Suomessa hyvin tunnettu, ja muutama vuosi sitten suosituksi noussut Honor on tullut takaisin vaikeiden aikojen jälkeen. Honorin historia on lyhyt, mutta se on sitäkin värikkäämpi ja matkan varrella on ehtinyt tapahtumaan paljon. Honorin tarina alkoi Huawein alaisuudessa vuonna 2013, jolloin Huawei päätti perustaa nuorille kuluttajille suunnatun tytärbrändin.
Erityisesti Suomessa Honor nautti kuluttajien suosiosta, sillä yhtiö toi vuosi toisensa jälkeen myyntiin suomalaisten rakastamia kilpailukykyisesti hinnoiteltuja puhelimia monessa hintakategoriassa. Parhaimmillaan Honor saavutti Suomessa hetkellisesti jopa 30 prosentin markkinaosuuden, joka on osoitus brändin potentiaalista. Suomen menestyksen jälkeen Honor saavutti myös globaalisti hyviä asemia ja laajensi valikoimaansa voimakkaasti muihin tuotekategorioihin.
Honor oli siis saavuttanut lyhyessä ajassa paljon ja tulevaisuus näytti valoisalta, kunnes kaikki muuttui yhdessä yössä. Tässä artikkelissa käymme läpi Honorin historiaa ja katsomme hieman, mitä on tulevaisuudessa luvassa.
Honor perustettiin joulukuussa 2013
Honor perustettiin Kiinassa joulukuussa 2013 ja tavoitteena oli luoda Huawein alaisuudessa mielenkiintoinen ja trendikäs nuorille suunnattu keskihintaluokan puhelimia valmistava hieman Huaweista irtautunut brändi. Honorin tarina ylettyy oikeastaan jo vuoteen 2011, jolloin julkaistiin Kiinassa ensimmäiset ”Huawei Honor” -puhelimet ja myös Suomessa nähtiin myynnissä Honor U8860 -puhelin.
Varsinainen ensimmäinen Honor-logoa takaosassaan ylpeästi kantanut puhelin oli Honor 3C, joka julkaistiin Kiinassa vuoden 2013 lopulla. Puhelin nähtiin samana vuonna myös Suomessa myynnissä lähes kaikkien jälleenmyyntikanavien kautta. Honor pisti suuremman vaihteen päälle vuoden 2014 alussa Honor 6 -puhelimen julkaisun yhteydessä, joka oli myös brändin ensimmäinen globaalisti myyntiin tuotu lippulaivapuhelin. Honor 6 esiteltiin Kiinassa kesäkuussa 2014, mutta globaalisti se näki päivänvalon saman vuoden lokakuussa.
Suomi oli tärkeässä roolissa Honor 6 -puhelimen julkaisussa, sillä Suomi oli ensimmäinen Kiinan ulkopuolinen markkina, jossa puhelin tuli saataville. Honor 6 tuotiin saataville hyvin kilpailukykyisellä 299 euron hinnalla ja se oli saatavilla yksinoikeudella verkko-operaattori Elisan kautta. Honor 6 sai vuoden 2014 lopulla jatkoa Honor 6 Plus -puhelimen muodossa, joka oli aikoinaan maailman ensimmäinen kaksoiskameralla varusteltu puhelin. Honor 6 Plus nähtiin myynnissä Suomessa vuoden 2015 keväällä.
Vuosi 2015 oli Honorille merkittävä vuosi Suomessa, sillä brändi pääsi suomalaiskuluttajien mieliin ja pystyi vakuuttamaan kuluttajat vahvoilla tuotteilla ja onnistuneella markkinoinnilla. Alkuvuodesta myyntiin tuotiin laajasti kilpailukykyisesti hinnoiteltu keskihintaluokan Honor 4X -puhelin. Kohokohta nähtiin kuitenkin uuden Honor 7 -puhelimen lanseerauksen aikaan syksyllä 2015.
Honor 7 lanseerattiin suuresti Suomessa, sillä se tuli heti saataville kaikkien kanavien kautta. Lisäksi onnistunut ”For the Brave” -kampanja herätti suomalaisten kiinnostuksen Honoria kohtaan. Kampanja oli rakennettu seitsemän rohkean tarinan ympärille ja brändilähettiläinä nähtiin viisi Jokereiden pelaajaa sekä laulajat Sanni ja Spekti. Honor 7 nousi nopeasti supersuosituksi puhelimeksi, sillä kyseessä oli Suomessa kaikista myydyin puhelin julkaisunsa jälkeen. Honorin markkinaosuus saavutti samalla korkeimman markkinaosuuteensa, joka oli yli 10 prosenttia.
Vuoteen 2016 siirryttäessä Honor toi Suomessa myyntiin menestyksekkään Honor 5X -puhelimen, jonka avulla Honor pystyi nostattamaan markkinaosuutensa Suomessa 15 prosenttiin. Lisäksi kesällä Suomessa tuotiin myyntiin edullinen Honor 7 Lite -älypuhelin, josta tuli nopeasti yksi Honorin myydyimmistä älypuhelimista Suomen markkinoilla.
Samana vuonna Honor esitteli myös uuden Honor 8 -puhelimen, joka jatkoi vuotta aikaisemmin julkaistun Honor 7 -puhelimen jalanjäljissä. Honor 8 -puhelinta markkinoitiin uudella rohkealla tarinalla, jonka iskulause oli “SANO SE”. Honor nappasi puhelimen brändilähettilääksi vapaaottelijan Makwan Amirkhanin.
Julkaisun jälkeen Honor onnistui myymään uutuuspuhelinta jälleen paljon, sillä Honor 8 oli Suomessa toiseksi myydyin älypuhelin. Vuoden 2016 lopussa Honor pystyi saavuttamaan Suomessa erittäin korkean 22 prosentin markkinaosuuden, joka oli brändin korkein siihen mennessä saavuttama merkkipaalu. Honor 8 pääsi myös Guinnessin ennätystenkirjaan puhelimena, joka toimi korkeimmalla korkeudella. Honor lähetti puhelimen taivaaseen ja näytti matkaa livestreamin kautta. Honor 8 sammui vasta 18,42 kilometrin korkeudessa.
Vuonna 2017 Honor jatkoi tuttua strategiaansa Suomen markkinoilla julkaisemalla tarkkaan valittuja malleja laajalla hintahaitarilla. Myyntiin tuotiin edullisemman hintaluokan Honor 6A sekä keskihintainen Honor 8 Lite. Lisäksi Honor päivitti huippupuhelimien valikoimansa julkaisemalla Honor 9 -puhelimen.
Honor 9:n kohdalla Suomessa ei nähty enää edeltäjämallien tapaisesti vahvaa ja rohkeaa markkinointi brändilähettiläiden avulla, mutta silti Honor pystyi saavuttamaan samana vuonna jälleen uusia ennätyksiä. Kesällä 2017 Honor saavutti jopa 30 prosentin markkinaosuuden Suomessa, mutta kokonaisuudessaan vuoden 2017 markkinaosuus asettui noin 23 prosenttiin.
Vaikka Honor saavutti vain muutamassa vuodessa Suomessa erittäin vahvan aseman, niin brändi jatkoi innovointia tuomalla aikaisempaa parempia laitteita myyntiin. Tammikuussa 2018 julkaistiin laajasti tekoälyllä varusteltu Honor View10 -puhelin globaalisti, joka laajensi brändin paremmin varusteltujen laitteiden valikoimaa entuudestaan. Suomessa Honor View10 tuli saataville hieman myöhemmin samana vuonna.
Toukokuussa 2018 Honor jatkoi suosittua lippulaivamallistoaan uudella Honor 10 -älypuhelimella, joka tarjosi edullisella hinnalla erinomaisia ominaisuuksia. Vuosi 2018 oli Honorille globaalisti kasvun aikaa, sillä brändi pystyi toteuttamaan kansainvälisesti sen, joka tehtiin Suomessa jo vuosi aikaisemmin. Honor kasvatti kansainvälisillä markkinoilla myyntiään 150 prosentilla vuoden 2018 ensimmäisen puoliskon aikana.
Syksyllä 2018 Honor päätti muokata identiteettiään ja uudisti logonsa. Uuden logon tavoitteena oli tarjota aikaisempaa selkeälukuisempi ulkoasu. Vanhassa Honor-logossa kaikki kirjaimet oli kirjoitettu pienellä ja logon muodot olivat selvästi pyöreämpiä. Uusitussa logossa kirjaimet oli päätetty kirjoittaa isolla ja kirjaimien muodot olivat selvästi terävämpiä kuin ennen.
Joulukuussa 2018 Kiinassa ja alkuvuodesta 2019 Honor esitteli Honor View20 -älypuhelimen. Uutuuspuhelin tarjosi kolme uutta teknologiaa ensimmäisenä maailmassa, sillä se sisälsi ensimmäisenä maailmassa 48 megapikselin takakameran, HONOR FullView Display -teknologian sekä Link Turbo -ratkaisun. Honor View20 -puhelimen kanssa brändi aloitti kampanjan suositun laulajan Robin Packalenin kanssa.
Vuosi 2019 – kaikki muuttui yhdessä yössä
Vuosi 2019 on Honorin historiassa toinen käänteentekevä kohta, jota ei muistella historiankirjoissa todennäköisesti kovinkaan mielellään. 19. toukokuuta 2019 Honorin suunnitelmat menivät uusiksi, sillä Yhdysvallat asettivat Huawein kieltolistalleen.
Kieltolistalle päätymisen takia Huawei ei pystynyt tekemään yhteistyötä yhdysvaltalaisten yrityksien kanssa tai käyttämään teknologioita, jotka olivat peräisin Yhdysvalloista. Tämä vaikeutti huomattavasti Huawein kuluttajaliiketoimintaa, sillä yhtiö ei voinut käyttää puhelimissaan Googlen sertifioimaa Android-versiota tai ostamaan komponentteja normaaliin tapaan. Komponenttivalmistajat pystyivät muutaman kuukauden ajan jatkamaan Huaweille toimituksia, mutta lopulta komponentit loppuivat ja Huawein puhelinliiketoiminta romahti nopeasti.
Vain kaksi päivää mobiilimaailmaa järisyttäneen uutisen jälkeen Honor järjesti 21. toukokuuta uusien Honor 20 -sarjan huippupuhelimien lanseeraustilaisuuden Lontoossa. Tilaisuuteen oli kutsuttu ympäri maailmaa satoja toimittajia sekä faneja, joille esiteltiin tilaisuudessa Honor 20- ja Honor 20 Pro -älypuhelimet. Kaikkien katseet tilaisuudessa olivat Huaweille asetetuissa rajoitteissa ja uutuuspuhelimet jäivät varjoon. Toimittajilla oli paljon kysymyksiä aiheen tiimoilta, ja myöskin Honor oli varmasti sekasorron vallassa ja se näkyi myös tilaisuuden aikana.
Honor päätti olla kommentoimatta asiaa millään tavalla Honor 20 -puhelimien julkaisun aikaan, ja ennalta sovitutkin haastattelut brändin johtohahmojen kanssa peruttiin aivan viime hetkillä. Honor jätti tilaisuudessa paljon arvailujen varaan ja pyrki parhaimpansa mukaan ohittamaan kieltolistalla olemisen.
Honor onnistui tuomaan myyntiin Honor 20 -sarjan älypuhelimet ongelmitta, sillä ne olivat saaneet kaikki tarvittavat hyväksynnät ennen kieltolistalle joutumista. Suomessa Honor toi puhelimet myyntiin kesän aikana ja laitteet nousivat myös suosituksi, vaikka kieltolistalla oleminen varjosti Honorin tulevaisuuden näkymiä. Honor 20 -puhelimien mainoskasvona nähtiin Suomessa Robin Packalen.
Samana vuonna Honor toi Suomessa myyntiin myös nuorekkaan ja jykevällä akunkestolla varustellun Honor 9X -puhelimen, joka tarjosi edelleen Googlen palvelut. Suomessa nähtiin myynnissä myös Honor Band 5 -aktiivisuusranneke, joka tarjosi edullisella hinnalla erittäin kattavia ominaisuuksia.
Vuosi 2020 – hankaluuksien ja muutosten vuosi
Vuosi 2020 ei ollut Honorille eikä Huaweille millään tavalla vahva, sillä Yhdysvaltojen asettamat rajoitukset iskivät kovalla kädellä kuluttajaliiketoimintaan. Honor julkaisi tuttuun tapaan uusia älypuhelimia erityisesti Kiinan markkinoille, mutta globaalisti toiminta hidastui ja brändi pyrki sinnittelemään muilla osa-alueilla.
Honor julkisti vuoden 2020 alussa Suomessa suosituksi nousseet MagicWatch 2 -sarjan älykellot. Samana keväänä Honor pyrki lämmittelemään puhelintoimintaansa Honor 9X Lite -puhelimella, joka oli parin vuoden takaisen Honor 8X -puhelimen uudistettu versio ja samalla yhtiön pystyi tarjoamaan puhelimessa Googlen palvelut. Saamaan aikaan myös Huawei pyrki tuomaan Suomessa myyntiin useita yhtiön omalla sovelluskaupalla varusteltuja puhelimia, joita nähtiin myös Honorilta. Suomessa tuli tarjolle Honor 9A– ja Honor 9X Pro -puhelimet ilman Googlen palveluita.
Toukokuussa 2020 Suomessa lanseerattiin Honorin ensimmäiset vastamelukuulokkeet, jotka kantoivat nimeä Honor Magic Earbuds. Honor ei ollut aktiivisesti ennen ollut mukana kuulokemarkkinoilla, joten kyseessä oli brändin uusi aluevaltaus puhelinliiketoiminnan ollessa umpikujassa. Vuoden 2020 aikana Honor julkisti valituilla markkinoilla myös muita uutuustuotteita, kuten Honor View 30– ja Honor 30 -huippupuhelimet, joita ei kuitenkaan tuotu laajasti tarjolle Honorin suurien ongelmien vuoksi.
Marraskuussa Huawei ilmoitti jymyuutisesta, sillä Honor oli myyty. Honor myytiin Shenzhen Zhixin New Information Technology Co., Ltd -yritykselle, joka koostuu yli 30 kiinalaisesta edustajasta sekä Honor-brändin jakelijasta. Kauppaan kuului Honor-brändi, useat tutkimus- ja tuotekehitystoiminnot, toimitusketjut sekä yli 7000 työntekijää. Kaupan virallista hintaa ei kuitenkaan koskaan virallisesti kerrottu, mutta sen arvioitiin olevan noin 12,7 miljardia euroa.
Yrityskaupan jälkeen Honor jatkoi toimintaansa itsenäisenä brändinä ilman Huaweita. Uudesta Honorista Huawei ei enää omista mitään, eikä se osallistu mihinkään liiketoimintaan, hallintaan tai päätöksentekoon. Marraskuussa 2020 kirjoitettiin uusi luku Honorin historiankirjoihin, sillä itsenäistymisen ansiosta Honor pystyi aloittamaan puhtaalta pöydältä ilman Huawein mukanaan tuomaa takkaa ja Yhdysvaltojen asettamia rajoituksia.
Vuosi 2021 – uusi alku
Honor on nykyisin täysin itsenäinen älypuhelinvalmistaja, sillä Huawei on historiaa. Honor aloitti toimintansa vuoden 2021 alussa Kiinassa julkaisemalla useita uusia älypuhelimia, kuten Honor View40 -huippupuhelimen. Globaalisti toimintaa ei ole saatu yhtä nopeasti käyntiin, vaan ensimmäiset puhelimet ovat vasta tulossa myyntiin Kiinan ulkopuolella.
Globaalisti Honorin irtautuminen tapahtui Huaweista vasta maaliskuun ja huhtikuun vaihteessa, jonka takia uusien laitteiden tuominen laajemmin saataville ei ole ollut mahdollista. Honor on joutunut solmimaan strategiset kumppanuudet useiden toimijoiden kanssa uudestaan ja saanut kumppanikseen valtavan määrän tunnettuja nimiä, joita ovat muun muassa Google, Microsoft, Qualcomm ja monet muut.
Jo toukokuussa itsenäinen Honor toi myyntiin Suomessa ensimmäisen tuotteensa, joka oli Honor Band 6 -aktiivisuusranneke. Tämän jälkeen valikoimaan tuotiin hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset Honor Earbuds 2 Lite -kuulokkeet, joissa oli vastamelutoiminto. Aktiivisuusrannekkeen ja kuulokkeiden jälkeen Honorin looginen jatke on älypuhelimet, joista ensimmäinen julkaistiin nyt lokakuussa Suomessa.
Honor tekee paluun älypuhelinmarkkinoille uudella Honor 50 -älypuhelimella, jonka tarkoituksena on jatkaa suositun älypuhelinmalliston menestystä. Honor 50 -puhelimessa on panostettu tyylikkääseen muotoiluun yhdessä laadukkaiden teknisien ominaisuuksien kanssa. Honor 50 on parin vuoden tuon jälkeen myös ensimmäinen Googlen GMS-palveluilla sekä Google Play -sovelluskaupalla varusteltu Honor-älypuhelin.
Kiinassa mennään jo lujaa – pian myös globaalisti?
Honor 50 -puhelimelle odotukset ovat korkealla, sillä kyseisen puhelimen ja monien muiden uutuuslaitteiden ansiosta Honor on pystynyt saavuttamaan lyhyessä ajassa vaikuttavia lukuja kotimarkkinoillaan Kiinassa. Kiinassa Honor on tällä hetkellä yksi nopeinten kasvavista älypuhelinvalmistajista ja saavuttanut toistaiseksi suurimman markkinaosuutensa.
Huonoimmillaan Honorin markkinaosuus oli Kiinassa huhtikuussa 2021, jolloin yhtiö pystyi saavuttamaan vain 3 prosentin markkinaosuuden. Muutamassa kuukaudessa Honor on pystynyt kasvamaan suuresti, sillä elokuussa 2021 Honorin markkinaosuus oli noussut jo 15 prosenttiin. Kiinassa Honor on kolmanneksi suurin älypuhelinvalmistaja, ja edellä ovat vain Oppo ja Vivo.
Kiinassa Honor on pystynyt aloittamaan toimintansa selvästi nopeammin kuin globaalisti, sillä esimerkiksi Euroopassa Honor on joutunut käynnistämään toimintansa uudestaan. Honorilla oli jo Huawein alaisuudessa paljon toimintoja globaalisti, mutta niiden eriyttäminen itsenäiseksi ei ole ollut mutkatonta. Nyt kuitenkin kaikki on valmista ja Honor tekee paluun kymmenille globaaleille markkinoille, joista yksi on Suomi.
”Honor on aloittanut liiketoiminnan yli 50 maassa ympäri maailmaa ja myös Honor 50 -sarja tulee saataville yli 30 maassa ja lisää tuotteitta tuodaan markkinoille tulevaisuudessa”, kertoi Honorin toimitusjohtaja George Zhao elokuussa.
Honor on aikaisemmin vahvistanut vuoden 2021 olevan varattu brändin elpymiseen globaalilla tasolla ja ponnistukset paluusta ovat vasta alussa. Tulevaisuudessa Honor tulee keskittymään erityisesti laadukkaiden laitteiden tuomiseen globaalisti myyntiin, ja yhtiö ei tule enää keskittymään vain keskihintaluokan laitteisiin. Elokuussa Honor esitteli jo Magic 3 -sarjan lippulaivapuhelimet, joiden hinnat kohoavat markkinoiden kärkinimien lippulaivojen tasolle. Honor on jatkossa siis läsnä laajassa hintahaitarissa, mutta aluksi myyntiin tuodaan keskihintainen Honor 50.
Mitä seuraavaksi Honor?
Honor on nyt tehnyt paluun Suomen markkinoille uudella Honor 50 -älypuhelimella, joka tarjoaa jälleen kaiken tarpeellisen. Mukana on mielenkiintoisia teknisiä ominaisuuksia, 5G-yhteydet sekä Googlen palvelut. Suomen älypuhelinmarkkina meni uusiksi Huawein ongelmien myötä, sillä nyt suurimmat valmistajat ovat Samsungin Apple, Xiaomi ja OnePlus.
Tällä hetkellä Honorilla on jälleen käsissään avaimet puhelinmarkkinoiden valloittamiseen, sillä jatkuvasti kehittyvä toiminta globaalisti ja Honorin vahva tutkimus- ja tuotekehitys ovat Honorin suurimmat voimavarat. Honorilla on tällä hetkellä oli 10 000 työntekijää, joista puolet toimivat tutkimus- ja tuotekehityksessä. Lisäksi Honorin puhelimissa on globaalisti vaadittavat Googlen palvelut ja Honor tekee vahvaa yhteistyötä globaaleiden toimijoiden kanssa.
Suomessa Honor rakentaa tulevaisuutensa jo olemassa olevaan perustaan ja brändillä on laaja käyttäjäkunta edelleen, unohtamatta puettavien laitteiden käyttäjiä. Suomen kerrotaan olevan Honorille tärkeä markkina ja yhtiö on sitoutunut jatkamaan Honor-tarinaa Suomessa.
”Suomi on Honorille strategisesti tärkeä markkina. Olemme asettaneet jalanjälkemme Suomessa Honor 6:n jälkeen ja kampanjat Honor 7-, Honor 8-, Honor 9-, Honor 10 ja aina viimeisimpään 20-sarjaan asti ovat olleet erittäin onnistuneita. Olemme sitoutuneet jatkamaan menestyksekästä Honor-tarinaa Suomessa. Jatkamme ja rakennamme täällä aikaisemman pohjalle ja jatkamme investointeja markkinointiin, myyntiin ja organisaation toimintaan”, kertoi Honorin Suomen ja Baltian markkinointijohtaja Suvi Surenkin.
Honorilla on edelleen kuitenkin paljon näytettävänään, jotta yritys pystyy haastamaan pahimmat kilpailijansa. Seuraavaksi katseet käännetään Honorin saavutuksiin lähitulevaisuudessa globaalilla tasolla, sillä Kiinan menestys ei välttämättä tarkoita menestystä globaalisti. Honorilla on täysi työ tuoda esille, ettei ole enää riippuvainen Huaweista ja samalla yrityksen pitäisi pystyä tuomaan myyntiin houkuttelevia laitteita useisiin eri hintapisteisiin, kuten Kiinassa on viime kuukausina tehty.