Yleinen

Supersuositut tubettajat avasivat keskustelun tärkeästä aiheesta – näin teknologiayritykset manipuloivat medioita

Arun Maini ja Marques Brownlee

Monet tekniikkamediat- ja tubettajat ovat tärkeässä roolissa yrityksien tuotteiden esille tuomisessa, mutta joskus yritykset lähtevät hieman harmaalle alueelle koittaessaan käyttää medioita hyväkseen. Nyt supersuositut tubettajat Arun Maini (Mrwhosetheboss) ja Marques Brownlee (MKBHD) ovat avanneet tärkeän keskustelun siitä, miten teknologiayritykset koittavat manipuloida medioita.

Arun Maini ja Marques Brownlee ovat julkaisseet aiheesta videon, jossa käydään läpi viisi tyypillistä tapaa, joilla yritykset koittavat manipuloida medioita. Videolla yleisiksi manipulointi tavoiksi nostetaan muun muassa tuotteiden arpominen seuraajille, myöhemmin saatavilla olevista ominaisuuksista ilmoittaminen etukäteen, kaksiosaiset embargot, yksinoikeudelliset haastattelut sekä kontekstista irrotetut lainaukset.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Erityisesti tuotteiden lahjoittamisen tai arpomisen kohdalla videolla otetaan esimerkiksi Nothing, joka antoi medioille mahdollisuuden arpoa seuraajien kesken jopa satoja nimettyjä Nothing Ear (1) -kuulokkeita. Tällaisen toimintatavan kerrotaan vähentävän negatiivisia asioita tuotteen ympärillä. Toisena manipulointitapana otettiin esille ”tulossa pian” -ominaisuudet, joita Apple ja Google harrastavat. Brändit koittavat saada mediat tuottamaan sisältöä myös tulevista ominaisuuksista tai tekniikoista yrityksien itse kertoman perusteella, vaikka todellisuus olisi aivan toinen.

Ehkä tärkein pointti videolla on kaksiosaiset embargot, joissa pyritään maksimoimaan näkyvyys kahteen osaan ja saamaan pääosin vain positiivista näkyvyyttä. Embargolla tarkoitetaan sopimusta yrityksien ja medioiden välillä, jolloin yritys antaa etukäteen tietoja tulevista julkaisuista ja niistä saa kirjoittaa vain tiettyjä asioita sovittuina ajankohtina. Esimerkiksi monet yritykset antavat medioille mahdollisuuden näyttää vain tuotteiden suunnittelua tai teknisiä ominaisuuksia tuotteen julkaisun aikaan, mutta omia mielipiteitä tai vertailuja laitteista ei saa antaa ennen toisen embargon raukeamista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Videolla otetaan kantaa myös eksklusiivisiin haastatteluihin, joita erityisesti OnePlus on harrastanut. Niissä yritys haluaa tuoda oman kantansa ja näkemyksensä esille uusien tuotteiden markkinoimiseksi ilmaiseksi. Viimeisenä asiana videolla otetaan kantaa yrityksien käyttämiin kontekstista irrotettuihin lainauksiin. Monet yritykset käyttävät medioiden sanoja tai näkemyksiä osana markkinointia jopa ilman lupaa. Lisäksi yleensä lainaukset on irrotettu kontekstista, jotta ne antaisivat mahdollisimman hyvän kuvan itse tuotteesta.

Videon tärkeästä videosta voi katsoa alapuolelta. Siitä saa hyvän käsityksen siitä, millaista manipulointia tekniikkamediat ja vaikuttajat kohtaavat teknologiayrityksien suunnalta.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja pääkirjoittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:Yleinen