KommenttiYleinen

Kommentti: HMD Global, nyt on aika ruveta töihin

HMD Globalin logo koristaa pääkonttorin ulkoseinää Espoossa.

Älypuhelinmarkkina on todella kilpailtu lähes jokaisella markkina-alueella ja erilaisia valmistajia löytyy kymmeniä, joista suurin osa tulee Kiinasta. Monien huulilla on ollut viimeisen vuoden aikana Huawei, joka on joutunut Yhdysvaltain hampaisiin. Nyt Huawei tekee kovaa tahtia töitä jopa epäreiluista vastoinkäymisistä huolimatta. Etelä-Koreasta kotoisin oleva Samsung jatkaa vahvana markkinajohtajan asemassa, mutta samalla tuo erittäin mielenkiintoisia sekä kilpailukykyisiä laitteita markkinoille.

Apple jatkaa vahvaa omaa suorittamistaan tutulla strategialla, pysyen markkinoiden kärkivalmistajien joukossa. Kiinasta ponnistaa Euroopan markkinoille lukuisia uusia laitevalmistajia, kuten ”Kiinan Appleksi” toisinaan kutsuttu Xiaomi sekä myöskin Suomessakin tuttu OnePlus ja sille läheistä sukua olevat OPPO ja Vivo. Kiinan markkinoilla älypuhelinvalmistajia on vielä monen monta erilaista, ja onkin varmasti vain ajan kysymys, milloin ne päättävät kokeilla siipiänsä globaalisti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ja tietysti meillä on vielä kaikkien suomalaisten ylpeys – HMD Global. Nokia-puhelimet ovat kokonaisuudessaan HMD Globalin liiketoimintaa, eikä oikeastaan Nokialla ole enää mitään tekemistä niiden kanssa. HMD Global on ollut jälleen uutisotsikoissa erityisesti taloudellisensa tilanteen osalta. HMD Global kertoi vuonna 2019 yhtiön liikevaihdon olleen 1,7 miljardia euroa ja nettotulos oli 295 miljoonaa euroa tappiollinen. Tappiota HMD Global teki siis selvästi enemmän kuin vuotta aikaisemmin, jolloin tappiota oli 188 miljoonaa euroa.

Vuonna 2017 HMD Globalin tilanne näytti hyvältä, ensimmäiset Nokia-puhelimet voittivat kuluttajia puolelleen, puhelimet saivat ansaittua hehkutusta ympäri maailmaa ja laitteita myös myytiin kohtuullisesti toimitushaasteista huolimatta. Nyt kaksi ja puolivuotta myöhemmin puhelimien toimitukset ovat matalimmalla tasolla sitten HMD Globalin perustamisen, sillä tutkimuksien mukaan Nokia-älypuhelimia toimitettiin vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen aikana vain 1,7 miljoonaa kappaletta.

Viime vuoden valtavien tappioiden olisi voinut kuvitella näkyvän laitteiden suurempana myyntinä, suurempana laitevalikoimana tai markkinaosuuksien kasvamisena. Mikään näistä ei kuitenkaan toteutunut, vaan kaikki kolme osa-aluetta vain heikkenivät. Nyt HMD Globalin suunta on siis syvemmät tappiot ja heikompi suoriutuminen markkinoilla. Tämä yhtälö ei millään tavalla kuulosta hyvältä, eikä se sitä varmasti myöskään ole.

HMD Globalin olisi siis vihdoin aika ruveta töihin.

Koko lyhyen historiansa aikana HMD Global on luottanut pitkälti vain Nokia-brändin vetovoimaan, ZEISS-brändin mukanaan tuomaan mielikuvaan hyvistä kameroista sekä siihen, että ilman työntekoa puhelimet menevät automaattisesti kaupaksi. Tämä ehkä toimi reilu kymmenen vuotta sitten Nokialla, mutta vuonna 2020 tilanne on täysin erilainen, eikä HMD Global voi luottaa vain siihen, että vielä jonain päivänä tästä noustaan tekemättä mitään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

HMD Globalin toimitusjohtaja Florian Seiche nähdään vain harvoin julkisuudessa.

HMD Globalin toimitusjohtajana on toiminut vuoden 2017 lopulta asti Florian Seiche, joka on nähty muutaman kerran Nokia-puhelimien julkaisujen yhteydessä, mutta muuten toimitusjohtaja on kuitenkin ollut pitkälti poissa parrasvaloista.

Hiljattain Florian Seiche on kuitenkin antanut haastattelun brasilialaiselle Exame-julkaisulle, jossa hän mainostaa vahvasti Nokia-puhelimien paluuta Brasilian markkinoille. Haastattelussa hän tuo esille jälleen kerran Nokian historian, brändin vetovoiman sekä tunnettavuuden Brasiliassa. Lisäksi haastattelussa tuodaan vahvasti esille Nokia-puhelimien yhteistyökumppaneina Google ja ZEISS, joiden rinnalla Seiche tuo esille yhtiön suomalaiset juuret ja Nokia-tuotemerkin DNA:n.

Mikään ei ole siis muuttunut, vaikka tilanne on huonontunut. Tuoreessa haastattelussa HMD Globalin toimitusjohtaja lähtee valloittamaan yhtiölle ennestään täysin tuntematonta markkinaa suomalaisilla juurilla, Nokian DNA:lla ja ZEISS-brändillä. Mitään ei siis ole opittu haastavista ajoista Euroopassa, jossa Nokia-puhelimia ei yksinkertaisesti mene kaupaksi enää vain brändin vetovoiman tai suomalaisuuden varassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Nyt jos koskaan HMD Globalin olisi vihdoin muutettava strategiaansa, ruvettava töihin ja oikeasti panostettava tuotteidensa näkyvyyteen. Ilman näkyvyyttä ei luonnollisesti ole myöskään laitteiden ostajia.

Esimerkiksi kiinalainen Xiaomi on rantautunut Suomeen vasta viime kuukausina ja tälläkin hetkellä yhtiö palkkaa kovaa tahtia Suomeen väkeä. Lisäksi Xiaomi on ottanut strategiakseen näkökulman ”kaikki näkyvyys lisää tunnettavuutta”. Tämä näkyy muun muassa Xiaomin toiminnasta medioita kohtaan, sillä ei ole viikkoakaan ilman, etteikö Xiaomin suunnalta tulisi viestiä tai tiedotetta yhtiön uusista laitteista tai tapahtumista. Ja mikä parasta Xiaomin toiminnassa, niin heidän suunnaltaan saa avoimesti vastauksia kysymyksiin.

Suomessa HMD Globalin strategia on vahvasti se, että luotetaan laitteiden menevän kaupaksi ilman minkäänlaista näkyvyyttä. HMD Global julkaisi maaliskuussa yhtiön tuoreimmat Nokia-puhelimet, mutta tämän jälkeen yhtiö päätti olla hiljaa uutuuslaitteistaan, aivan kuin edes omiin tuotteisiin tai niiden vetovoimaan ei luotettaisi. Suomessa HMD Global toi Nokia 5.3 -puhelimen myyntiin ilman minkäänlaista ilmoitusta asiasta, joka itsessään on jo todella hämmästyttävää. Luulisi HMD Globalille kelpaavan tekniikkamedioissa uutisointi aiheen tiimoilta, jolla saisi ainakin hieman, täysin ilmaista näkyvyyttä uutuustuotteille.

HMD Global on valinnut Suomen markkinoilla strategian, jonka voi muotoilla esimerkiksi muotoon ”kyllä suomalaiset Nokiaa ostaa”. Tämä ei kuitenkaan toimi, koska muun muassa Counterpointin tietojen perusteella HMD Globalilla ei ole Suomen markkinoilla minkäänlaista kotimarkkinaetua, sillä älypuhelinmarkkinoista yhtiöllä on vain 3 prosentin siivu.

HMD Globalin on siis muututtava, muutettava strategiaansa ja otettava oppia kilpailijoiltaan.

Eero Salminen
Eero Salminen, SuomiMobiilin perustaja ja päätoimittaja. Yhteydenotot: [email protected]

1 Kommentti

  1. Mulla on toiseksi tehokkain mutta tähän asti kallein myyty uusi Nokia puhelin. NOKIA 8 SIROCCO. Ajattelin ostaa uuden nokialaisen. Sen verran hyviä puhelimia ovat. Tiputtanut puhelimen 2 kertaa 1 kerta 1m ja toinen kerta 2.5m ei kä puhelin ole kärsinyt ollenkaan lasi edelleen ehjä. Seuraava varteenotettava malli on NOKIA 9.3 tai mikä lie malli numero nyt sitten on. Kokoajan mallinimi muuttunut. Maksanut osamaksu 2vuotta ja nyt vois ostaa uuden. Mu parempaa ei ole tullut. Tällä hetkellä Nokia 9 jo vanha päivitysten suhteen eli uudempaa odotellessa.

Kommentoi

Lisää aiheesta:Kommentti