HMDNokiaSonyYleinen

Kommentti: Sony varasti Nokia-puhelimien myyntivaltin, ja hyvä niin!

ZEISS-brändäys nähdään nyt myös Sonyn puhelimissa.

Älypuhelinmaailmassa tunnetuksi ovat tulleet kamerapuolella mainetta keränneet Leica ja ZEISS. Siinä missä Leica on viimeiset vuodet yhdistetty Huawei-puhelimiin, niin ZEISS yhdistetään vahvasti Nokia-puhelimiin. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut, sillä myös Sony on aloittanut tekemään älypuhelimissa yhteistyötä ZEISS:in kanssa. Sony esitteli tänään uuden Xperia 1 II -mallin, joka on ensimmäinen Sonyn älypuhelin, jonka kameroiden yhteydestä löytyy ZEISS-brändäys.

Jo viime vuonna Sonyn todettiin tehneen yhteistyötä ZEISS:n kanssa Xperia 1 -puhelimien kameroissa. Raporttien mukaan ZEISS olisi valmistanut puhelimen pääkameran ja ultralaajakulmakameran, mutta valitettavasti tätä ei koskaan virallisesti vahvistettu. Nyt yhteistyö on kuitenkin lähtenyt uusille kierroksille, sillä Sony on tehnyt vielä laajempaa yhteistyötä ZEISS:n kanssa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nokia-puhelimissa ZEISS on ollut tuttu jo vuosia, mutta nykyään Nokia-puhelimista vastaava suomalainen HMD Global aloitti yhteistyönsä ZEISS:n kanssa vasta heinäkuussa 2017. Tuolloin HMD Global ilmoitti solmineensa eksklusiivisen yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena oli luoda uusia kuvaamisen standardeja. HMD Global onkin julkaissut globaalisti yhdeksän ZEISS-kameroilla varusteltua älypuhelinta sekä muutaman puhelimen vain Kiinan markkinoille. HMD Global on käyttänyt ZEISS-brändäystä varsin laajalla skaalalla niin huippupuhelimissa kuin alemman keskihintaluokan puhelimissakin.

Nokialla oli aikoinaan useita ZEISS:n kanssa yhteistyössä kehitettyjä kamerapuhelimia.

Myös ennen HMD Globalin Nokia-puhelimia nähtiin ZEISS:n tekniikkaa alkuperäisen Nokian puhelimissa vuodesta 2005 lähtien. Ajan saatossa nähtiin aikoinaan jopa uskomattomia kameratoteutuksia, jotka olivat edellä kilpailijoitaan. Näitä olivat muun muassa 41 megapikselin kameroilla varustellut Nokia 808 PureView ja Nokia Lumia 1020. Lisäksi Lumia-aikaan Nokia hyödynsi ZEISS:n linssejä ahkerasti kaikissa huippupuhelimissaan sekä loppuvaiheessa myös keskihintaluokan puhelimissa. ZEISS-logo puhelimien kameroiden yhteydessä oli tuolloin vielä osoitus erittäin hyvästä kamerasta, mihin Nokia pystyi erityisesti oman kameraosaamisensa ansiosta vahvassa yhteistyössä ZEISS:n kanssa.

Toisin on nykyään, sillä HMD Globalilla ei ole samanlaisia muskeleita kuin Nokialla oli aikoinaan tuotekehityksen osalta, eikä varsinkaan kameratuotekehityksessä. HMD Global työllistää tällä hetkellä noin 1000 työntekijää ympäri maailmaa, kun esimerkiksi Nokian puhelinliiketoiminnan yhteydessä Microsoftille siirtyi huimat 32 000 työntekijää, joista toki reilu 18 000 henkilöä työskenteli laitteiden valmistuksen parissa.

Tuotekehityksessä Nokialla oli aikoinaan siis tuhansia työntekijöitä enemmän kuin HMD Globalilla on nykyisin yhteenlaskettuna. Todennäköisesti suurin osa HMD Globalin työntekijöistä toimii laitteiden markkinoinnin tai toimitusketjujen parissa, eikä niinkään tuotekehityksessä. Lähes varmaa on kuitenkin se, että HMD Global joutuu ulkoistamaan puhelimiensa suunnittelun, kehityksen ja valmistuksen pääasiassa kiinalaisille sopimusvalmistajille.

HMD Globalin Nokia-puhelimet ZEISS-brändäyksellä.

Aluksi HMD Globalilla oli varsin mielenkiintoinen yhteistyö taiwanilaisen Foxconnin kanssa, jonka tytäryhtiö FIH Mobile vastasi Kiinassa Nokia-puhelimien valmistamisesta, tuotekehityksestä ja suunnittelusta. Yhteistyön tuloksena syntyivät hyviä arvioita saaneet ensimmäisen sukupolven Nokia 3-, Nokia 5-, Nokia 6- ja Nokia 8 -puhelimet. Lisäksi yhteistyön tuloksena syntyivät toisen sukupolven Nokia 6.1, Nokia 7 Plus sekä Nokia 8 Sirocco. Ensimmäisen sukupolven laitteista vain Nokia 8 -mallissa nähtiin ZEISS-logo, ja tämän jälkeen ZEISS oli läsnä lähes jokaisessa yli 250 euroa maksavassa Nokiassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vuonna 2019 FIH Mobile ilmoitti kuitenkin, etteivät he voi jatkaa Nokia-puhelimien kehitystä ja valmistamista nykyisillä hinnoilla, joita HMD Global laitteista maksoi. Tämän takia HMD Global otti viime vuonna käyttöön usean ODM-valmistajan strategian, minkä jälkeen markkinoille on tuotu puhelimia ainoastaan alempaan keskihintaluokkaan, ja samalla uusien puhelimien laatu on kärsinyt verrattuna ensimmäisiin HMD Globalin Nokia-puhelimiin.

Nokia 7.2 -puhelimessa on myös ZEISS:n kanssa toteutettu kolmoiskamera.

Laadun kärsiminen on näkynyt muun muassa uusien Nokia-puhelimien kameroissa, jotka ovat olleet viime aikoina todella heikkoja. Esimerkiksi Nokia 7.2 -puhelimessa oli ZEISS:n kanssa yhteistyössä kehitetty kolmoiskamera, joka oli kuitenkin hintaluokassaan todella heikko. Valitettavasti HMD Global ei ole kovin syvällisesti kertonut yhteistyöstään ZEISS:n kanssa julkisesti ja on haastava sanoa kuinka paljon ZEISS on todellisuudessa ollut kehittämässä esimerkiksi Nokia 7.2 -puhelimen kameroita.

Villinä veikkauksena voidaan kuitenkin yhteistyön veikata pohjautuvan strategiaan ”rahalla saa,” eli todellisuudessa kameroissa ei ole suuremmin ZEISS:n tekniikoita, vaan logo on haluttu tuoda vain sen takia, että ZEISS on monille osoitus laadusta. Mielestäni ZEISS teki virheen hyväksyessään brändinsä käytön Nokia 7.2 -puhelimessa (sekä muutamassa muussa uudessa Nokiassa), sillä kamerat eivät ole olleet edes hyviä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Oman kokemukseni mukaan HMD Global on onnistunut jopa tuhoamaan ZEISS-brändin arvon älypuhelimien kameroista puhuttaessa, sillä Nokia-puhelimien kamerat eivät ole olleet ZEISS-brändäyksen arvoisia.

Nokia-puhelimien kamerat eivät ole tyydyttäneet, Sonylla selvästi paremmat lähtökohdat

Vaikka HMD Global ei ole pystynyt tarjoamaan ZEISS-brändiä kunnioittavaa kameratoteutusta, niin nyt Sonylla on näytön paikka. Sony on ollut jo vuosia erittäin vahvoilla ammattitason kameroiden kanssa, mutta älypuhelimien kamerat ovat laahanneet usein jäljessä. Viime vuonna Sony pystyi parantamaan kameroitaan puhelimissaan selvästi, ja vuosi 2020 sekä erityisesti Xperia 1 II näyttävät sen, kuinka hyvin Sony pystyy kilpailemaan älypuhelimien kameroiden kanssa.

ZEISS + Sony on kuitenkin sellainen yhdistelmä, jolta voi odottaa paljon. Ainakin toivon Sonyn pystyvän tarjoamaan selvästi parempaa kamerakokemusta älypuhelimissaan kuin HMD Global. Sonylla on hyvät lähtökohdat kameroissaan, kameratuotekehityksessä sekä ammattitason ohjelmistoissa. Ei ole siis ihme, että ZEISS on halunnut kiillottaa hopeanhohtoista logoaan uuden Xperia 1 II -puhelimen takakuoressa, kun HMD Global ei ole viime aikoina pystynyt kuin tuottamaan pettymyksiä kameroidensa suhteen. Siinä missä ZEISS oli pitkään Nokia-puhelimien todellinen myyntivaltti, niin Sony on onnistunut jopa tämän osa-alueen varastamaan itselleen – ja toivottavasti se myös tuottaa tulosta.

Miten käy Nokia-puhelimien ZEISS-kameroiden?

Vaikka vuonna 2017 julkaistu HMD Globalin ja ZEISS:n yhteistyö oli eksklusiivinen, niin nähtävästi tämä ei tarkoita, etteikö ZEISS voisi halutessaan tehdä yhteistyötä kilpailevien älypuhelinvalmistajien kanssa. Todennäköisesti Xperia 1 II ei myöskään tarkoita sitä, etteikö ZEISS haluaisi enää tehdä yhteistyötä HMD Globalin kanssa. ZEISS:illä on pitkä historia Nokia-puhelimissa, ja tuskin sitä halutaan heittää hukkaan.

HMD Global on itse asiassa jo vahvistanut julkaisevansa piakkoin uuden mahdollisesti Nokia 8.2 5G -mallinimeä kantavan älypuhelimen, jossa on ZEISS:n kanssa yhteistyössä kehitetyt kamerat. Tulevaisuudessa tullaan siis näkemään ZEISS-brändäys niin Nokia-puhelimissa kuin myös Sony Xperia -puhelimissa.

Valitettavasti tästä eteenpäin HMD Globalin Nokia-puhelimien myyntivaltti ei ole enää ZEISS-linsseillä varustellut kamerat.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

Kommentoi

Lisää aiheesta:HMD