helpompi unohtaa vasta sitten, kun ongelmaan on saatu tarpeeksi selkeä selvitys.

Vaikka vihertäviä Mate 20 Pro -puhelimia on ilmaantunut Suomessa vasta kymmeniä, niin niitä voi olla selvästi enemmänkin. Osa käyttäjistä ei välttämättä huomaa ongelmaa tai se ei häiritse heitä. Lisäksi vihertävyys lisääntyy vasta ajan kanssa, joten muutaman viikon päästä vihertäviä näyttöjä voi olla selvästi enemmän. Parhaiten oman Mate 20 Pron voi testata asettamalla näytölle harmaan taustan ja laittamalla näytön kirkkauden minimiin. Lisäksi puhelinta pitää tarkastella pimeässä tilassa, jotta vihreyden huomaa paremmin. Jos näytössä on alkanutta vihertävyyttä, niin silloin suosittelen viemään laitteen huoltoon, jotta Huawei voi vaihtaa sen uuteen ja virheettömään yksilöön, kuten on luvattu.

Huawei on maailmanlaajuisesti toimiva ja merkittävä älypuhelinvalmistaja ja tämän takia Huawein täytyy olla myös vastuullinen. Jos Huawei haluaa olla vastuullinen yritys, silloin on myös tärkeää antaa vastauksia. Mate 20 Pro -puhelimen kohdalla vihreäksi muuttuvat näytöt ovat todellinen ongelma, ja mielestäni olisi erityisen tärkeää, että Huawei antaa vastauksia ongelmaan. Kuluttajistaan yhtään välittävä yritys tekisi niin, eikä sen sijaan pitäisi viikkojen hiljaisuutta…

Ennen artikkelin julkaisua Huaweilta on kysytty lausuntoa näytöistä ja kommenttia viikkoja kestäneestä hiljaiselosta. Vastausta julkaisuhetkeen mennessä ei ole saatu.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

4 Kommenttia

  1. Olen kanssasi samaa mieltä tuossa vaikenemisasiassa. Kulttuurien yhteentörmäykseltä ei voine välttyä, kun Pohjois-Eurooppalainen avoimuus ja suorapuheisuus kohtaa kiinalaisen toimijan. Vaikka sikäläiset yritysjohtajat saattavat olla kouluttautuneet ulkomaisissa ”huippuyliopistoissa” ei henkilöstöjohtamisen ongelmien, virheiden ja ympäristökatastrofien peittelyssä olla päästy toivotuille vapausasteille näin meikäläisittäin katsoen.

    Älkää nyt käsittäkö väärin. Tarkoitukseni ei ole millään tapaa mollata kiinalaisia yrityksiä. Olisi todella hedelmällistä kuulla, kuinka arki sujuu kotimaamme kehitysyksikössä, onko sen toimintakulttuuri lähempänä eurooppalaista toimintatapaa.

    Miten kulttuurinen yhteentörmäys voidaan välttää, jos toisessa ei myönnetä virhettä, koska se olisi häpeällistä. OT: Eihän japanilaisen yritysjohtajan itsemurhakaan tee yrityksestä yhtään sen parempaa vai, tekeekö?

    Jos nyt palataan tähän keissiin. Vihertävän ominaisuuden sisältävät LG-näyttöiset kapulat lienevät läpäisseen Huawein laadunvarmistuksen, koska

    1) Tarkistuskriteereissä ei ollut vaatimusta näytön sivujen vihertävyydestä tai ominaisuus ei näyttäytynyt testin aikana
    2) Luotettiin sopimusvalmistaja LG:n näyttöihin liiaksi
    3) Komponenttivika / suunnittelulapsus

    Harmittava tapaus, mutta tuskin jäänee viimeiseksi lajissaan.

  2. luultavasti näitä viallisia näyttöä on useampia kuin vain kymmeniä. itsellänikin on vihertäväm näyttö mutten ole asiaa hoitanut vielä eteenpäin koska minulla ei oikeastaan ole varaa olla huollon kestävää aikaa ilman puhelinta.

  3. Kiinnostava artikkeli. Huolestuin suomalaisten kuluttajien puolesta kun luin , että huollosta vastaa mobylife. Itsellä huonoja kokemuksia heidän palvelustaan. Olkaa itse aktiivisia kun asioitte heidän kanssaan. Tekevät tod näk.kyllä hyvityspyynnön laitteeelle mutta sitten unohtavat asian koska sen jälkeen asioista heidän diilien mukaaan vastaa myyjäliike ja maahantuoja.Nettiportaali heillä on aivan surkea.

  4. Kieltämättä tuon hintaluokan luurissa, joka kuuluu kalleimpaan premium luokkaan ei pitäisi olla näyttövikoja. Ilmeisesti kyse on isommastakin ongelmasta kun Huaway on sittenmin lopettanut LG paneelien käytön.

Kommentoi

Lisää aiheesta:Huawei